• چهارشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۷ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97102613920
  • خبرنگار : 71616

سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است

سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حضور در ایسنا در گفت وگوی چالشی با خبرنگاران این خبرگزاری پاسخگوی سوالات آنان شد. وی در مورد پراید با بیان این‌که قیمت تمام شده این خودرو از قیمت فروش آن بالاتر است، قیمت کارخانه‌ای هر دستگاه از این خودرو را ۲۰۰۰ دلار اعلام کرد.

محمدرضا سروش در ابتدا به بیان کلیاتی از صنعت خودرو پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی کشور علی‌رغم تمام­ محدودیت­ها توانسته سالانه  ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده پتانسیل صنعتی بالای کشور در این صنعت، توان بالای قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان برای کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا سپس افزود: در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی بالای کشور است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

سروش با بیان اینکه رشد صنعت خودرو مدیون تصویب قانون خودرو در سال­ ۱۳۷۲ است و توسعه صنعت خودرو عمدتا در زمانی که مالکیت متعلق به دولت بود پایه­‌گذاری شده است، گفت: از زمانیکه مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد و مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بوده‌اند.

وی شرط موفقیت پایدار در صنعت را سرمایه­‌گذاری برای توسعه دانست و گفت: اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکتها ذیل اصل ۴۴ سبب شکوفایی اقتصادی شود و با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکت­ها شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با یادآوری اینکه سایپا براساس گزارش­ها تا قبل از سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود توزیع کرده است، گفت: این میزان توزیع سود، بدون سرمایه­‌گذاری برای محصولات آتی، روند ناخوشایندی را برای شرکت ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: هرگاه درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب بوده است، روی واردات خودرو تاثیر داشته و واردات به خوبی انجام شده است و هر زمان که محدودیت‌های منابع داشتیم به صنعت خودرو توجه بیشتری شده است.

مدیرعامل سایپا در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران ایسنا بود که با هم می‌خوانیم:

فرمایشات شما درست، امامردم این صحبت­ها را نمی­‌پذیرند. در این صنعت قرار بر این بوده که به جایی برسیم، وعده‌هایی داده شده که اکثرا محقق نشده است. اکنون در مقایسه با سرعت سیرصنعت خودرو ­در کشورهای آسیایی و نه اروپایی در چه جایگاهی قرار داریم!؟

در اینکه فاصله ما با بعضی کشورهای پیشرفته زیاد است، شکی نیست، چرا که محیط­ها متفاوت است. تنها بنگاه با بنگاه نباید مقایسه شود. صنعت خودرو مشکلاتی دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به درون بنگاه و صنعت و بخشی مربوط به خارج از صنعت است.

اگر به این شکل پیش برویم و بگوییم مقصر اصلی ما نیستیم و مشکل جای دیگر است، ۲۰ سال دیگر هم مشکل حل نخواهد شد. در حال حاضر وضعیت مالکیت مدیریت در صنعت خودروسازی به چه شکلی است؟ دولتی یا غیردولتی؟

در حال حاضر سهم دولت بسیار کم است. درواقع در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. مسائل باید ساختاری حل شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد رشد صنعت خودرو در زمانیکه مالکیت و مدیریت دولتی بود، اتفاق افتاده است. قرار بود مالکیت غیردولتی شود تا سرعت رشد و توسعه بیشتر و افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

اگر قرار به قیاس باشد، هدف از اصل ۴۴ ایجاد توسعه بوده است، اما همان زمان حس شد که دولت و مدیریت آن، دست و پا گیر است و نباید مدیران سیاسی و غیرحرفه­‌ای وارد این عرصه شوند؛ اما نتیجه نگرفتیم.

علی‌رغم قدمت محصولات تولیدی، کیفیت محصولات در حد استانداردهای مصوب کشور است. کیفیت مطلوبیتی است که مشتری از محصول و خدمات دریافتی انتظار دارد و باید متناسب با پرداختی­ باشد. نرخ ارزهای خارجی متغیر اصلی در اقتصاد ما بوده و مشخص‌کننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه خودرو نیز از همین اجزا تشکیل شده و حدود ۷۵ تا۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده، بنابراین محصول تابع قیمت ارز است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ هزار دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.

چرا مردم در مورد همین پراید می‌گویند پراید کره‌­ای بهتر بود؟ خود ماشین که تغییر نکرده است!؟

پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است ولی از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است. متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیان‌دهی شرکت شده و فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است.

به گفته خودتان، در حال حاضر صنعت خودروسازی زیان‌ده شده است. این صنعت زیان‌ده تا کی می‌تواند اینطور ادامه دهد؟

طبق قوانین برنامه و قانون اصل ۴۴، در جایی که دولت قیمت‌گذاری می‌کند و بنگاه با زیان مواجه می­‌شود، دولت باید زیان را جبران کند. به نظر با توجه به شرایط اقتصادی و مالی دولت، بهتر است در خصوص نحوه اداره و سیاست‌گذاری صنعت خودرو تجدیدنظر شود.

مردم تا کی باید تاوان این وضعیت را بدهند!؟

وقت آن رسیده که نسبت به نظامات بنگاه‌داری و تدوین استراتژی توسعه صنایع بزرگ اقدام جدی و حرفه‌ای به عمل آید. تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه به مدیریت حرفه‌ای بنگاه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.

گفته می‌شود که شما در شرایط سختی به مدیریت این شرکت منصوب شده‌اید، آیا واقعاً همین طور است؟

شرکت در شرایط مالی سختی قرار دارد. از یک طرف قیمت تمام شده محصولات از قیمت فروش بالاتر است و از سوی دیگر شرکت دچار کمبود نقدینگی است. بخشی از کمبود نقدینگی به‌خاطر قیمت غیرعادلانه محصولات است. اگر نقدینگی وجود داشت، حتما تولید به این حد آسیب نمی­‌دید.

شرکت­های خودروسازی از سال ۱۳۹۱ تحت فشار قیمت‌گذاری­‌های دستوری قرار گرفته‌اند و قدرت تحرک­شان گرفته شده که باعث زیان‌دهی­ نیز شده است. زمانیکه بنگاهی زیان‌ده شد، فرآیند توسعه محصول آسیب می‌بیند.

انتهای پیام

دبیر خبر: مجید معتمدی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۰۷:۵۲

خیلی بی وجدان هستید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۰۸:۱۹

خواهشا درب ۲تا کارخونه زیانده رو ببندید اینقدر منت سر مردم نزارید ! جوری صحبت میکنن کسی ندونه فکر میکنه از جیب پدرشون دارن خرج میکنن!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۷ ۰۱:۵۲

احسنت🤗

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۰۹:۰۱

سه ساله سهام گروه سایپا نزولیه یعنی در واقع سقوط کرده با اینکه شاخص بورس دوبرابر شده ارز 4 رابر و قیمت خودرو هم ازاد شده باز با این حال سهام سایپا هنوزم صف فروش است .بیچاره سهامداران خرد که پس اندازاشونو وارد سهام این گروه کردند و نابود شدند و مدیران که انگار نه انگار.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۰۹:۵۹

"سایپا برای محصول پراید ۲۰۰۰ هزار دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است" اگر فرمایشتون صحیح باشه، پارسال با دلار 3,600 تومانی، قیمت هر پراید در بازار باید 11,200,000 تومان میبود، در صورتیکه شما 22,000,000 میلیون تومن میفروختید! اینکه هر وقت دلار گرون میشه، مبنای ارزونی قیمت پراید قرار میگیره و قیمت رو بالا میبرید و هر وقت دلار ثابت میمونه، تورم سالانه رو مبنای گرون کردن پراید قرار میدید، البته هنر و قدرتیه که شما دارید اما عادلانه نیست

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۰۹:۵۹

آنچه که واقعیت دارد قیمت محصول هر چقدر تعیین شود باز هم مشکل تولید و زیان آن بیشتر می شود دلیل اصلی آن حقوق و پاداشهای نجومی برای هیئت مدیره و بخشی از کارکنان که سهمی هم در تولید ندارند پرداخت می شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۰:۱۶

آقا قبول اصلا پراید 6000 دلار، بابا یه سری بزن به بازار خودروهای دست دوم زیر شش هزار دلار مدل قدیمی بازم آپشنها، امکانات و کیفیت اون ماشینهای دست دوم از پراید نو شما بالاتره. چقدر بی عرضگی مدیریتی خودتون و هیات مدیره را گردن این و آن می اندازید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۰:۲۱

تیتر با متن نمی خواند . صوت متن را بگذارید متوجه می شوید منظور آقای سروش چیز دیگری است از 2000 دلار ؟؟.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۰۴

تو هم مثل مدیرای قبلی بفکر منافع خودتی.قرار بود از حقوق سهامداران خرد حمایت کنی پس چی شد تو که داری بیشتر بهشون ضرر میزنی.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۲۹

ظلم که شاخ و دم نداره خودرو سازی به مردم ظلم میکنه پسرهای یک کله گنده سگهاشونو ول میکنند تا دختر بچه مظلوم رو زخمی کنه.......

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۳۵

به فرض اینکه 6000 دلار درست باشد که صد در صد چنین نیست و قیمت حداکثر این لگن در کشور سازنده در حدود 3200 دلار است. قیمت رسمی هر دلار هم 4221 تومان (نرخ اعلام شده توسط خودتان) است. پس هر دستگاه پراید باید در حدود 25 میلیون تومان بفروش برسد و نه 40 یا 50 میلیون.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۲:۱۲

من نمی دانم ملت را چی فرض کردند . تقصیر خودماست یک هفته کمپین نه به این ماشین ها راه انداختیم داشتن...می کردند . وزیرشون اومد دعوا با مردم که چرا نباید آشغال جنس های ما رو بخرید . فوری پیش فروش راه انداختن . ما ملت نجیبی هستیم .... هر بلایی سرمان در می آورند دم نمی زنیم . اگر انقدر ضرر می دهید چرا کارخانه را تعطیل نمی کنید . فکر می کنم اینهم یک مدل خیانته !!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۳:۳۲

مگه حقوق ما رو به دلار میدن که این"ها" ... را به دلار حساب میکنن

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۵:۰۶

1- حقوق و پاداش مدیران شرکتهای خودور ساز ؟ 2- هزینه های سفرهای خارجی مدیران و معاونان و سرپرستان خودورساز ؟ 3- چند درصد از قطعات و مواد اولیه تولید خودرو داخلی است؟ 4- چرا با وجود شعار تولید خودرو ملی با افزایش قیمت دلار خودرو گران میشود؟ 5-شفافیت در قیمت تمام شده محصولات ؟ 6- سایه سنگین سیاست زدگی بر صنعت؟ 7- نرخ بهره وری در صنعت خودرو؟ 8- تعداد نیروی کار مازاد در صنعت؟ 9- کیفیت ادراک شده مشتری در مقایسه با قیمت؟ 10- توان رقابت با محصولات همتراز خارجی؟ و بسیار سوالات دیگر که میتوانست مصاحبه را فنی تر پیش ببرد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۲۳:۴۷

به امید خدا و به خواسته مردم امیدواریم که دو کارخانه مونتاژ کار و ظالم خودرو تعطیل شود تا مردم بیش از این متضرر نشوند و تعرفه گمرکی صفر شود.