• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97122111058
  • خبرنگار : 71129

سازمان ملل در حال بررسی نقض تحریم‌های کره شمالی در ۲۰ کشور است

سازمان ملل در حال بررسی نقض تحریم‌های کره شمالی در ۲۰ کشور است

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند در حال بررسی نقض احتمالی تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی در حدود ۲۰ کشور هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نقض‌های احتمالی شامل تهیه و تأمین مخفیانه مربوط به انرژی اتمی در چین و دلالی سلاح در سوریه و "همکاری نظامی با ایران، لیبی و سودان" می‌شود.

گزارش ۶۶ صفحه‌ای کارشناسان سازمان ملل که به شورای امنیت ارائه شده به وجود یک خودروی رولز رویس فانتوم، لیموزین مرسدس بنز و لکسوس LX-570 لوکس در کره شمالی اشاره دارد که نقض ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به این کشور محسوب می‌شود.

در این گزارش همچنین به فرار از تحریم‌های اقتصادی از سوی کره شمالی با استفاده از حملات سایبری برای انتقال مبالغی پول از مؤسسات مالی و تبادلات ارز دیجیتال اشاره شده است.

در خلاصه این گزارش همچنین آمده که برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی همچنان در جریان است و رهبران این کشور با پراکنده کردن انجام فعالیت‌های موشکی و تأسیسات آزمایشی خود به دنبال جلوگیری از حملات غافلگیرانه هستند.

در این گزارش ذکر شده که مجتمع اتمی یانگ‌بیون همچنان فعال است و تصاویر ماهواره‌ای در نوامبر ۲۰۱۸ حفر کانال‌های آب و ساخت و ساز یک ساختمان جدید نزدیک تأسیسات تخلیه آب را نشان می‌دهد. تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان دهنده فعالیت احتمالی لابراتوار پرتوشیمی و تأسیسات بخار است.

این گروه محقق سازمان ملل همچنین گفته که به نظارت بر کارخانه‌های غنی سازی اورانیوم و معادن در کره شمالی ادامه می‌دهد.

این گزارش همچنین اعلام کرده است که سایت‌های فعال موشک‌های بالستیک را بررسی، تأیید کرده و گزارش داده و شواهدی مبنی بر وجود یک روند ثابت توسط کره شمالی برای پراکنده کردن فعالیت‌های مونتاژ، ذخیره سازی و آزمایش آن‌ها یافته است.

این گروه از سازمان ملل گفته، کره شمالی علاوه بر استفاده از خدمات مدنی از سایت‌های بلا استفاده یا پراکنده صنعت نظامی به عنوان مکان‌های پرتاب استفاده می‌کند که برخی از آنها از انبارها یا سایت‌های مونتاژ حدود ۱۰ کیلومتر دورتر یا نزدیک آنها هستند. به عنوان مثال، می‌توان به پرتاب موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای "هوسونگ -۱۴" از کارخانه هواپیماسازی "پانگهیون" در چهارم ژوئیه ۲۰۱۷ و پرتاب "موپیونگ-نی" ۲۴ روز پس از آن اشاره کرد. همچنین از فرودگاه بین‌المللی سوسان پیونگ یانگ که به عنوان بزرگترین فرودگاه غیر نظامی کره شمالی شناخته می‌شود، برای پرتاب موشک‌های هوسونگ – ۱۲ در ۲۹ اوت و ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ استفاده شد.

در مورد تحریم‌ها هم کارشناسان می‌گویند که آنها همچنان به تحقیق درباره دو کمپانی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل ادامه می‌دهند که یکی از آنها کمپانی Namchogang Trading Corp و دیگری Namhung Trading Corp و همچنین کمپانی مرتبط و نمایندگانشان برای فعالیت‌های خرید موارد مربوط به انرژی اتمی است.

این گروه همچنین گفته که اکنون در حال بررسی آیتم‌های نقاط ضعف تولید کنندگان اتمی در سراسر جهان نظیر مبدل‌های فشار است و بر روش‌های مختلف ارسال آنها تمرکز دارد.

اینها شامل اتباع سوری هستند که گزارش شده در دلالی سلاح از سوی کره شمالی به یکسری از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی و گروه‌های مسلح در یمن و لیبی دست دارند و اقدام به پیشنهاد سلاح متعارف و در برخی از موارد موشک‌های بالستیک می‌کنند. همچنین در این گزارش به فعالیت برخی از اتباع کره شمالی در مؤسسات تحریم شده و کارخانجات دفاعی سوریه اشاره شده است.

این گروه محقق سازمان ملل همچنین گفته که به تحقیقاتش درباره تلاش‌های چندین باره در همکاری نظامی بین کره شمالی و چند تن از مقام‌های لیبی و مؤسسات تحریم شده و اتباع خارجی از جانب کره شمالی ادامه می‌دهد.

این کارشناسان می‌گویند که آنها همچنان به تحقیق درباره پروژه‌های همکاری نظامی بین کره شمالی و سودان شامل اطلاعات درباره فعالیت‌های مربوط به یک قاچاقچی سلاح سوری و فناوری برای سیستم‌های ضد تانک و دفاعی هوایی قابل حمل توسط شخص، ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha