• یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97111407361
  • خبرنگار : 71415

برپایی اعتراضات جهانی برای همبستگی با "اویغورهای چین"

برپایی اعتراضات جهانی برای همبستگی با "اویغورهای چین"

صدها معترض در سراسر جهان در مقابل کنسولگری‌های چین تجمع کردند تا با مردم مسلمان قوم اویغور که هدف اقدامات سرکوبگرانه و اذیت و آزار مقام‌های چین قرار گرفته‌اند، اعلام همبستگی کنند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در این اعتراضات در مقابل کنسولگری‌های چین در سراسر جهان معترضان به نقض حقوق بشر از سوی حکومت چین علیه اقلیت ترک تبار اویغور در منطقه سین‌کیانگ که از سوی این اقلیت با نام "ترکستان شرقی" خوانده می‌شود، اعتراض کردند.

یکی از بزرگترین انجمن‌های اسلامی ترکیه‌ای‌ها در آلمان به نام "جامعه اسلامی دیدگاه ملی" تجمعی را در مقابل کنسولگری چین در شهر دوسلدورف آلمان برگزار کرد.

کمال ارگون، رئیس این سازمان در بیانیه‌ای اقدامات چین در نقض حقوق بشر سرکوب مذهبی و برپایی به اصطلاح کمپ‌های تربیتی و آموزشی را محکوم کرد.

او گفت‌: بچه‌های قوم اویغور و همین طور کارمندان دولتی این قوم اجازه رفتن به مساجد و حتی نماز خواندن در خانه‌های خودشان را پیدا نمی‌کنند. کارمندان دولتی نیز حتی در ماه مبارک رمضان اجازه روزه گرفتن پیدا نمی‌کنند.

ارگون در ادامه خاطرنشان کرد که کمپ‌های آموزش اجباری برای اویغورها که قرار است ایدئولوژی حزب کمونیست چین را ترویج دهند اسلام را تحقیر می‌کنند.

او گفت‌: کسانی که در برابر این تحقیر مقاومت کنند، شکنجه می‌شوند.

او تصریح کرد: نیروهای امنیتی به طور سیستماتیک دست به شکنجه زده و هر گونه اعتراض علیه اقدامات ناعادلانه مقامات دولت به عنوان قیام یا شورش در نظر گرفته می‌شود. آنهایی که در هر گونه اعتراضی شرکت کنند، اعدام می‌شوند.

در ‌عین ‌حال چند سازمان غیردولتی نیز در تجمعی اعتراضی در شهر برلین پایتخت آلمان شرکت کردند و معترضان بعد از قرائت یک بیانیه از چین خواستند تا به نقض حقوق بشر علیه اویغورهای ترک تبار پایان دهد.

در ادامه چنین تظاهراتی نیز در نزدیکی کنسولگری چین در شهر فرانکفورت برگزار شد که در آن ۳۵۰ نفر شرکت کردند. سازمانی تحت عنوان "جامعه اسلامی دانمارک" نیز در شهر کپنهاگ پایتخت این کشور در مقابل سفارت چین تظاهرات برپا کرد که صدها نفر از جمله نمایندگان انجمن‌های ترکیه‌ای در دانمارک در آن شرکت کردند.

بالغ بر حدود ۲۵۰ نفر در اعتراضات مشابهی در شهر دنهاگ هلند در مقابل کنسولگری چین در این شهر حضور یافتند.

سازمان موسوم به جامعه اسلامی ملی انگلیس نیز اعتراضاتی را علیه سیاست‌های چین در قبال اویغورها بر پا کرد.

در همین حال چندین تظاهرکننده در مقابل سفارت چین در شهر وین پایتخت اتریش به نقض حقوق بشر علیه اویغورهای سین‌کیانگ اعتراض کردند.

تظاهر کنندگان بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "آزادی برای اویغورها و به کشتار اویغورها پایان دهید".

این موج اعتراضات قرار است تا پنجم فوریه ادامه‌ یابد. این اعتراضات همچنین در شهرهای ملبورن استرالیا، نیویورک آمریکا و شهرهای مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ، برلین و دوسلدورف آلمان، بروکسل بلژیک، سارایوو و در بوسنی و هرزگوین، کپنهاگ دانمارک، دنهاگ هلند، اسلوی نروژ، وین اتریش، لندن انگلیس، پاریس، لئون، مارسی و استارسبورگ فرانسه، زوریخ سوئیس و استکهلم سوئد برگزار می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha