• جمعه / ۲۱ دی ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97102011053
  • خبرنگار : 71567

رییس دانشگاه انتقاد کرد؛

عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد/ باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد

عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد/ باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به رشد ۱۳ درصدی بودجه این دانشگاه در سال ۹۸ تاکید کرد: متاسفانه این میزان رشد بودجه دانشگاه و در عین حال عدم تخصیص به موقع این بودجه به هیچ عنوان اهداف برنامه ششم مبنی بر توسعه رشته های مهارتی تحقق نخواهد یافت.

دکتر ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن انتقاد از وضعیت بودجه اختصاصی به دانشگاه‌ها، اظهار کرد: با وجودی که هزینه‌های جاری دانشگاه بسیار بالا است اما تخصیص‌های مناسبی صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر با گذشت ۹ ماه از سال فقط ۷۰ درصد بودجه این دانشگاه تخصیص پیدا کرده و ۱۵ درصد این میزان از سوی خزانه پرداخت نشده است،‌ضمن اینکه کل این مبلغ نیز کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد،‌ گفت: بر اساس لایحه دولت، بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۹۸ با رشد ۱۳ درصدی مواجه شده است اما این میزان رشد در بودجه نمی‌تواند جوابگوی ارتقای کیفیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این دانشگاه با ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است، اظهارکرد: بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و در مجموع بیش از ۹۰۰ کادر آموزشی در مجموعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای کشور فعالیت می‌کنند که اگر بودجه مناسبی در اختیار دانشگاه قرار بگیرد و تخصیص‌های به موقع داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه آموزش‌های مهارتی و اشتغال فارغ‌التحصیلان نقش موثرتری ایفا کنیم.

دکتر صالحی عمران با بیان اینکه در سال‌های اخیر آموزش عالی به طور کلی به سمت تقاضای اجتماعی سوق پیدا کرده است، افزود: این موضوع در مورد متقاضیان کنکور که بیشترین جمعیت آن هر سال به سمت رشته‌های علوم تجربی گرایش پیدا می‌کنند،بیشتر صدق می‌کند. متاسفانه دانشگاه‌ها و آموزش عالی ما اسیر تقاضاهای اجتماعی شده‌اند و سیاستگذاران بدون برنامه‌ریزی دقیق به سمت برآوردن این تقاضاها حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تصور غلط عموم این است که فرد با اخذ مدرک می‌تواند وارد کارهای دولتی شود، در صورتی که باید در نظر داشت که دانش آموختگان با مهارت‌افزایی می‌توانند وارد کارهای دولتی و اداری شوند که رفع این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: باید با افزایش رشته‌های مهارتی به اشتغال‌زایی کمک کرد و اینکه چه نوع مهارت‌هایی می‌تواند ورود افراد به بازار کار را تسهیل کند، نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روح آموزش عالی بیشتر متوجه کمیت‌گرایی است و این موضوع موجب آسیب شده، تصریح کرد: استخدام دولتی پاسخگوی تقاضاهای اشتغال جامعه دانشگاهی نیست و باید به حوزه مهارت های سخت و نرم توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۱:۵۳

مساله اینه که دانشگاه فنی حرفه ای اصلا دانشگاه نیست. اینا تا چند سال پیش هنرستان فنی و حرفه ای بودن که دیپلم فنی و در بالاترین حالت فوق دیپلم (تکنسین) فنی فارغ التحصیل میکردن. با خارج شدن هنرستان ها از هدف اصلیشون که همون تربیت تکنیسن بود و دادن اسم دانشگاه به این موسسات متاسفانه هم به خودشون خیانت کردن و هم با جامعه. معلم بودن، دبیر بودن و دبیر فنی بودن بصورت بالذاته ارزش و احترام داره. چرا با چسبوندن اسم استاد دانشگاه به دبیر و اسم دانشگاه به هنرستان سعی داریم مثلا ارزش این عزیزان رو بالا ببریم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۲:۴۴

سلام اقای دکتر باید فکری اساسی بحال دانشگاه ها کرد!!!! باید فکری برای تدوین پایان نامه ها در دانشگاه ها کرد که بیش از 90 در صد ان هزینه های بیخود می باشد و هیچ اثری در تولید علم و ثروت برای کشور ندارند .و متاسفانه تدوین ان هیچ اثری در تولید علم ندارد و دو بار ه کاری و شاید چند باره کاری می باشد !!! متاسفانه فقط منبع درامدی برای اعضای هیات علمی شده !!! و کسی هم حاضر به اصلاح این روند بد در دانشگاه ها نیست هرکسی هم حرفی در این باره بزند به او می گویند شما فردی علمی نیستید !!!!!!و با چوب علمی نبودن توی سرش می کوبند چرا که منافع خیلی ها به خطر می افتد !!!! چرا اقای دکتر فکری بحال این همه هزینه بی جهت و بی خود نمی کنید که دانشگاه ها را ورشکست کرده و یکی از ایتم های کسری بودجه در دانشگاه ها می باشد باید برای دانشگاه ها فکری اساسی کرد!!! البته نه با افزایش بودجه که خرج کار های بی فاید بشود بنظر شما ایرادی در این باب وارد نیست!!؟؟؟ مقالات تکراری بی اثر پایان نامه های بدون هدف که کمتر از ده درصد انها ، ان هم در رشته های فنی و بعضا علوم پایه موثر می باشند ایا ایراد جدی نیست بلی باید فکر اساسی کرد باید فکر کرد !!!! به طرح گرنت که متاسفانه خرج کار های علمی میشود که بعضا بیش از 90 درصد این کار ها باز هم اثری در تولید علم و ایجاد ثروت در کشور نداشته و ندارد (البته برای همه مقالات نیست برای ان ده درصد از مقالات که در رشته های فنی و مهندسی موثر است باید هزینه ها را افزایش داد و تشویق کرد این یک اصل مهم است ) باید در باره پاداش مقالات و هزینه های ان فکری جدی نمود برای مدیریت های موازی که هزینه های بسیار زیادی برای دانشگاه ها دارد فکری اساسی کرد !!! باید برای ادغام دانشگاه هابی کوچک در استان های کشور فکری اساسی کرد !!!! باید برای ادغام دانشگاه های علمی کاربردی و فنی حرفه ای فکری اساسی کرد!!!! چرا باید در کشور ماهیت دو دانشگاه یکی باشد!! ولی مدیریت جداگانه داشته باشند ایا تا بحال از خودتان سوال کردیده اید!!! چرا در کشور ما باید دانشگاه علمی کاربردی در کنار دانشگاه فنی و حرفه ای ان هم با یک هدف مشترک وجود داشته باشد !!! ایا خود شما حاضر به ادغام این دو دانشگاه که یک هدف مشترک را دنبال می کنند هستید !!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۸:۰۶

بزرگوار از مرحله فکر کردن به حال آموزش عالی گذشتیم باید بفکر شب هفت و چهلش بود

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۸:۱۱

اتفاقا اول باید فکری بحال ادغام علمی کار بردی با فنی حرفه ای بشود تا اصلاح از این دو صورت بگیرد