به گزارش ایسنا نمایندگان در جلسه علنی امروز مواد ۱۱ و ۱۲ لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه را بررسی کرده و به تصویب رساندند. در ماده ۱۱ این لایحه آمده است اعلام شروع و خاتمه شرایط اضطراری و فرماندهی ستاد در سطوح شهرستان، استان و ملی به ترتیب ذیل انجام میشود:
الف – سطح شهرستان به دنبال وقوع مخاطره یا حادثه در قلمرو یک شهرستان فرماندار شهرستان ضمن اطلاع رسانی به استاندار در صورت لزوم اعلام شرایط اضطراری میکند و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را به عهده میگیرد.
فرماندار در صورت رفع شرایط اضطراری خاتمه آن را اعلام میکند.
ب- سطح استان در صورتی که فرماندار میزان یا شدت حادثه یا بحران را فراتر از ظرفیت پاسخ شهرستان محل وقوع حادثه تشخیص دهد مراتب را به استاندار گزارش میدهد. استاندار در صورت تأیید گزارش وی ضمن اطلاع رسانی به رئیس سازمان فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد. در حالت اخیر استاندار در صورت رفع شرایط اضطراری خاتمه آن را اعلام میکند. در صورتی که استاندار گزارش فرماندار را تأیید نکند فرماندار مسؤلیت فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و اعلام خاتمه شرایط اضطراری را بر عهده خواهد داشت. در صورت وقوع مخاطره یا حادثه در فراتر از قلمرو یک شهرستان استاندار ضمن اطلاع رسانی به رئیس سازمان در صورت لزوم شرایط اضطراری اعلام میکند و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد و در صورت رفع شرایط اضطراری خاتمه آن را اعلام میکند.
پ- سطح ملی: در صورتی که استاندار شدت یا میزان حادثه یا بحران را فراتر از ظرفیت استان محل وقوع حادثه تشخیص دهد مراتب را به رئیس سازمان گزارش دهد.
رئیس سازمان در صورت تأیید گزارش وی مراتب را به وزیر کشور گزارش میدهد.
وزیر کشور در صورت تأیید گزارش رئیس سازمان ضمن اعلام شرایط اضطراری فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد و پس از رفع شرایط اضطراری خاتمه آن را اعلام میکند. در صورتی که وزیر کشور و رئیس سازمان به ترتیب گزارش رئیس سازمان و استاندار را تعریف نکنند استاندار مسئولیت فرماندهی شرایط اضطراری و خاتمه آن را بر عهده خواهد داشت.
در تبصره یک این ماده آمد است در خصوص آن دسته از بحرانهای ملی که پاسخ به آنها نیاز به بسیج کلیه منابع و ظرفیتهای سراسر کشور و احتمالاً درخواست کمکهای بینالمللی دارد وزیر کشور شرایط را به رئیس جمهور عالی گزارش میدهد.
رئیس شورای عالی در صورت تأیید گزارش وی مستقیماً فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد. در این حالت اعلام خاتمه شرایط اضطراری با رئیس جمهور است.
در تبصره ۲ این ماده آمده است: اعلام شروع و خاتمه شرایط اضطراری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در شهر تهران بر عهده وزیر کشور میباشد.
بر اساس ماده ۱۲ این لایحه وظایف ستاد عبارتند از:
بررسی و تأیید سند راهبردی ملی مدیریت بحران، برنامهی ملی کاهش خر حوادث و سوانح، برنامهی ملی آمادگی و پاسخ و برنامهی ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی
۲- بررسی و تصویب ضوابط فنی و فرآیندها و دستورالعملها و استانداردهای مورد نیاز در مدیریت بحران
۳- تسهیل هماهنگی بین دستگاههای مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری
۴- سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاهها و نهادهای عضو ستاد دارند.
۵- برنامهریزی برای جمعآوری اطلاعات و برآورد میزان خسارت به بخشهای مختلف بر اثر سوانح غیر مترقبه و جبران.
ب- در سطح استان و شهرستان
بررسی و تصویب برنامهی استانی کاهش خطر حوادث و سوانح برنامه استانی آمادگی و پاسخ و سایر برنامههای استانی مورد نیاز
تسهیل هماهنگی بین دستگاههای مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری
اجرای برنامهها و تصمیمات ابلاغی ستاد ملی
سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاهها و نهادهای مشمول این قانون دارند.
انتهای پیام
نظرات