• چهارشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97102614140
  • خبرنگار : 71469

کدام آزادراه‌ها تا پایان امسال عوارض الکترونیکی می‌گیرند؟

کدام آزادراه‌ها تا پایان امسال عوارض الکترونیکی می‌گیرند؟

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تجهیز شش آزادراه به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تا پایان سال جاری و تجهیز ۱۳ آزادراه دیگر به این سیستم تا تیرماه سال آینده خبر داد.

 سید حسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این‌که قرار بود الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها تا پایان سال جاری مدنظر قرار گیرد، بنابراین به چه دلیل این تکمیل این طرح به تیرماه سال ۱۳۹۸ موکول شده است؟ اظهار کرد: در مجموع ۱۹ آزادراه طی ۲۲۰۰ کیلومتر فعال هستند که از این تعداد تا پایان سال جاری شش آزادراه الکترونیکی خواهند شد و تا تیرماه سال ۱۳۹۸، ۱۳ آزادراه دیگر نیز به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز می‌شوند تا در نهایت و براساس اولویت کلیه آزادراه‌های کشور به این سیستم مجهز شوند.

وی در مورد علت به تعویق افتادن این پروژه، خاطر نشان کرد: پروژه تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مقوله‌ای پیچیده است و از نظر تکنولوژی نیازمند به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و پروژه‌ای چند وجهی تلقی می‌شود که نیازمند تعامل بانک مرکزی، پلیس و شرکت آزادراه‌ها و نیز در نظر گرفتن روش‌های پرداخت متفاوت است. باید خاطر نشان کرد که قراردادها در مورد این پروژه با تعویق ابلاغ شد و به همین دلیل از برنامه زمان‌بندی‌شده عقب افتادیم، اما در حال کارها طبق روال پیش می‌رود و براساس زمان‌بندی صورت گرفته تا تیرماه سال آینده کلیه آزادراه‌های تعریف شده به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.

اخذ عوارض کدام آزادراه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود؟

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که بخش اصلی آزادراه‌هایی که ترافیک زیادی دارند به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تا پایان سال جاری مجهز خواهند شد، گفت: آزادراه تهران–ساوه تا سلفچگان، آزادراه‌های تهران – قزوین، قزوین – زنجان، قزوین – رشت، تهران – قم و تهران–پردیس شش آزادراهی هستند که تا پایان سال جاری به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.

میرشفیع ادامه داد: در پایان این طرح ۱۹ آزادراه مربوطه در ۲۲۰۰ کیلومتر که به ترتیب به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز خواهند شد به صورت یکپارچه عمل خواهند کرد و نیازی به صدور قبض در این راستا وجود ندارد.

وی همچنین در مورد هزینه‌بر بودن تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض برای مردم و نیز افزایش هزینه‌های پرداخت عوارض آزادراه‌ها در سال آینده، اعلام کرد: در مورد افزایش سالانه قیمت‌ها باید اعلام کرد که هرساله متناسب با تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این مساله ربطی به الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها ندارد و به طور کلی تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض هزینه‌ای را به جز در حد هزینه تراکنش‌ها برای مردم درپی نخواهد داشت.

تشریح مکانیزم اخذ عوارض الکترونیک آزادراه‌ها

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ضمن تشریح مکانیزم اخذ عوارض الکترونیک آزادراه ها، بیان کرد: با عبور هر خودرو از آزادراه‌های کشور، پلاک ماشین ثبت خواهد شد و امکان پرداخت از طریق درگاه‌های الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک به صورت خودکار فراهم خواهد بود. علاوه بر این در صورت پرداخت نشدن عوارض، پیامکی به صاحب پلاک ارسال و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در مهلت مقرر این رقم کسر می‌شود. همچنین فرد ۲۴ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه‌های الکترونیکی شبکه شتاب با روش و مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند.

میرشفیع افزود: در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نکند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده خواهد شد. گفتنی است جایگاه‌های اخذ عوارض در مجتمع‌های خدمات رفاهی و گردشگری در طول آزادراه در نظر گرفته شده است تا در طول مسیر آزادراه نیز امکان پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق این دستگاه‌ها با ثبت شماره‌ی خودرو مسیر فرآهم باشد. در عین حال امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز کلیه بانک‌ها به وسیله دستگاه‌هایی که به همین منظور نصب خواهد شد و نرم افزارهای تعریف شده نیز امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال جاری بود که معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به ایسنا اعلام کرد: با پیگیری مقدمات لازم، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها در نیمه دوم امسال وجود دارد و تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است. وی همچنین اعلام کرده بود که با توجه به برنامه‌ریزی که از قبل صورت گرفته بود، باید اخذ عوارض در تمامی آزادراه‌ها الکترونیکی شود و این موضوع بنا بود در ماه‌های پایانی سال گذشته به نتیجه برسد که نیاز به برخی کارهای اداری و نهایی شدن قراردادها آن را به تعویق انداخت.

انتهای پیام

خبرنگار: نیما علیپور

دبیر خبر: متین کاکویی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۹ ۰۱:۱۵

همیشه فقط خبرها از پول گرفتن از مردمه از کیفیت خدمات هیچ خبری نیست.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۳ ۰۱:۲۶

آیا این آقایونی که میخوان عوارضی الکترونیک کنن فکری هم به حال مایی که اونجا کار میکنیم کردن؟؟ مایی ک هممون درگیر زندگی و کرایه خونه و قسط و....هستیم پس باید چکار کنیم؟؟ تا الان چشممون به به سر ماه بود که یه چندر غاز حقوق بگیریم به یه زخمی بزنیم پس از این به بعد باید چه غلطی کنیم تو این وضیعت نابسامان

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۰ ۱۰:۱۹

اگه در هر ایستگاه عوارضی 50 نفر مشغول به کار باشن در 30 ایستگاه در سراسر کشور میشه 1500 نفر اگه هر نفر یک زن و بچه داشته باشه میشه 4500 نفر. حالا خودتون قضاوت کنید که چه فاجعه ای داره پیش میاد.مسئولین محترم شب میتونید راحت بخوابید؟فکر نمیکنم با این وضعیت جامعه اینا راحت کار پیدا کنن .

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۳۰ ۰۱:۳۱

من پلاک آزاد رو ماشین نیست برام هزینه عوارضی اومد

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۳۰ ۰۱:۳۸

سلام من از اول سال 98 دو مرحله از اتوبان قم تهران رفت و آمد کردم و6500 تومان عوارضی الکترونیکی پرداخت کردم این چه جور حساب شده که این قدر زیا شده چه کسی جواب گو میباشد مرا راهنمایی کنید