• چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97091406705
  • خبرنگار : 71415

اذعان فرمانده مرکزی جدید ارتش آمریکا به بن‌بست در جنگ افغانستان

اذعان فرمانده مرکزی جدید ارتش آمریکا به بن‌بست در جنگ افغانستان

فرمانده جدید نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه خطاب به سنای این کشور گفت: جنگ در افغانستان در بن‌بست قرار گرفته و در صورتی که آمریکا اکنون اقدام به خارج کردن سربازانش از افغانستان کند این کشور به احتمال زیاد سقوط کرده و به دست طالبان خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا، ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی فرمانده جدید واحد موسوم به فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که مربوط به حوزه خاورمیانه می‌شود در سخنانی به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: من معتقدم وضعیت عملیاتی ارتش در افغانستان عمدتا در بن‌بست قرار گرفته است.

به نقل از پایگاه هیل، وی که این صبحت‌ها را در جلسه خود با این کمیته به منظور دریافت تائیدیه برای منصوب شدن در این سمت جدید مطرح کرد، گفت: اگر ما اکنون و به شکل زودهنگام افغانستان را ترک کنیم  فکر نکنم که افغان‌ها بتوانند با موفقیت از کشورشان مواظبت کنند.

او خاطرنشان کرد، شکست‌های آنها بسیار زیاد بوده است آنها به سختی می‌جنگند اما این شکست‌های آنها پایدار نخواهد بود مگر آنکه ما این مشکل را تصحیح کنیم. 

از زمانی که از سال ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان حمله کرده تاکنون بیش از ۲۴۰۰ نیروی آمریکایی در این جنگ کشته شده‌اند که ۱۲ مورد آن در سال جاری میلادی اتفاق افتاده است. 

دولت دونالد ترامپ تلاش داشته تا طالبان را به پای میز مذاکره بیاورد و به خشونت‌ها در افغانستان پایان دهد و زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه خود را برای رهبری این تلاش‌ها به افغانستان فرستاده است.

خلیل‌زاد که در  ماه سپتامبر به این سمت منصوب شد به سرعت تلاش کرد تا بیشترین حد ممکن از چهره‌های طالبان را به تلاش‌های خود به منظور مذاکرات صلح جلب کند.

او روز سه شنبه با مقامات پاکستان ملاقات کرد و قرار است طی روزهای آینده به افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، قطر و امارات متحده عربی رفته و برای جلب حمایت تلاش کند. با این حال روند مذاکرات چندان پیشرفتی نداشته و در حال حاضر طالبان حدودا نیمی از خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد و به شکل منظم به مقام‌های دولتی و امنیتی افغانستان حمله می‌کند.

قانونگذاران آمریکایی صراحتا نارضایتی خود را از کندی تلاش‌های دپیلماتیک و نظامی برای به پایان دادن جنگ در افغانستان ابراز کرده و مک‌کنزی را در مورد همه چیز از فقدان پیشرفت در جنگ تا افزایش کنترل طالبان در افغانستان تحت پرسش قرار دادند.

سناتور گری پیترز اظهار کرد، ۱۷ سال است که ما آنجا درگیر هستیم و ۱۷ سال خیلی زمان طولانی است. چه کار متفاوتی قرار است برای نیروهای امنیتی افغانستان انجام دهیم که در ۱۷ سال گذشته انجام نداده‌ایم؟

مک‌کنزی تاکید کرد: تلاش‌های خلیل‌زاد عنصر جدیدی را به معادله افغانستان اضافه کرده که پیش از آن نداشتیم. این تلاشی عملی برای رسیدن به نوعی آشتی و راه حل سیاسی برای این جنگ است درحالی که ما قبل از آن نتواستیم این رویکرد را پیاده کنیم.

مک‌کنزی در پاسخ به سوالی از سوی سناتور راجر ویکر درباره گزارش‌های جدید نسبت به کنترل دولت افغانستان تنها بر ۵۶ درصد خاک این کشور توضیح داد: دولت افغانستان تصمیم گرفته که تامین امنیت و دفاع از مناطق پرجمعیت‌تر کشور را در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد، چنین اقدامی شامل رها کردن مناطق با جمعیت پراکنده‌تر است شاید موضوع نگران کننده باشد اما فاکتور حیاتی به شمار نمی‌آید.

مک‌کنزی همچنن اظهار کرد، طالبان "در بن‌بست قرار گرفته" و "بسیار اهمیت دارد فشارهای بی‌وقفه بر این گروه را حفظ کنیم تا آنها را به مذاکرات صلح بیاوریم"

وی افزود: ما معتقدیم حتی با وجود اینکه در بن‌بست قرار داریم مهم این است که طالبان را برای این کار متقاعد کنیم و همانطور که ما در بن‌بست هستم آنها هم در این بن‌بست هستند و به این نتیجه خواهند رسید که در میدان جنگ راهی برای پیروزی نمی‌توانند پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha