• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 97110703318
  • منبع : نمایندگی قم

از گروه‌های خونی تا ردیابی خون‌های اهدایی

از گروه‌های خونی تا ردیابی خون‌های اهدایی

ایسنا/قم رئیس سازمان انتقال خون استان قم گفت: برخی گروه‌های خونی خاص و برخی نادر هستند، ما به دلیل وجود شبکه خون رسانی در سراسر کشور، با مشکل نبود خون مواجه نیستیم.

دکتر مرتضی نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: برخی گروه‌های خونی خاص و برخی نادر هستند، ما به دلیل وجود شبکه خون رسانی در سراسر کشور، با مشکل نبود خون مواجه نیستیم، گروه‌های خونی A، B و O مثبت و منفی همیشه وجود دارند اما برای دسترسی به برخی گروه‌های خونی نادر باید کمی صبر کرد تا فردی که آن گروه خونی را دارد از طریق فراخوان به پایگاه انتقال خون مراجعه کند و خون بدهد.

وی با بیان اینکه خون نادر یعنی از بین هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر که خون می‌دهند، یک نفر آن گروه خونی را دارد، ادامه داد: یکی از طلاب قم گروه خونی‌اش کمیاب است، مدتی قبل ایشان به مسافرت رفته بود و ما در استان به خون وی نیاز داشتیم، با وی تماس گرفتیم و موضوع را مطرح کردیم، وی سریعاً به یکی از پایگاه‌های انتقال خون شهری که در آن حضور داشت رفته و خون دادند و آن پایگاه، خون را برای ما فرستادند.

شناسایی ۳۰ گروه خونی نادر در استان

وی افزود: در قم حدود ۳۰ گروه خونی نادر شناسایی شدند و همیشه با سازمان انتقال خون همکاری می‌کنند، حتی یک مورد بود که گروه خونی نادری داشت، وی هم زمانی مسافرت بود اما به دلیل نیاز سازمان به خون این شخص به قم برگشت، خون داد و دوباره به مسافرت رفت.

رئیس سازمان انتقال خون استان قم ادامه داد: همانگونه که این گروه‌های خونی نادر هستند، مصرف این‌ها هم نادر است، بیشترین شیوع خونی در استان چه از نظر تولید و چه از نظر توزیع A مثبت و O مثبت است، بنابراین اگر گروه خونی A و O نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم چون مصرف این دو گروه خونی در استان بالا است.

اهدای خون جنسیتی نیست

وی تصریح کرد: اهدا خون جنسیتی نیست، یعنی مرد و زن ندارد و هر دو گروه جنسی می‌توانند اهدا خون داشته باشند، متأسفانه این موضوع در کشور ما به معضل تبدیل شده است، خانم‌ها استقبالی از اهدا خون نمی‌کنند، دلایلی مختلفی مانند باورهای ذهنی، شرایط فیزیولوژیک، ترس از سوزن و … وجود دارد، اما در کشوری مانند فرانسه ۵۲ درصد اهداکنندگان خون خانم هستند، در حال حاضر میانگین اهدا خون توسط بانوان در کشور ۵ درصد و در قم ۴ درصد است، روند اهدا خون توسط بانوان در استان قم بر اساس آمار سازمان، طی دو سال گذشته تا به امروز کاهش داشته است.

دکتر نوریان بیان کرد: از بانوانی که برای اهدا خون به مراکز مراجعه می‌کنند، تست هموگلوبین گرفته می‌شود، اگر هموگلوبین پایین باشد و کم خونی داشته باشند، اصلاً از این افراد خون گرفته نمی‌شود، تقریباً نیمی از جمعیت استان بانوان هستند و با این روند، ما مشارکت نیمی از جمعیت استان را از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی مانند زلزله که رخ می‌دهد ما با هجوم افراد برای اهدا خون مواجه می‌شویم چرا که آن زمان احساسات افراد جریحه‌دار شده و دوست دارند به هر طریقی کمک کنند، در صورتی که ما اصلاً در این مواقع به خون نیاز نداریم، در این شرایط ما از افراد که برای اهدا خون مراجعه می‌کنند، خون نمی‌گیریم و این مسئله باعث دل‌خوری همشهریان می‌شود و به ما می‌گویند شما می‌خواهید مردم را به کشتن بدهید، به همین دلیل مجبور به بستن درب‌های پایگاه‌های انتقال خون می‌شویم، اتفاقاً در همین مسئله زلزله کرمانشاه پایگاه‌های انتقال خون را بستیم و برخی رسانه‌ها با دید منفی این مسئله را منتشر کردند، شخصی که خون می‌دهد دیگر تا ۳ ماه نمی‌تواند خون بدهد، ما چرا باید ذخایر استان را بی دلیل از بین ببریم؟ من مدیر هستم و می‌دانم چه زمانی نیاز به خون است، در صورت نیاز حتماً اعلام می‌کنیم، مردم باید به ما اجازه مدیریت و تدبیر بدهند، ما همانگونه که به خون نیاز داریم به اهداکننده هم نیاز داریم.

رئیس سازمان انتقال خون استان قم در ادامه گفت: مسئله دیگر این است که استقبال مردم از اهدا خون در ۶ ماه دوم سال کاهش پیدا می‌کند، در فصل بهار به لحاظ مطلوب بودن آب و هوا و بحث حجامت تعداد بیشتری مراجعه کننده برای اهدا خون به پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

اهداکنندگان مستمر

وی در خصوص اهداکنندگان مستمر خون استان توضیح داد: حدود ۶۲ درصد اهداکنندگان خون، حداقل دو بار در سال خون می‌دهند و جزو اهداکنندگان مستمر محسوب می‌شوند، این آمار از میانگین کشوری بالاتر است؛ یکی از شاخص‌های اصلی برای ارزیابی انتقال خون، شاخص میزان اهداکننده به هزار نفر جمعیت است، این شاخص در کشورهای توسعه یافته که اقتصاد بهتری نسبت به کشورهای در حال توسعه دارند، بالاتر است، در اینگونه کشورها از هر هزار نفر ۳۸ نفر اهدا کننده خون هستند، میانگین جهانی ۱۳ نفر در هزار نفر است، در ایران از هر هزار نفر ۲ نفر اهداکننده خون هستند، از میانگین جهانی بالاتر و به کشورهای توسعه یافته در حال نزدیک شدن هستیم، در استان قم ۳۱ در هزار نفر جمعیت اهداکننده خون دارد و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

ردیابی خون‌های اهدایی

دکتر نوریان تصریح کرد: هر یک از خون‌های اهدایی کد خاص خود را دارد، بنابراین قابل ردیابی است، اینکه برخی می‌گویند این خون‌ها به غزه و لبنان فرستاده می‌شود کاملاً اشتباه است، اگر شخصی فکر می‌کند خونش به خارج از کشور منتقل شده می‌تواند به پایگاه انتقال خون مراجعه کند تا متوجه شود که چند محصول از خونش گرفته شده و کجا استفاده شده است.

پایگا‌ه‌های انتقال خون استان

وی در پایان افزود: در استان قم دو پایگاه خون وجود دارد، یکی پایگاه خون ۱۵ خرداد که در بلوار ۱۵ خرداد واقع شده و مخصوص آقایان است و دیگری پایگاه روح‌الله که در میدان روح‌الله قرار گرفته و هم برای بانوان است و هم آقایان، در آینده هم ان شاءالله مرکزی در پردیسان افتتاح خواهیم کرد، زمین این مرکز گرفته شده ولی برای ساخت آن نیاز به کمک خیرین داریم چون این کار بودجه دولتی ندارد.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha