• دوشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97120602676
  • خبرنگار : 90089

در کمیسیون صنایع مطرح شد

دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان وزیر صنعت

دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان وزیر صنعت

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد. کمیسیون صنایع مجلس نیز تصمیم گرفت کمیته‌ای ویژه برای رصد بازار و ارائه راهکارهای پیشنهادی به مجلس تشکیل دهد.

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صنعت گفت: در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن و اعضای برخی از کمیسیون‌های دیگر مجلس که در حاشیه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برگزار شد، آقای رحمانی توضیحاتی درباره دلایل رشد مجدد قیمت خودرو و موفقیتش برای افزایش تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی ارائه کرد که هر چند توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت از منظر اقتصادی واقعیتی انکارناپذیر است اما پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ضعف ناتوانی دستگاه تحت مدیریتش برای کنترل این وضعیت، نبود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به اعتقاد رحمانی افزایش قیمت موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد بلکه این نقدینگی ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومانی سرگردان است که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و ارز سوق پیدا کرده به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد رشد مجدد قیمت خودرو و نرخ ارز هستیم.

وی افزایش تعداد ثبت‌نام‌های خودروسازان به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و تداوم ثبت‌نام‌های خودروسازان را نشان از افزایش تقاضا در بازار خودرو دانست و ادامه داد: با وجودی که طبق توضیحات مدیران شرکت‌های خودروساز، میزان تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو از ۱۲۰۰ دستگاه در روز به بیش از ۴۱۰۰ دستگاه در روز افزایش یافته اما هجوم به بازار برای خرید و ثبت‌نام خودرو به حدی زیاد است که افزایش تولید نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته ایشان معتقد است بازار به این وضعیت باقی نمی‌ماند و به دلیل افزایش سه برابری ظرفیت تولید در شرکتهای خودروسازی و تحویل خودروهای ثبت‌نام شده به مشتریان، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت خودرو به پنج درصد قیمت بازار سخن گفت و افزود: رحمانی معتقد است این شیوه قیمت‌گذاری خودرو موجب شد نقدینگی به جای سرازیر شدن به جیب دلالان و واسطه‌ها به حساب خودروسازان واریز شود. رحمانی در عین حال قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت را رد کرد و نوسانات قیمتی را ناشی از تحولات قیمتی حاشیه بازار دانست.

رضیان گفت: به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت با این استدلال عملاً تنظیم بازار خودرو را به دلال‌ها و واسطه‌ها سپرده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی از تصمیم رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تشکیل کمیته‌ای ویژه به ریاست سخنگوی کمیسیون خبر داد و افزود: قرار شد این کارگروه که متشکل از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان سایر کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود به صورت مرتب وضعیت بازار خودرو و مسائل مرتبط با آن را با حضور خودروسازان و متولیان دولتی صنعت خودروسازی رصد و پیشنهادات خود را برای غلبه بر نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو به کمیسیون صنایع و معادن ارائه دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس متذکر شد: به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت هیچ برنامه‌ای برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا هم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات نمایندگان در نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی، گفت: مهمترین مسائلی که نمایندگان در این نشست مطرح کردند این بود که حاشیه بازار نتوانسته مانع گرانی خودرو شود، عرضه و تقاضای خودرو با هم همخوانی ندارد، برنامه دولت برای جذب نقدینگی سرگردان چیست. همچنین توقع خودروسازان برای تامین نقدینگی مورد نیازشان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر کاهش سرمایه در گردش شرکتهای خودروساز، بیم به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران شرکتهای خودروساز و ترس افکار عمومی از سرنوشت و آینده مبهم قیمت خودرو در حاشیه بازار از جمله مسائلی بود که نمایندگان در این نشست مطرح کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۰۹:۲۹

خدا را شکر که مسئولین مقصر نیستند . مقصر فقط مردم هستند

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۰:۲۰

باید یک صحنه رقابتی در داخل کشور ایجاد شود درحال حاضر صنعت خودرو هر طوری که دلش خواست عمل میکند.خودرو بی کیفیت تولید میکنه قیمت را بالا می بره.....مانیاز به یک تولید کننده ی مقتدر دیگر داریم که تا الان هم خیلی دیره شده تاجلوی این یکه تازی گرفته شود

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۱:۰۹

یک حلقه مفقوده است . مرز را باز کنید متوجه می شوید که پراید را به قیمت هر کیلو 2500تومان که می شود دو و نیم میلیون هم نمی خرند.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۳:۱۹

کاش بگذارند سپاه وارد صنعت خودروسازی شود موشک نقطه زن 2000کیلومتر برد می سازد یک ماشین هم اندازه پراید نمی تواند؟سپاه یاعلی بگو مردم رانجات بده

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۳:۵۲

ایرانی خیلی خوشم آمد ، مطلب شما حرف نداره ، خیلی خندیدم ، خصوصا از قسمت آخرش لذت بردم ، یا علی بگو مردم را نجات بده ، آفرین

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۱:۲۱

روژین جان تو فقط بخند قربونت برم فدای خنده هات ....خخخخخخخخخ

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۳:۲۵

اينروزها همه در حال توضيح دلايل گرانی هستند ولي از عمل خبری نيست!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۳:۵۴

یعنی شما معتقدید که با توضیح کارها درست نمی شود؟ !

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۳:۴۷

اول از مردم عزیز کشورم هم از طرف خودم و هم از طرف وزیر صمت عذر خواهی می کنم ، من امروز هر چه مردم را در کوچه و خیابان نگاه کردم ندیدم گوشهایشان دراز شده باشد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۷:۰۲

دروغ است که تیراژ زیاد شده بلکه خودرو سازان وقتی قیمت را با عدم تحویل دو برابر کردند حالا خودروهای انبار شده را میفروشند به دو برابر قیمت .و مردم باید باید ممنون هم بشوند وانان هم مسرور.مسئولین هم منتفع

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۹:۴۹

با شعار "نه" بر این سوداگران می کنیم تحریم،ماشینِ گران