به گزارش ایسنا- محمد اسلامی در همایش توسعه چابهار افزود: توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: چابهار علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز و کشورهای محصور در خشکی را به آبهای آزاد متصل می کند.
وی گفت: اتصال ریلی، هوایی و جاده ای بندر چابهار به کشورهای افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل کالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه است.
وزیر راه افزود: خطوط ریلی بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه و خط ریلی به چین از طریق ایران به اروپا از اصلی ترین برنامه های ایران در توسعه خطوط ریلی است.
وی بیان کرد: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک منجر به نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: فصل نوینی از نقش آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه ای و بینالمللی شکل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت کشور است.
اسلامی بیان کرد: ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد.
وی گفت: به همین منظور چابهار با موقعیت راهبردی مورد توجه سرمایه گذاری های منطقه ایست و مشارکت شرکت های هندی و حضور سایر کشورها می تواند به توسعه منطقه کمک کند.
اسلامی ادامه داد: توسعه ظرفیت فعلی هشت و نیم میلیون تنی چابهار به 77 میلیون تن از برنامه های مهم است و با این اقدام می توان زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه را کاهش داد.
وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود 232 میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از اصلیترین برنامههای ایران توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است و مصمم به اتصال بندر چابهار به کشورهای همجوار نظیر افغانستان هستیم.
انتهای پیام
نظرات