به گزارش ایسنا، با توجه به سوانح هوایی مرگبار و سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در چندماه اخیر، بوئینگ به عنوان شرکت سازنده آن و بزرگترین غول هواپیماسازی در جهان با بحرانهای متعددی روبهرو شده و سهام این شرکت نیز به شدت افت و کاهش پیدا کرده است؛ به گونهای که بسیاری از ایرلاینها در سراسر جهان پرواز و فعالیت این نوع خاص از هواپیما را به حالت تعلیق درآورده و تا اطلاع ثانوی و حداقل تا زمانی که علت حادثه هوایی و سکوت مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مشخص و اعلام شود، پرواز آن را متوقف کردند.
با اینکه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بلافاصله بعد از دومین سقوط مرگبارش تحت بررسی و تحقیقات ویژه و دقیقی قرار گرفت، اما هنوز نمیتوان از علت دقیق این حادثه دلخراش سخن گفت.
تقریباً یک ماه پیش بود که یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس فقط ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به سمت نایروبی پایتخت کنیا در حال پرواز بود سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.
با این که در روزهای اولیه بعد از سقوط هنوز علت حادثه و چند و چون آن مشخص نشده بود بسیاری از ایرلاینها در سراسر جهان پرواز و فعالیت آن را متوقف اعلام کرده و بسیاری از رسانهها نیز از نقص فنی و مشکلی در نرم افزار موجود در بوئینگ ۷۳۷ سخن گفته و خبر دادند.
این دومین سقوطی بود که در چند ماه گذشته برای این مدل خاص از هواپیمای بوئینگ رخ میداد و بسیاری از کارشناسان و متخصصان را بر این فرضیه وا میداشت تا شباهت میان این دو سقوط را کشف کرده و به برطرف کردن آن بپردازند.
تقریباً در آبان ماه گذشته بود که یک فروند دیگر از هواپیمای مذکور فعال در ایرلاین لیونایر اندونزی نیز تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آبهای سواحل شرقی این کشور سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و کشته شدند.
بر اساس گزارش رویترز، حالا به تازگی اکبر الباکر، مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیمایی قطرایرویز (WQatar Airways) که یکی از بزرگترین، مدرن ترین و بهترین ایرلاینهای جهان به شمار میرود، ضمن اعلام حمایت از هواپیماهای ساخت شرکت آمریکایی بوئینگ در این خصوص عنوان کرده است: ما به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان هواپیماهای بوئینگ که همواره از مدلهای مختلف ساخت این شرکت برای مسافتهای طولانی و کوتاه بهره بردهایم، از کیفیت ساخت این محصولات اطمینان و رضایت کامل داریم و مطمئن هستم که کارشناسان، مهندسان و متخصصان زبده و ماهری که در این شرکت بزرگ فعالیت دارند، قادر خواهند بود نقص و مشکل مربوطه در بوئینگ ۷۳۷ مکس را به زودی برطرف کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرده است که امیدوارم با برطرف شدن هرچه سریعتر مشکلات و نواقص موجود در این نوع خاص از هواپیما، تمامی جتهای ۷۳۷ مکسی که در ایرلاینهای مختلف در جهان زمین گیر شده اند، هرچه زودتر به پرواز در آسمان و فعالیتهای روزانه خود بازگردند.
بررسیهای متعددی از سوی نهادهای مختلف، بوئینگ و سازمان هوانوردی فدرال آمریکا صورت گرفته است که نتایج آن نشان میدهد علاوه بر شباهتهای آشکاری که در سقوط این دو فروند هواپیما وجود داشته است، علت جهتگیری غیر قابل کنترل دماغه و نوک هواپیما به سمت پایین و شروع سقوط، عدم خریداری و نصب آپشن و قابلیتهای گران قیمت توسط ایرلاین و شرکتهای هواپیمایی مذکور بوده است. پیشتر نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان میداد که سیستم نرم افزاری جدید با سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت بهکار برده شده، که در واقع علت اصلی سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرمافزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) میگذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین میکشانند و این امر موجب میشود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند.
انتهای پیام
نظرات