اگر داشتههایش را نمایش دهی مجالی برای شمارش نخواهی یافت که نداشتهها را بشماری. با این وجود در گذشته توجهی به دیدنیها و جاذبههای آن نمیشد.
به گزارش ایسنا، حال بارقههای امید برای دمیدن روحی تازه به کالبد میراث کمتر دیده شده استان بهوجود آمده و قرار است با راهاندازی قطار گردشگری آن را بهتر بشناسانیم. در این راه از خبرنگاران دعوت به عمل آمد که این قطار را بهتر معرفی کنیم. ساعت شش و نیم صبح از خرمآباد به سمت دورود حرکت کردیم و بعد از ساعتی به راه آهن این شهر رسیدیم.
سوار بر ریل باس راهی سفری مشخص اما نامعلوم شدیم تا ببینیم راه برایمان چه رقم زده. مسیر مانند هر گوشه لرستانم زیبا و بکر بود و سارها بی خود شلوغش نکرده بودند چراکه اینجا دیدن هر بامدادش اتفاقی ساده نبوده و تکراری خوشایند است. مرغان مهاجر دل بستهترین پرواز را دارند و آدمها به طبیعتش عادت می کنند اما اینجا عادتش هم زیباست.
اگر عشق باشی سراسر مسیر خورشید است و شرشر آبی که از مسیر می گذرد چونان به سنگ می خورد که عایدیش نغمه ای دلنشین خواهد بود و به گوش می رسد... و چقدر دلم می خواهد که بشنوم سرشارترین عاطفه ها را در سرسبزترین زمین خدا.
اینجا باید دل مشغولیها را کنار گذاشت و از غصههای خیالی آسوده بود. سهم تو آرامش است پس آن را از دست نده. اینجا به عبث نمیشود و زندگی باغی است که در آن با عشق باقی است. زیر آسمان و روی زمین، انگیزه بودن میگیری ...
در ادامه با حامد خلیلی، مجری طرح و مدیرعامل شرکت حامی گشت همسفر بودیم که به این پروژه اشاره کرد و گفت: ایستگاه اراک تا کشور در مجموع 19 ایستگاه گردشگری دارد که 5 ایستگاه آن ایستگاه های جدیدی است و قبلا در مسیر ریلی وجود نداشتند.
وی اضافه کرد: در ایستگاهها از جمله چم چیت سکو تعریف و علائم گردشگری نصب شده است.
خلیلی با بیان اینکه از دورود تا ایستگاه کشور 74 کیلومتر است، افزود: این منطقه به لحاظ طبیعت دارای ویژگیهایی منحصر بفردی است و از مناطق بکر کشور محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت حامی گشت ادامه داد: در مسیر علاوه بر طبیعت، تونل ها، پل ها و به طور مجموع دانشگاه راه آهن ایران را می بینیم که علت این نام گذاری وجود پیچیدگی های فراوان بوده و اوج مهندسی در منطقه سپیددشت است.
وی بیان کرد: مسیر شمال به جنوب به دلیل ترانزیتهایی که دارند یکی از شلوغ ترین کریدورهاست و هماهنگی برای این قطار گردشگری کار دشواری بود که حدود یک سال و نیم زمان برد.
خلیلی با اشاره به اینکه قطار گردشگری شامل یک ریل باس با چهار واگن است که 336 صندلی ظرفیت دارد و به تعداد این افراد اقامت هتل و بوم گردی داریم.
پکیجی که مسافرین از تهران رزرو می کنند چهار روزه بوده و یک روز با قطار و سه روز از سایر سایت های گردشگری استان دیدن میکنند.
مجری طرح قطار گردشگری لرستان با بیان اینکه این طرح قابلیت توسعه دارد، ادامه داد: این قطار سومین قطار گردشگری کشور بوده که بزرگترین پروژه نیز محسوب می شود چراکه جاذبه های زیادی در آن دیده میشود و همگی در مسیر رفت قرار ندارند و تعدادی را هنگام برگشت میتوان دید.
اینجا باید دمی به همدیگر فرصت آرامش دهیم و دل را در آسمان به پرواز درآوریم. رویاییترین زیباییها را در این مسیر میتوان دید و پیچ وخمهایش یادآور زندگی است که میگذرد و گذرش را حس نمیکنی. شادیهای کوچک را به امید خوشبختی بزرگ نباید از دست داد وگرنه کاستی است.
محمود کاظمی، کارشناس راه آهن لرستان نیز در ادامه حرف های مجری طرح گفت: راه آهن استان همزمان با کشور از سال 1306 تا 1317 ساخته و از دورود به سمت جنوب وارد کوه های زاگرس شده که از درههای تنگ و در جوار رودخانه سزار به مسیر خود ادامه میدهد.
وی در ادامه بیان کرد: طول این محور 155 کیلومتر بوده و 11 ایستگاه دارد.
کاظمی ادامه داد: همچنین 93 تونل داشته که طول آن ها به طور مجموع 29.5 کیلومتر است و طولانیترین آنها 2067 متر درازا دارد.
این کارشناس راه آهن لرستان با بیان اینکه 65 کیلومتر قوس داریم که 41 درصد مسیر را شامل میشود، گفت: همچنین 566 دهانه پل داریم.
آبشارهای بلند، کوهستانهای سربهفلک کشیده، آثار باستانی بسیار، سازههای تاریخی و طبیعت بکر و درختان بلوط استثنایی در دشتهای و کوهپایههای زاگرس، جاذبه های گردشگری لرستان را به منبع بیانتهایی برای صنعت گردشگری تبدیل کرده است.
آبشارهای زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، جلوههای بینظیر از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آبدرمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حملونقل ریلی در ایستگاه سپیدشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوههای سر به فلک کشیده، تونلها و پلهای راهآهن ازجمله جلوههای ویژه و جاذبههای گردشگری در مسیر حرکت این قطار بود و در راه صدای موسیقی محلی و هی هی چوپانان به گوش میرسید.
این مسیر باب دل هر سلیقهای است و قطعا خاطره انگیزترین لحظات را در ذهن ها به یادگار خواهد گذاشت. به وداع خورشید ما نیز مسیر رفته را برگشتیم اما رویایمان رنگ واقعیت گرفته بود و حیف است به بهانههای واهی از دیدن این مناظر و تجربه این سفر چشم پوشید.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام
نظرات