• شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش
  • کد خبر: 97101407483
  • خبرنگار : 71510

ویدئو / تصمیمی که نخبگان را تا مرز ترک تحصیل می‌بَرد

ویدئو / تصمیمی که نخبگان را تا مرز ترک تحصیل می‌بَرد

طبق بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای پاییز امسال پرداخت «ارز دانشجویی» متوقف شد. حدود ۳۰ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مورد تأیید دولت در کشورهای مختلف تحصیل می‌کنند و حالا باید ارز مورد نیازشان را با «نرخ آزاد» تامین کنند. بخش قابل توجهی از این دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند که با چند برابر شدن هزینه‌ها ناچار به ترک تحصیل خواهند بود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۰۴:۴۹

من کاملا مخالفم که ارز دانشجویی بدهند و بسیار کار خوبی کردند چون هدر دادن منابع کشور است. دانشجویان دکتری در خارج از کشور حقوق دریافت میکنند. مثلا در نروژ حقوق ماهیانه دانشجوی دکتری قبل از کسر مالیات حدود ۳۸ میلیون تومان است. چرا باید این افراد دوباره ارز دولتی هم دریافت کنند؟‌‌ اگر هم دانشجویی نتوانسته فاند بگیرند چرا به خارج رفته؟ چنین شخصی نخبه نیست

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۱:۵۵

یعنی همه دانشجوها نروژ هستن و همه ۳۸ میلیون پول میگیرن؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۰۲

دانشجو برگرده نگرده افتخاری هست برا ایران، باید این عزیزان حمایت شن، چرا وقتی یه اختراعی یا جایزه ای به دانشمند ایرانی میدن تو بوق و کرنا میشه ولی حمایت حداقلی از تحصیل اینا نمیشه برای کامنت های مخالف متاسفمّ.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۱

سلام دوست عزیز البته شما که به این سرعت کمک هزینه دانشجویان نخبه دوره دکتری در کشور نروژ را محاسبه و به عنوان روال جاری همه دوره ها دکتری در تمام کشورها نمایش دادید حتما در جریان هستید که هزینه زندگی این افراد بر اساس نرخ یورو همین الان بیش از 38 میلیون تومان در ماه است. حتما میدانید و اعلام مخالفت میکنید . این جماعت معترض به ارز دانشجویی مثل خود شما قربانی افزایش نرخ ارز و یک سوم شدن سفره زندگی هستند . با این تفاوت که همگی ایشان در غربت هستند و اکثرا امکان تامین نیازشان در ان سوی مرز را به تنهایی ندارند . چشمشان به من و شماست که برایشان آبرو داری کنیم و حداقل نمک روی زخم نباشیم . من و شما که توان و جسارت جلای وطن و تحمل زحمت غربت و درس را نداریم روا نیست که به این فرزندانمان جفا کنیم. بابت بازگشت آنها هم ما مسئولیم . اگر شرایط آتی مناسبی برای حضورشان فراهم باشد مطمئنا" بخش بزرگی از آنها به وطن برمیگردند . تاریخ این را نشان داده است . دکتر قریب , مصطفی چمران و ..... حتما ایشان را میشناسید . بیایید به هموطنانمان کمک کنیم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۹

دوست عزیز دانشجوها با برآورد نرخ ارز دولتی و تعهدی که دولت داده بود نسبت به پرداختش, سبک سنگین کردن و با اعتماد به تعهد دولت به خارج از کشور کردن. حالا که ارز سه برابر شده, ما چه گناهی داریم؟! دوست عزیز من خودم سه ساله خارج از کشور دانشجو هستم در آلمان و سه سال دیگه از تحصیلم باقی مونده. چرا دولت یه دفعه پشت ما رو خالی کرد؟ من قبول دارم که کشور عزیزمون تو شرایط سختی به سر میبره اما ما هم گناهی نداریم. اگه قراره ندن اعلام کنن از ورودی های امسال به بعد! که تکلیف کسایی که میخوان برن روشن شه و نرن! اما ما که نه راه پس داریم نه راه پیش, دولت حداقل از کسایی که سالهای پیش رفتن حمایت کنه تا پایان دورشون.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۰

چند تا کشور محدود هستن که دکترا شغل به حساب میاد که این دسته افراد هم ویزایی که بهشون میدن ویزای کاری هست نه دانشجویی. پس کاملا این سری افراد مشخص هستن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۳۵

جهت اطلاع دوستمون هزینه ای بابت کسانی که بورس هستند پرداخت نمیشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۳:۳۲

۳۸ میلیون اینجا ۳۸ میلیونه خارج از کشور چنده؟نخبه باشه یا نباشه داره تو دانشگاهی تحصیل میکنه که رتبه و سطح علمی و اساتید و دانشجوها با همین فاکتور ها تو ایران غیر قابل مقایسس.هیچوقت خودتون رو با یه دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور مقایسه نکنید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۴:۳۶

چرا هدر برادر.تو توی ایران داری یارانه میگیری (نیازهای اولیه نون برنج غلات و.....)دانشگاه مجانی و... ماهم بعنوان یه ایرانی از دولت ارز با قیمت منصفانه میخواییم تنگ نظر نباشین

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۵:۴۳

من مي خوام يك جواب كلي راجع به نظر شما و اونهايي كه براشون سوال پیش امده که ایا دانشجو بعد از دکتراش به ایران برخواهد گشت یا نه ؟؟ بدهم . مگه چه کردید برای دانشجو که بعد از فارغ التحصیلی ازش میخواین برگرده به ایران؟ برای چندمین بار شفاف سازی میکنم و خدمت همه دوستانی که اینچنین سوالاتی دارن عرض میکنم: همه ما که اینجا دنبال ارز دانشجو هستیم روزی روزگاری نه چندان دور با اتکا به جیب و پس انداز خودمون عزم سفر کردیم بدون اینکه چشم داشتی به کمک دولت داشته باشیم یا به هوای بورس یا ارز دانشجویی و یا خدای نکرده صدقه تنگ نظران باشیم ! اگه امروز شما می بینید که دنبال گرفتن ارز هستیم به این دلیل است که دولت محترم با برنامه ریزیهای خود در عرض چند روز حساب بانکی همه ما رو با خاک یکسان کرد این کار دولت فقط پس انداز ما رو نابود نکرد بلکه عمر ما، زندگی و آرامش ما رو نابود کرد. دوستان از دل خوشمون نیست که اینجا دور هم جمع شدیم ما اینجا دنبال خوردن نون و روزی شما که تو وطن به سر می برید نیستیم. مسئولین محترم زحمت بکشن دلار رو برگردونن به سابق ما قول میدیم با جیب خودمون درس بخونیم و نگاهی به ارز دانشجویی نداشته باشیم و زیر بار هیچ تعهدی هم نریم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۲۱:۴۵

دولت گفت ایران اقتصاد پایداری داره.ماهم قبول کردیم.همه زندگیمونو فروختیم و شروع به تحصیل در خارج از کشور کردیم. اونموقع دلار آزاد 3400 بود و دلار دانشجویی 3200.تفاوتش در واقع رقم قابل توجهی نبود.اما دولت قیمت دلار رو رسوند به 11000 تومان و سرمایه ما با خاک یکسان شد.الان هم ما حرفی نداریم.دولت دلار رو به 3500 برگردونه.ما هم ارز دولتی نمیخوایم. نمیشه که دولت با بی تدبیریش سرمایه و آینده مارو نابود کنه.چرا بهای بی مبالاتی مسئولین را ما باید پس بدیم؟؟ از طرف دیگه چطور برای واردات مازراتی و موبایل و غذای سگ ارز دولتی هست اما برای تحصیل جوانان کشور ارز نیست؟؟؟ الان دولتهای کشورهایی مثل سوریه - افغانستان و یمن که در شرایط جنگی بسر میبرند به دانشجوهاشون کمک میکنن!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۱:۱۳

لطفا آقای محترم اول کمی اطلاعات به دست بیار بعد اظهار نظر کن و بهتر سکوت کنی وقتی چیزی نمی دونی. بعدم چقدر مدافع حقوق ملت وجود دارد اگر راست می گید برید حق و حقوق واقعیتون رو از کسانی بگیرید که دارن مال ملت می خورن حالا فقط یه ارزی که ما بابتش پولم پرداخت می کنم شده حق ملت .

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۱۶:۲۷

امیدوارم برگردند و به مردم و کشور خدمت کنند. اما متاسفانه بیشترشان برنمی گردند و مدام طلبکارند و مدعی هستند که وطن و مردم کاری برایشان نکرده اند. به نظرم درست نیست ارز کشور این گونه از میان برود. راههای بهتری برای هزینه هست.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۰۶:۱۴

بدبختی اینجاست بیشتر کسایی که فارق التحصیل می شن هیچوقت ایران بر نمی گردن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۰

مگر کسانی که صنعتی شریف فارغ التحصیل میشن همشون همون ایران میمونن ؟ الان چند هزارتا بیکار داریم ، برو نگران همین ها باش

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۳

اولا ک چرا باید برگردیم ب کشوری ک هیچ ارزشی ب دانشجو و علم نمیده دوما شما هنوز نمیتونی کلمات رو درست بنویسی :)))

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۱۶:۲۰

بله بیشترشان برنمی گردند و طلبکار هم هستند. در این کشور به دنیا آمده اند از امکانات حتی کمی که بوده استفاده کرده اند. تا حالا ارز ارزان هم گرفته اند با افتخار هم می گویند کشور برای ما چه کرده!! باید پرسید شما برای کشور و مردم چه کرده اید؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۰۸:۱۷

واقعا فکر می کنید این دوستان بعد از فارغ التحصیلی با ارز دولتی به کشور بر میگردن!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۵

اگه برنمیگردن به این دلیله که یه سری افراد مثل شما رو میبینن. شرایط رو مهیا کنید چرا برنگردن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۶:۱۶

چرا نشین برای خودتون چرت و پرت میگین!!!، اصلا میدونین چقدر به ما در خارج سخت میگذره، که حرف میزنین، من آسم دارم حتی توانایی ندارم برم دکتر و دارو بگیرم، هر روز یه اندازه یک ساعت و ربع پیاده میرم چون پول ندارم بلیط اتوبوس بخرم، اخه چقدر شما بخیل و تنگ نظری.....چقدر!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۰:۵۳

اینها حاصل مدیران کارآمد درکشور است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۱:۵۹

اکثر دانشجوها بورس نیستند و حقوق نمیگیرن، چه به کشور برگردن چه برنگردن دولت موظفه به عنوان یک ایرانی از اونا حمایت بکنه، همینطور که کل کشورهای دنیا برای دانشجوهای خارج از کشورشون انجام میدن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۳

ای کاش از ما که وسط تحصیلمون هستیم و به وعده ارز دولتی دو سال پیش از کشور خارج شدیم حمایت میشد. هر انسان عاقلی میدونه که وقتی حرفی میزنه باید پاش وایسه! دولت الان پشت مارو خالی کرده! چرا وعده داده بودید؟! ای کاش میگفتید نمیدیم که ما کلا از کشور خارج نمیشدیم و الان این وسط بدون حمایت نمیموندیم.. حتی دولت احمدی نژاد هم پشت دانشجوهای اون دوره رو خالی نکرد.. آقا تعهد, سند, اثرانگشت هرچی می خوان ما میدیم به خدا به کشور بر میگردیم!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۵

باید از هم بپرسیم چرا خودروسازی کره پیشرفت نمود و خودروسازی ایران در جا زد.به نظر من اولین ایتم نگاه جهانی شدن بود. تحصیل هم مقوله ای به همین شکل میباشد.برای ایران اباد نیاز به یادگیری داریم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۷

میشه بفرمائید شما در چه حد از نخبگی هستید؟ که واسه 30 هزار دانشجو داری نظریه صادر میکنی. تو میفهمی چی داری میگی. تو حتما وصلی به شخصی که باعث این مصیبته

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۳:۱۰

به خدا اکثریت مرفه بی درد هستند قبول دارم بعضیاشون با سختی میرن اما حدود 2 درصد هستند به خاطر 5 درصد که نباید کل 95 درصد رو ارز دانشجویی داد. وگرنه ما چرا نرفتیم چون پولش نبود و گرنه خودم کمتر از اونا نمیبینم.کی بدش میاد هم درس بخونه هم لذت ببره؟؟؟ تازه خیلیاشون بر نمیگردند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۳:۵۴

با سلام خیلی از ما که برای تحصیل اومدیم خارج کشور دلار ۴۰۰۰ بود ولی الان ۱۱ هزاره و واقعا به ارز دولتی برای ادامه تحصیل نیاز داریم نمیشه که دولت یهو قطع کنه حداقل باید به اونایی که در حال تحصیل هستند رو بده

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۵:۲۶

به ملت ربطی نداره باید ارز آزاد تهیه کنند اگه نخبه بودن تو دانشگاههای خودمان راه پیدا می کردن اولین دلشون شور بچه‌های خودشون می زنه که تو کشورهای خارجن

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۵:۴۵

جواب اون دوستانی که سوال براشون پیش امده که ایا دانشجو بعد از دکتراش به ایران برخواهد گشت یا نه ؟؟ مگه چه کردید برای دانشجو که بعد از فارغ التحصیلی ازش میخواین برگرده به ایران؟ برای چندمین بار شفاف سازی میکنم و خدمت همه دوستانی که اینچنین سوالاتی دارن عرض میکنم: همه ما که اینجا دنبال ارز دانشجو هستیم روزی روزگاری نه چندان دور با اتکا به جیب و پس انداز خودمون عزم سفر کردیم بدون اینکه چشم داشتی به کمک دولت داشته باشیم یا به هوای بورس یا ارز دانشجویی و یا خدای نکرده صدقه تنگ نظران باشیم ! اگه امروز شما می بینید که دنبال گرفتن ارز هستیم به این دلیل است که دولت محترم با برنامه ریزیهای خود در عرض چند روز حساب بانکی همه ما رو با خاک یکسان کرد این کار دولت فقط پس انداز ما رو نابود نکرد بلکه عمر ما، زندگی و آرامش ما رو نابود کرد. دوستان از دل خوشمون نیست که اینجا دور هم جمع شدیم ما اینجا دنبال خوردن نون و روزی شما که تو وطن به سر می برید نیستیم. مسئولین محترم زحمت بکشن دلار رو برگردونن به سابق ما قول میدیم با جیب خودمون درس بخونیم و نگاهی به ارز دانشجویی نداشته باشیم و زیر بار هیچ تعهدی هم نریم.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۵:۴۵

ما هیچ وقت روی دلار دانشجویی حساب باز نکرده بودیم، با تکیه بر پس انداز خودمون اقدام به ادامه تحصیل در خارج از ایران گرفتیم ولی دولت تدبیر در عرض مدت بسیار کوتاهی ارزش پس انداز تحصیلی ما رو با خاک یکسان کرد و کاری کرد که نه راه پس داریم نه راه پیش. به توصیه دست اندرکاران این فاجعه پیگیر انتقال به ایران شدیم ولی نکته اول : ما زوج دانشجو هستیم شهریه ای که در وطن بعد از انتقال از ما تقاضا میشه برای هر نفر صد میلیون تومنه دونفرمون باید حدود دویست میلیون بپردازیم نکته دوم اینکه باید از صفر شروع کنیم باید خدمت شخص یا اشخاصی که این توصیه عجیبو میکنند بگیم ما اگه یک دوم این پول رو داشتیم همون دلار گرون رو میخریدیم و درسمونو تمام میکردیم. نمیخواین گره از مشکل کسی باز کنید چرا دنبال نخود سیاه میفرستید چرا این بازیها رو در میارید؟ سایت سجاد و سایت نشا و سایت موحد و هزار مدرک و بازیهای سرگرم کننده دیگه طراحی میکنید! و در نهایت #تعهد در برابر #هیچ!!!! این رسم مردانگی نیست! فقط در جریان باشید زندگی خیلیها رو نابود کردید. اگه میفرمایید در شرایط بحران هستیم فرمایشتون صحیح. میتونستیداین قانون رو برای کسانی بذارید که به تازگی میخوان اقدام کنند نه برای اونایی که با احتساب ارز سه هزارتومنی به وسط راه رسیدند!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۵:۴۷

ما هیچ وقت روی دلار دانشجویی حساب باز نکرده بودیم، با تکیه بر پس انداز خودمون اقدام به ادامه تحصیل در خارج از ایران گرفتیم ولی دولت تدبیر در عرض مدت بسیار کوتاهی ارزش پس انداز تحصیلی ما رو با خاک یکسان کرد و کاری کرد که نه راه پس داریم نه راه پیش. به توصیه دست اندرکاران این فاجعه پیگیر انتقال به ایران شدیم ولی نکته اول : ما زوج دانشجو هستیم شهریه ای که در وطن بعد از انتقال از ما تقاضا میشه برای هر نفر صد میلیون تومنه دونفرمون باید حدود دویست میلیون بپردازیم نکته دوم اینکه باید از صفر شروع کنیم باید خدمت شخص یا اشخاصی که این توصیه عجیبو میکنند بگیم ما اگه یک دوم این پول رو داشتیم همون دلار گرون رو میخریدیم و درسمونو تمام میکردیم. نمیخواین گره از مشکل کسی باز کنید چرا دنبال نخود سیاه میفرستید چرا این بازیها رو در میارید؟ سایت سجاد و سایت نشا و سایت موحد و هزار مدرک و بازیهای سرگرم کننده دیگه طراحی میکنید! و در نهایت #تعهد در برابر #هیچ!!!! این رسم مردانگی نیست! فقط در جریان باشید زندگی خیلیها رو نابود کردید. اگه میفرمایید در شرایط بحران هستیم فرمایشتون صحیح. میتونستیداین قانون رو برای کسانی بذارید که به تازگی میخوان اقدام کنند نه برای اونایی که با احتساب ارز سه هزارتومنی به وسط راه رسیدند!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۸:۴۴

حتی در زمان جنگ هم ارز دانشجویی برداشته نشد. دانشجوی خارج از کشور چه برگرده و چه نه یک منبع مالی هست برای دولت. اول اینکه خیلی ها برمیگردند و علم جدید رو وارد کشور میکنند. دوم گروهی که برنمیگردن اما ارتباطی بین دانشگاه محل تحصیلشون و دانشگاههای ایران ایجاد میکنن. سوم گروهی که بعد از تحصیل جذب کار در کشور تحصیل میشن. دید کوتاه مدتش اینه که پولی رو که معمولا برای خانواده شون میفرسته ارز وارد کشور میکنه. یه بخش بزرگی از ارز وارداتی افغانستان به همین شکل تامین میشه. ولی بلند مدت هم خیلی وقتها میشه افتخار مملکت و تو این آشفته بازار سیاسی و تحریم ها اسم ایران رو سربلند نگه میداره. یادمون نره پروفسور سمیعی، مریم میرزاخانی،پرفسور علی جوان،مهندس ایمان ده بزرگی و هزاران ایرانی موفق دیگه همه هموطن ما بودند و پرچم نام ایران رو همیشه سربلند نگه داشتند. پس این سرمایه گذاری روی ارز دانشجویی یک سرمایه گذاری چند سر سود هست. لطفا قبل از مخالفت در مورد موارد مثبتش هم کمی تامل کنید. دانشجوهای ما در این اوضاع سخت اقتصادی نیاز به حمایت دارند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۹:۰۴

مشکلات ما از همین پیش داوریها شروع میشه. اینکه بگیم چون برنمیگردن پس ارز دانشحویی تعلق نگیره یعنی همه رو با یک چوب زدن. بسیاری از افرادی که الان در خارج کشور درس میخونن انسانهای بااراده و سختکوشی بودن که به امید ساختن خود و در نتیجه ساختن بهتر مملکت عزیزمون، سختی این راه پر فرار و نشیب رو به جان خریدن. حیف است واقعا حیف است که ما با پیش داوری اینکه اینها بر نمیگردند، جامعه رو از حضور همچین افرادی محروم کنیم. به نظر من سیاستگذاران مملکتی بهتر است به جای حذف ارز دانشجویی، راهکارهای مناسبی برای بازگشت این افراد به کشور برقرار نمایند. بهترین آنها ایجاد بستر مناسب شغلی و اجتماعی برای بازگشت این افراد است و سپس گرفتن تضمینهایی که اگر این افراد به کشور بازنگشتند هزینه های انجام شده را به خزانه دولت برگردانند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۰:۲۵

دوستانی که دغدغه شون اینه که هزینه کردن برای دانشجویان خارج از کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت چون این دانشجویان به ایران باز نمیگردند من سوالی دارم ازشون برای دانشجویانی که در دانشگاههای دولتی و خوب ایران درس میخونند هم بسیار هزینه میشه ولی بعد از فارغ التحصیلی اکثر این دانشجویان ازکشور خارج میشن! چه تضمینی هست که وقتی دانشجویی در دانشگاههای خوب کشور درس میخونه بعد از فراغت از تحصیل کشور رو ترک نکنه تابه قول بعضی ها هزینه ها هدر نشن؟ کشور ما فعلا داره برای دنیا سرمایه گذاری علمی میکنه نه برای ایران ! درصد بالایی از نخبه های فارغ التحصیل از دانشگاههای درجه یک ایران به کشورهایی مثل امریکا و کانادا مهاجرت میکنند چون شرایط موندن تو ایران براشون فراهم نیست. ناگفته نمونه هزینه کردن برای دانشجویان دانشگاههای دولتی ایران بسیار هنگفت تر خواهد بود از خواسته دانشجویان خارج از ایران که با جیب خودشون درس میخونن و نگاهی به کمک دولت نداشته اند و ندارند و تنها خواسته شان اینست که دلار رو به قیمت روزی که درسشون رو شروع کردند دریافت کنند نه مجانی !!! تا بتونن درسشون رو به سرانجام برسونن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۲۱:۲۰

جهت اطلاعتون جهت خروج از کشور و درس خوندن تو دانشگاه های خارج نیاز به اصل مدرک است که یا باید اینجا کار کرده باشی یا مدرک رو خریده باشی که قیمت خرید مدرک هم خیلی کم نیست مخصوصا برای فارغ التحصیل های ۹۱ به بعد الان برای خرید یک مدرک ارشد باید بیش از ۱۵ میلیون تومان پول پرداخت بشه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۰۹

سلام . در این زمینه من نظره خودم رو عرض میکنم . در درجه ی اول دولت اگر ارزی رو برای دانشجویان خارج از کشور در نظر میگیرد در قبالش هزینه ی اون رو دریافت میکند فلذا این حرکت یک بخشش و لطف نیستو حتی اگر کسی به کشور باز هم نگردد که درصد کمی از افراد هستند بهرحال هزینه ی اون دلار رو پرداخت کردند . اما یک نکته ی دیگر این است که آیا پرداخت ارز دولتی برای واردات سنگ پا و چوب بستنی یا حتی پرداخت دیون موسسات مالی فاسد ارزش بالاتری نسبت به تحصیل دانشجویان در خارج از کشور دارد؟؟؟ و نکته ی سوم اینکه بسیاری از دانشجویان خواهان انتقالی به کشور هستند اما عموما تسهیلاتی که وزارت خانه و زیر مستعفی قولش را دادتد حتی در زمان خودشان عملی نمیشود و همین امر تحصیل آنان را در خارج از کصور طولانی میکند ... و نکته ی آخر اینکه همه ی این بچه ها فرزند ایرانن و نباید اونهارو دشمن بدونیم

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۲۱:۱۷

سلام اولا که دولت ارز رو قبلن با قیمت غیر واقعی میداده که اشتباه بوده و الان میخواد به قیمت واقعی بده و هزینش رو هم بگیره، به نظر من ارز بده همون سنگ پا بهتره تا بده به شما ها، سنگ پا حداقل همینجا میمونه و چند بار استفاده میشه نه مثل شماها که میرین و از اونجا به ملت و دولت فحش هم میدین، بله دانشجو رفته دانشگاه چلغوز آباد هند و مالزی و روسیه و ..... که به اندازه ی مهد کودکهای ایران هم ارزش مدرک ندارن پزشکی و دارو و دندان خونده انتظار داره الان بهش تو بهترین دانشگاه جا بدن یا با دادن مجوز جان مردم رو بسپارن دستش هر کی توانایی پزشک شدن داره همینجا با "تمام مشکلات" رقابت کنه پزشک بشه در غیر اینصورت اگه میخواد از هند و مالزی پزشک بشه " لطفا " همونجا بمونه و همونارو بکشه که تعدادشون هم زیاده

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۲۱:۴۷

کسی که پول نداره و نتونسته بورس بگیره چرا باید بره خارج کشور که از سوبسید و سهمیه ملت درس بخونند خوب درس بخونند همین جا برن دانشگاه از این دست کارای مسخره و سوبسیدهای خاص تو کشور ما زیاده یه جورایی رانت هست ارز دانشجویی، طرف میخواد از تفاوت قیمت ها گذران زندگی کنه از کیسه مردمی که نمی تونند بچه هاشونو بفرستند و اینکه به قول دوستی که کامنت اول رو گذاشته خیلی از کشورها دانشجوی دکتری شغل هست و پول میگیره خوب برن اونجاها این نوابغ و نخبه ها خیلی از این نخبه ها حتی کنکور داخلی هم قبول نمیشن و میرن هند یا مالزی بعد هزینه اش هم رو می خوان از بیت المال بگیرند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۹ ۰۹:۵۴

با سلام. از جوانان عزیز ایران اینهمه تنگ نظری بعیده. دوست عزیز اون جوان عزیز دنبال علم و کسب افتخار برا ایران عزیزمون رفته. فردا مایه افتخار من و تو میشه و جون هزاران انسان رو نجات میده. دولت باید و باید حمایتش کنه. حالا بعد از این میتونه مرزها رو ببنده و ورود هر گونه علم و دانش رو حرام اعلام کنه. دوستان عزیز ارز این کشور به کسب دانش اختصاص پیدا نکنه مطمئن باشید تو سفره من و شما هم نمیاد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۲۱:۰۹

دوست عزیز اونا که دنبال علم و موفقیت رفتن همه دارای فاند تحصیلی هستند و دنبال زدن جیب ملت نیستند امثال شما و دوستانتون هدف اولتون مهاجرت هست تا دنبال تولید علم

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۳:۵۳

این دانشجویان با توجه به ویزای دانشجویی که دارند هر هفته 20 ساعت اجازه کار دارند و میتوانند با این امکان زندگی و تحصیلشان را بشکل معمولی بچرخانند. خیلی از دانشجویان خارج از کشور هم کار میکنند هم تحصیل. از خانوادشان هیچ کمکی که دریافت نمی کنند بلکه با صرفه جویی در زندگی به خانوادهایشان درایران کمک هم می کنند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۲۱:۰۴

"نخبه"!!!!!! لطفا در کاربرد کلمات دقت کنید، نخبه تعریف داره. دوستانی که انتظار ارز دانشجویی با نرخ دلار ۴۲۰۰ دارن و میگن ما برنامه ریزی کرده بودیم رو این قیمت ارز جهت اطلاعشون منم برنامه ریزی کرده بودم گوشی بخرم ۳ میلیون الان شده ۱۰ میلیون. دوستان ارز میخواین؟؟ احتمالا ۱۰۰ درصد قصد برگشت به کشور هم ندارین؟؟؟ درسته؟؟؟ خب هیچ اشکالی نداره ارز بهتون داده میشه در صورتی که دو برابر قیمت بازار آزادش " تعهد " بدهید که برای ارائه ی " خدمت " به کشور برمیگردین، در غیر اینصورت دادن ارز معنا نداره چون ما تمام مقاطع و رشته ها رو در همین ایران داریم و برای انتقال علم و فناوری هم دوستان زیادی با فاندهای کشورهای ثالث رفتن و در آینده برمیگردن و انتقال علم میدن، دیگه خوندن زبان آلمانی و فرانسوی که نشد نخبه بودن. دوستانی که ادعای نخبگی دارن در جریان هستند که نخبه ها همه " فاند" تحصیلی دارن و این فاند جوابگوی هزینه ی تحصیل و زندگی حتی پس اندازشون رو میده. به نظر من شما همون ددی و مامی رو یکم بیشتر تحت فشار قرار بدین هم برا خودتون بهتره هم کشور. من الله توفیق

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۹ ۰۵:۵۱

من دانشجوی دکترا هستم و قبلا در ایران کارمند بودم. نمیخوام جانماز آب بکشم اما اگه خودمو به آقایون میچسبوندم (و میتونستم) الان 100000 برابر اون ارز دانشویی از جیب ملت خورده بودم. سالهای اول اصلا ارز نگرفتم. دغدغه شما خرید گوشیه، دغدغه یکی اینه که در عرض چند ماه مخارج زندگیش 5 برابر میشه. توی کشوری که من تحصیل میکنم تمام شهروندان برای دکترا از دولت فاند میگیرن و کسی هم نمیگه چرا به اینها فاند میدین. به هر حال با اینکه هر چه داشتم از دست دادم از اینکه استعفا دادم بسیار خوشحالم. ضمنا حتی گرفتن آیلتس و خوندن زبون خارجی هم آسون نیست. من دوستانی دارم که با مدرک دکترا در دانشگاههای ایران تدریس میکنن و بعد از چندین بار امتحان دادن نتونستن آیلتس بالاتر از 5 بگیرن.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۰۲:۰۰

۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار رو گم کردین، اون وقت برای صرفه جویی از دانشجوها می زنین!؟ آفرین!

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۳ ۱۸:۰۴

سلام یعنی دولت برای 8000 نفری که ثبت نام کردن و واقعا محتاج هستن به قیمت نیمایی هم توان پرداخت ندارد؟ما ارز 4200 تومانی هم نمیخواهیم.نامردی است 600 یورو هزینه ام شده برای رفتن به سفارت و کلی دوندگی حالا بانک میگوید به قیمت ازاد + 3درصد کارمزد..

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۶ ۰۲:۳۲

متاسفم برای خودم که دارم تو کشوری زندگی میکنم که داره جلوی یادگیری و دانش آموختن رو میگیره