• یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97091808793
  • خبرنگار : 71129

/گزارش/

تفاوت هدر ناوئرت با سایر سفرای کارآزموده سازمان ملل

تفاوت هدر ناوئرت با سایر سفرای کارآزموده سازمان ملل
هدر ناوئرت در کنار پامپئو، وزیر خارجه آمریکا

"هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سوی دولت این کشور به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل انتخاب شده و قرار است به زودی جای نیکی هیلی را بگیرد. اما او سابقه چندانی در سیاست خارجی و نحوه عملکرد در عرصه بین‌المللی ندارد."

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌آورد: با وجود آنکه هدر ناوئرت برای دو سال در سمت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشته، اما برای به دست گرفتن یکی از مهمترین پست‌های دیپلماسی آمریکایی که همان سفیر این کشور در سازمان ملل است، آمادگی لازم را ندارد و یک انتخاب ناجور و عجیب به نظر می‌رسد.

برخلاف تمامی سفرای سابق آمریکا در سازمان ملل، ناوئرت هیچ پیشینه چمشگیری در امور خارجی یا دولتی ندارد؛ به جایش، او به عنوان خبرنگار و گوینده از ۱۹۹۶ و بیشتر برای شبکه خبری فاکس‌نیوز کار کرده و بیشتر به خاطر برنامه  "فاکس و دوستان" که مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست، شهرت دارد.

دنیل بنجامین، هماهنگ کننده مقابله با تروریسم وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در مطلبی توئیتری درباره انتخاب ناوئرت می‌نویسد: تا به حال کسی چون هدر ناوئرت را که هیچ سابقه‌ای در امور سیاسی و خارجی ندارد، در چنین سمتی نداشته‌ایم.

حالا اگر بخواهیم رزومه ناوئرت را با سفرای عالی رتبه کشورهای عضو دائم شورای امنیت در سازمان ملل مقایسه کنیم، بیشتر مشخص می‌شود که او در این بین جایگاهی ندارد.

انگلیس- کارن پیرس

پیرس در سال ۱۹۸۱ به وزارت امور خارجه انگلیس ملحق شد و پس از آموختن زبان ژاپنی، نخستین سمتش سفیر انگلیس در توکیو بود. او پس از آن پست‌های دیگر خارجی را داشت که شامل سفیر انگلیس در واشنگتن در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ می‌شود.

پیرس از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ هم معاون نماینده دائم کشورش در سازمان ملل در نیویورک بود و از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ هم نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در ژنو شد (در این بازه زمانی او فوق لیسانس خود را در استراتژی و دیپلماسی بین‌الملل از دانشکده علوم اقتصاد لندن گرفت).

او به عنوان سفیر انگلیس در افغانستان کار کرده و مدیرکل سیاستگذاری در وزارت خارجه انگلیس نیز بوده است. خانم پیرس در مارس ۲۰۱۸ به عنوان سفیر انگلیس در سازمان ملل انتخاب شد. روزنامه گاردین در اکتبر نوشت: دیپلمات‌ها و ناظران موافقند که این زن از زمان انتخابش در این سمت در ماه مارس حضوری قوی داشته است.

چین – ما ژائوژو

این مقام چینی نیز چون ناوئرت زمانی سخنگوی وزارت خارجه چین بود. البته این دیپلمات چینی مدت زیادی در این سمت بوده چون از ۱۹۸۷ به آن ملحق شد. او همچنین سمت‌های عالی رتبه‌ای را در بلژیک و انگلیس پیش از انتصاب در سمت مدیرکل دپارتمان اطلاع رسانی وزارت خارجه چین در ۲۰۰۹ داشت.

ما ژائوژو پس از این سمت که به صورت مداوم با رسانه‌ها در ارتباط بود، در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ سفیر چین در استرالیا بود و پس از آن با یک وقفه ۲۰ ماهه، سفیر کشورش در سازمان ملل در ژنو شد. او در ژانویه ۲۰۱۸، به عنوان سفیر چین در سازمان ملل در نیویورک منصوب شد.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود پیش از آنکه ما ژائوژو در این سمت منصوب شود، به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفتند:‌ این مرد با وجود آنکه به نسبت جوان است، یک ستاره رو به رشد در وزارت خارجه چین است که تجربیاتی گسترده و حضور در عرصه بین‌المللی دارد.

فرانسه- فرانسوا دلاتر

دلاتر در ۱۹۸۹ به وزارت خارجه فرانسه ملحق شد. او چندین بار در خارج از کشور فعالیت کرده بود که شامل سفیر کشورش در کانادا در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و آمریکا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ می‌شود. او پس از ترک واشنگتن در سال ۲۰۱۱، سفیر فرانسه در سازمان ملل واقع در نیویورک شده است.

سفیر فرانسه خودش را حامی چندفرهنگی می‌داند. او سال جاری میلادی در روزنامه فایننشال تایمز از آمریکا خواست تا با سایر کشورها در حوزه‌هایی چون منطقه "ساحل" در آفریقا همکاری کند.

دلاتر در این مطلب نوشته بود: موفقیت در این منطقه و سایر مناطق به همکاری تمامی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل به ویژه آمریکا نیاز دارد. از آنجا که جهان با چالش‌های غیرمنتظره بین‌المللی روبروست، تعهد آمریکایی برای ارزش‌های مشترک ما و راه حل‌های رایج بسیار مهم و حیاتی است.

روسیه – واسیلی نبنزیا

شغل دیپلماتیک نبنزیا به دوران شوروی باز می‌گردد- نخستین سمت‌های او وابسته سفارت شوروی در تایلند در سال ۱۹۸۸ بود. نبنزیا در دوران فعالیتش چندین بار در خارج از کشور از جمله هیات دائمی روسیه در سازمان ملل در نیویورک فعال بوده است. او به عنوان معاون نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی در ژنو فعال بود.

نبنزیا پیش از آنکه سال گذشته میلادی سفیر روسیه در سازمان ملل مستقر در نیویورک شود، به عنوان معاون وزیر خارجه روسیه فعالیت داشت. او جانشین ویتالی چورکین فقید شد که در نتیجه سکته قلبی در فوریه ۲۰۱۷ درگذشت.

روزنامه مسکو تایمز پیش از انتصاب نبنزیا در سمت سفیر روسیه در سازمان ملل نوشت که پست‌های خارجی او نشان دهنده شغلی موفق در سرویس خارجی است و اضافه کرد که نبنزیا در فعالیت‌های دیپلماتیک با نهادهای بین‌المللی تخصص دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha