• سه‌شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97091306239
  • منبع : نمایندگی همدان

طبابت عطاران؛ بزرگترین چالش طب‌سنتی

طبابت عطاران؛ بزرگترین چالش طب‌سنتی

ایسنا/همدان وقتی نام گیاهان دارویی به گوشت می‌رسد یاد دمنوش‌های خانگی می‌افتی و وقتی وارد عطاری می‌شوی عطر انواع گیاهان طبیعی، عطری و دارویی تو را از سرمست می‌کند اما اینکه بدانی گیاهان موجود در آنجا به چه کار می‌آیند یا باید مطالعات زیادی در این زمینه داشته باشی یا از فردی آگاهی جویا شوی.

به گزارش ایسنا،  متأسفانه این روزها افرادی را می‌بینی که اقدام به تهیه گیاهان دارویی بدون اطلاع از خواص آن می‌کنند و ممکن است به نتایج خوبی دست پیدا نکنند و حتی سلامتی‎‌شان را به خطر بیندازد.

در اینجا برخی عطاری‌ها هم بدون آگاهی به حوزه تجویز و طبابت قدم گذاشته و جاذب افراد زیادی به سمت گیاهان دارویی شده‌اند اما به گفته مسئولان این حوزه، عطاری‌ها مجاز به ورود به حوزه درمان نیستند و فقط افراد دارای مجوز طبابت می‌توانند داروی گیاهی تجویز کنند.

علت وجود تفاوت نام در طب‌سنتی

مدیر دفتر طب‌ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طب‌سنتی یا طب ایرانی یک مکتب طبی است، بیان کرد: مکتب طبی که خود تمام جوانب طب از قبیل پیشگیری، بهداشت و قسمت‌های مختلف پزشکی را دارد، از اصول و مبانی، شناخت بیماری‌ها، علائم و نشانه‌های بیماری، دلایل بیماری و روش‌های مختلف درمانی برخوردار بوده، بنابراین یک مکتب طبی کامل از همه وجوه است.

دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی ضمن تأکید بر اینکه بعضی از کشورها پیشینه داشتن چنین مکتبی را دارند که نمونه آن را می‌توان در طب سنتی ایران، طب سنتی چین و طب‌سنتی هند بیابیم از این منظر که یک مکتب تمام جوانب طب را شامل می‌شود، افزود: بحث داروشناسی و داروهایی که براساس اصول و مبانی همین مکتب اثر می‌کنند نیز یک بخش اصلی از این مکتب طبی به شمار می‌روند.

وی به وجه مشترک مکتب طب‌سنتی و پزشکی رایج اشاره کرد و یادآور شد: شباهت مکتب طب‌سنتی ایران و پزشکی رایج این است که هر دو بر بدن مادی و جسمانی تسلط دارند و کار می‌کنند. بعضی از مکاتب طبی به ابعاد دیگر وجودی انسان توجه دارند، به عنوان مثال هومیوپاتی که یک طب مکمل نسبتا جدید است و فقط با بحث تشعشعات شعوری سلول‌ها و کل بدن سروکار دارد، اصلاح شعوری انجام می‌دهد. داروهایی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرد داروهایی نیستند که بر اساس ماده اثر کنند بلکه براساس اصلاح شعوری کار می‌کنند.

این متخصص طب‌سنتی ادامه داد: در طب سوزنی نیز بحث گردش انرژی حیاتی در بدن مطرح است و تأکید بسیار زیادی بر کانال‌های انرژی است و اصلا توجه بخصوصی بر روی آناتومی یا فیزیولوژی به معنای پزشکی رایج نیست اما در طب سنتی ایران شناخت بدن از حیث جسمانی، عملکرد اعضا و آناتومی و تشریح آن کاملا مشابه پزشکی رایج است که این دو مکتب طبی تنها به بُعد جسمانی بدن دو تفاوت دیدگاه دارند.

وی با تأکید بر اینکه توجه طب‌سنتی به بُعد جسمانی وجود انسان کامل‌تر است، افزود: شباهت طب‌سنتی و پزشکی رایج بدین صورت است که هر دو به بُعد جسمانی وجود انسان توجه دارند اما توجه طب‌سنتی کامل‌تر است یعنی پزشکی رایج فقط بحث کمی جسم را مورد توجه قرار می‌دهد و در طب‌سنتی بحث کیفیت در بُعد جسمانی هم وجود دارد که این کیفیت را به عنوان مزاج می‌شناسیم. به طور خلاصه عمده تفاوت شاخص پزشکی رایج و طب‌سنتی توجه به بحث کیفی وجود جسمی انسان است که ما به عنوان مزاج آن را می‌شناسیم.

هاشمی‌حبیب‌آبادی علت وجود تفاوت نام در طب‌سنتی را به مقاطع زمانی و مکانی مختلف مربوط دانست و بیان کرد: تا قرن 16 میلادی فقط یک نوع طب در دنیا وجود داشت، همان طبی که ما امروز به عنوان طب‌سنتی می‌شناسیم چرا که طب جدیدتری وجود نداشت و حتی در اروپا هم اگر طب تدریس می‌شد کتاب قانون یا کتاب رازی و یا کتاب کامل‌الصناعه‌الطبیه اهوازی بود؛ یعنی کتاب حکمای طب‌سنتی ایرانی و این مکتب طبی بود که تدریس می‌شد.

وی با اشاره به اینکه چرا اسامی مختلفی از طب را امروز می‌شنویم، ادامه داد: یک فرد از اواخر قرن 16 میلادی از یکسری داروهای شیمیایی در درمان بعضی بیماری‌ها استفاده کرد و موفقیتی که در درمان چند مورد بیماری داشت او را به این نتیجه رساند که مواد شیمیایی می‌توانند پاسخگوی درمان همه بیماری‌ها باشند، پس به این نتیجه رسیدند که طبی را که در سراسر دنیا وجود داشته، کنار بگذارند و به این سمت بروند که از مواد شیمیایی برای درمان استفاده شود بنابراین تا آن زمان اسامی مختلفی نبود و همان طب بود و همه جا اسم یکسانی داشت.

هاشمی‌حبیب‌آبادی افزود: بعد از آن که این دیدگاه جدید از قرن 16 به بعد کمی رشد و نمو پیدا کرد و خودش کم‌کم یک مکتب طبی را شکل داد و تحصیلکردگان این شیوه درمانی که جدید بود، وارد کشورهایی شدند که از قبل خود طب دیگری داشتند، به همین علت اسامی مختلفی پیدا شد؛ به عنوان مثال در چین دو اصطلاح در مقابل هم وجود دارد، طب غربی، طب شرقی یا طب چینی. در ایران وقتی که پزشکان سبک جدید اروپایی وارد شدند طبیبان اسم پزشک گرفتند و آن طبی که از قبل وجود داشت طب سنتی نام گرفت.

وی با بیان اینکه دانشمندان مسلمان نامداری در دوره‌های زمانی مختلف چه در داخل مرزهای جغرافیایی امروزی ایران و چه خارج داشتیم، گفت: فردی مثل حکیم بزرگ ابن‌سینا را داریم و حتی با نفوذی که مسلمانان تا اسپانیا داشتند، الزهراوی را داریم که اهل اسپانیا و یک حکیم مسلمان بوده است. به هرحال دانشمندان مسلمان در ارتقاء این طب نقش بسزایی داشتند و شرق‌شناسان غربی وقتی می‌خواستند این طب را در نوشته‌های خود به مردم دنیا معرفی کنند از آن به عنوان طب مسلمانان یعنی دانشمندان مسلمان نام می‌بردند.

این متخصص طب‌سنتی علت این نامگذاری را اینگونه بیان کرد: غربی‌ها طبی را که در این منطقه بوده  طب اعراب یا طب مسلمانان نامیدند در حالیکه بسیاری از دانشمندانی که به زبان عربی آثار خور را نوشتند، عرب نبودند، مثلا حکمای ایرانی عرب نبودند اما آثار خود را به زبان عربی نوشتند چرا که زبان عربی، زبان علمی آن زمان بوده است و با توجه به اینکه کلیه اسناد مکتوب به زبان عربی بوده آن را به عنوان طب مسلمانان یا اعراب معرفی کردند در حالیکه زبان مادری بسیاری از آنها زبان دیگری بوده و بعضی از آنها نیز مسلمان نبودند. ما حکمای یهودی، مسیحی و زرتشتی داشتیم که اکثریت غالب آنها مسلمان بودند.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر با عبارت نوظهوری تحت عنوان «طب اسلامی» در داخل کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: این عنوان که در داخل کشور ساخته شده و کاربرد داشته در واقع یک جریان نوظهور انحرافی است که می‌گوید طب‌سنتی دارای ایرادات اساسی و اسلام تمام طب را به صورت کامل پوشش داده است که به تعداد معدودی احادیث و آموزه‌های طبی در اسلام استناد می‌کنند که می‌تواند کل مباحث سلامت و بیماری انسان‌ها را شامل شود بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده از نام طب اسلامی، وزارت بهداشت نیز پسوند اسلامی را از آن حذف کرد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با تأکید بر اینکه طبی به نام طب اسلامی وجود ندارد که بخواهد تفاوتی با طب‌سنتی داشته یا نداشته باشد، افزود: در آموزه‌های اسلامی یکسری توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی و بعضا درمانی وجود دارد که با درنظر گرفتن تمام این مباحث از طب اسلامی یک مکتب طبی حاصل نمی‌شود و تنها می‌توانیم بگوییم که آموزه‌های طبی در اسلام شامل احادیث، روایات، سیره و کلام معصومین می‌شوند.

علت رخت برکندن طب‌سنتی در ایران

وی علت رخت برکندن طب‌سنتی در ایران را یک روند جهانی دانست و گفت: تا قرن 16 میلادی روند جهانی طی شده طب، یک مکتب پزشکی و دیدگاهی رایج بود که همان دیدگاه طب‌سنتی ایران بود. در ادامه این روند دیدگاه جدید و رویکرد جزءنگر با استفاده از داروی شیمیایی آرام‌ آرام کل دنیا را فراگرفت. علت رواج یافتن مجدد طب‌سنتی در ایران ناشی از ادامه همان روند جهانی است، بدان معنا که احیاء طب‌سنتی خود را مجدد با یک تأخیری آغاز کردیم و این همان روندی است که در کل دنیا اتفاق افتاده است، آنهایی که خود طب‌سنتی داشتند آن را احیاء کردند و آنهایی که نداشتند طب‌سنتی‌های پذیرفته شده کشورهای دیگر را رواج می‌دهند. 

این متخصص طب‌سنتی در بیانی دیگر با اشاره به اینکه هیچ‌گاه طب‌سنتی ایرانی از ایران رخت برنکند، یادآور شد: طب‌سنتی فقط از سیستم آموزش رسمی طب و از سیستم خدمات درمانی و بهداشتی رایج کشور خارج شد در حالیکه در جامعه وجود داشت به‌گونه‌ای که بعضی‌ها از طریق سنت استاد و شاگردی این طب را انتقال می‌دادند، بخشی از آن در حوزه‌ها حفظ شد به صورتی‌که بخش‌هایی از کتاب‌های طبی آموزش داده می‌شد و بخشی دیگر نیز به دست عطارها آموزش‌هایی داده می‌شد بنابراین طب سنتی به صورت جزء جزء و پاره پاره در جوامع علمی ما باقی ماند اما از سیستم رسمی آموزش و درمان کنار رفت.

وی با بیان اینکه در این بحث به طور قطع مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دخیل بوده‌اند، افزود: افرادی که در دوره‌های اول بعد از ساخته شدن مدرسه دارالفنون تحصیل می‌کردند افرادی بودند که طب‌سنتی را می‌دانستند به گونه‌ای که خود حکیم بودند مانند «مرحوم سیداحمدعلی خسروی» که طب‌سنتی را از پدارانش فراگرفته بود که چند نسلی حکیم بودند. «مرحوم خسروی» همچنین پزشکی جدید را از پزشکان اروپایی که در آن مدرسه تدریس می‌کردند، آموخته بود. 

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه سال به سال آموزش طب ایرانی در آن دارالفنون کمرنگ‌تر شد، بیان کرد: طب نوین مدام در حال پیشرفت و بزرگتر شدن بود و در آن زمان این‌گونه فکر می‌کردند که طب جدید حتما موثرتر و مفیدتر است بنابراین به صورت تدریجی این جایگزینی طب‌سنتی با پزشکی جدید صورت گرفت به علاوه دیدگاه پادشاهان در این روند با وارد کردن پیشرفت‌های غرب به ایران تأثیرگذار بود و اینکه پزشکی جدید در درمان بیماری‌های عفونی آن دوره که بیشتر شایع بودند؛ موفق‌تر بوده نیز مطرح است در نتیجه جمیع علل منجر به ادامه یافتن این روند شده است. 

وی با اشاره به اینکه مشکل امروز دنیا یافتن درمان بیماری‌های مزمن است، بیان کرد: پزشکی رایج آنقدر که در درمان بیماری‌های عفونی به عنوان بیماری‌های حاد موفق بوده، در درمان بیماری‌های مزمن موفق نبوده به همین علت سازمان جهانی بهداشت در توصیه خود بیان کرده که از ظرفیت‌های طب‌سنتی و مکمل به ویژه برای درمان بیماری‌های مزمن در کل دنیا استفاده شود بنابراین نیاز مقطع زمانی بهداشتی دنیاست که تعیین می‌کند چه مکتب طبی غالب‌تر است.

این متخصص درباره راهکار طب‌سنتی در برابر بیماری‌های مختلف این‌گونه توضیح داد: واقعیت این است که مکاتب طبی مختلف از جایگاه‌های مختلفی برخوردارند؛ مثلا در بیماری‌های اورژانسی و موردهایی که نیاز به جراحی‌های اورژانسی دارند، طب‌سنتی به معنی درمان غیرجراحی جایگاهی ندارد البته این‌گونه نیست که در طب‌سنتی جراحی نبوده بلکه منشأ جراحی امروز از طب‌سنتی بوده است همچنین برای نخستین‌بار بسیاری از جراحی‌ها در مکتب طب‌سنتی ایرانی انجام شدند و بعد در دنیا گسترش پیدا کردند. اگر روند طب‌سنتی موجود در ایران و کشورهایی که طب‌سنتی در آن شایع بودند، منقطع نمی‌شد چه بسا جراحی امروز همان جراحی می‌بود که از آن زمان نشأت گرفته و با آن قسمت طب مشترک بوده و تا کنون بدون وقفه تکامل پیدا کرده است.

نخستین ابزارهای جراحی را حکمای طب‌سنتی مسلمان ساختند

وی با اشاره به اینکه نخستین ابزارهای جراحی را حکمای طب‌سنتی مسلمان ساختند و اشکال همان جراحی‌ها و ابزارهای آن در کتاب‌ها موجود و بعد از آن گسترش پیدا کرده است، این تصور که طب‌سنتی با جراحی مخالف است را اشتباه دانست و تأکید کرد: در عوام چنین تفکری جا افتاده است به طوریکه در مواردی که نیاز به جراحی اورژانسی است باید جراحی انجام گیرد حتی در موار غیراورژانس صراحتا در منابع طب‌سنتی نوشته شده که در توده‌های سرطانی مثل توده پستان، آن پستان باید بریده و جراحی شود. آنهایی که فاقد مطالعه هستند اظهار می‌کنند که طب‌سنتی با جراحی مخالف است در حالیکه اینها تضادی باهم ندارند، با این تفاوت که ممکن است بعضی از بیماری‌ها را بتوان در طب‌سنتی با روش‌های غیرجراحی نیز درمان کرد که این مطلب به صورت تئوری وجود دارد، منتها باید بر روی آن کار شود و گسترش پیدا کند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه طب‌سنتی می‌تواند در درمان بعضی بیماری‌ها، با پزشکی رایج به عنوان درمان مکمل باشد، گفت: طب‌سنتی در درمان بیماری‌های عمومی فاقد جایگاه درمانی است و باید درمان آنتی‌بیوتیکی شود. در بعضی از بیماری‌های مزمن که در پزشکی رایج اصلا درمان قطعی ندارند ممکن است طب سنتی جایگاه و اولویت درمانی داشته باشد، این نیز وجود دارد که یک بیماری در دیگر طب‌های مکمل در پزشکی رایج و حتی طب‌سنتی درمان قطعی نداشته باشد اما ممکن است در هومیوپاتی خیلی خوب درمان شود، به همین علت است که سازمان جهانی بهداشت برای سال‌های آینده طب تلفیقی را توصیه می‌کند بدان معنا که روش‌های آن دارای دو شرط موثر، کم‌عارضه یا بی‌عارضه باشند بنابراین بر این نظر هستند که با تلفیق مکاتب طبی مختلف، یک طب تلفیقی داشته باشیم.

وی درباره اینکه چرا با رخداد بزرگ انقلاب اسلامی در ایران، طب سنتی گسترش لازم را پیدا نکرد؟ توضیح داد: علت آن این است که این حوزه هیچ‌گاه جزء اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور نبود، با این وجود در سال‌های قبل از 86 با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های انجام شده بالاخره طب‌سنتی به طور رسمی وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شد. به علاوه اینکه کشور مسائل و سیاست‌های مختلفی دارد و به علت مشکلات عدیده‌ای که با آنها روبروست هیچ‌گاه اولویت اصلی نبوده اما امروز با وجود تمام مسائل و مشکلات ضرورت و اهمیت آن درک شده و اکنون در حال پیدا کردن یک جایگاه تدریجی است و اینکه زیرساخت‌های قانونی آن دارای نقص و مشکل هستند که باید اصلاح شوند.

 مسیر فراگیر شدن طب‌سنتی

این متخصص طب‌سنتی مسیر فراگیر شدن طب‌سنتی را همان تلفیق با آموزش پزشکی رایج دانست و گفت: خوشبختانه از سال 96 به بعد این اتفاق افتاده و مصوب شده افرادی که وارد رشته پزشکی می‌شوند دو واحد اجباری طب‌سنتی را بگذارانند. وقتی یک پزشک فارغ‌التحصیل می‌شود همانگونه که با رشته‌های مختلف در طول دوران تحصیل آشنا شده با طب‌سنتی نیز آشنا خواهد شد همچنین ادغام طب‌سنتی در نظام سلامت آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ادغام همیشه باید از پایین‌ترین سطح اتفاق بیفتد، ادامه داد: در سیستم نظام ارائه خدمات بهداشتی و سلامت پایین‌ترین سطح، خانه‌های بهداشت روستایی هستند که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده و طرح آن در حال انجام است. بدان معنا که خدمات طب‌سنتی از پایین‌ترین سطح ارائه خدمات به مردم که خانه‌های بهداشت هستند در حال ورود است همچنین در خدمات درمانی که پزشکان عمومی هستند، به تدریج فارغ‌التحصیلان با طب سنتی آشنا می‌شوند. 

هاشمی‌حبیب‌آبادی افزود: در بالاترین سطح خدمات تخصصی، پزشکان عمومی از سال 86 با تحصیل در مقطع دکتری طب‌سنتی به عنوان متخصص، فارغ‌التحصیل می‌شوند که فراگیر شدن آن منوط به ادغام در سیستم نظام سلامت و به نسبت جمعیت کشور است که در حال انجام با روند بسیاری کُندی است که هنوز کفایت نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد ارائه‌دهنده خدمات درمانی طبق قوانین کلی کشور باید پزشک باشند، یادآور شد: در دو سطح ارائه خدمات، پزشکان عمومی در حیطه‌ای که توانایی دارند، می‌توانند خدمات درمانی ارائه دهند که تمامی پزشکان عمومی در صورت علاقمند بودن با شرکت در یک دوره کوتاه‌مدت مورد تأیید وزارت بهداشت در یک محدوده مشخصی به ارائه خدمت طب‌سنتی می‌پردازند که به عنوان پزشکان عمومی دوره‌دیده محسوب می‌شوند. در بحث تخصص، آن دست از پزشکان عمومی که در آزمون شرکت کرده و پذیرفته می‌شوند، با گذراندن چهار سال رشته دکتری تخصصی طب‌سنتی می‌توانند به عنوان متخصص طب‌سنتی خدمت ارائه دهند.

این متخصص طب‌سنتی با اشاره به اوضاع کسب‌وکار امروز جامعه و سوءاستفاده‌هایی که در این زمینه می‌شود، اظهار کرد: افراد سودجو همیشه به دنبال راه‌های کسب درآمد هستند، همیشه در چیزی که بتوان از آن کسب درآمد کرد، تخلف اتفاق می‌افتد که یکی از آنها ارائه خدمات درمانی به مردم است و ایجاد تبلیغات فریبنده که مردم باید به صورت کلی هر تبلیغی که در آن ادعاهای عجیب و غریب شود و دارای محتویات اغراق‌گونه باشد، به آن شک کنند و برای دریافت خدمات درمانی با توجه به اینکه با سلامت آنها سروکار دارد، باید به مراکز قانونی و افرادی که مجوز این کار را دارند، مراجعه کنند و فقط کسانی مجوز دخالت در درمان را دارند که پزشک هستند.

وی یادآور شد: مردم بسیار راحت با ورود به درگاه اینترنتی نظام پزشکی و با جست‌وجو کردن نام فرد مورد نظر می‌توانند از پزشک بودن او اطمینان حاصل کنند و این حداقل کاری است که مردم می‌توانند برای اطمینان خود در این زمینه انجام دهند.

وجود 3 متخصص طب سنتی در همدان

مدیر نظارت و اعتبارسنجی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به آئین‌نامه «نحوه فعالیت فعالان حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی» به خبرنگار ایسنا گفت: این آئین‌نامه به تازگی توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و به مراکز و افرادی که بدون مجوز وارد حوزه طب سنتی شده‌اند، اشاره داشته و تأکید بر ساماندهی مراکز مجاز و برخورد با مراکز غیرمجاز دارد.

دکتر علی گودرزی با بیان اینکه از حدود سه چهار سال گذشته، دفتر طب‌سنتی وزارت بهداشت با عنوان «دفتر طب سنتی ایرانی» به موضوع ورود پیدا کرده و کمی این موارد را ساماندهی کرده است، افزود: در حال حاضر ارائه‌دهندگان خدمات طب‌سنتی در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند به طوریکه پزشکان متخصص طب سنتی بعد از پزشکی عمومی 3-4 سال در رشته طب سنتی ایرانی آموزش می‌بینند که در حال حاضر در استان همدان 3 نفر متخصص رشته طب سنتی داریم که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند.

وی با اشاره به اینکه دسته دوم پزشکان عمومی یکسال دوره می‌بینند که در نخستین دوره کشوری سال گذشته در همدان حدود 200 پزشک عمومی از سراسر کشور این دوره را سپری کردند، ادامه داد: آن دسته از افرادی که در حیطه طب سنتی از قبل فعالیت دارند توسط کارشناسان حوزه نظارت دانشگاه مورد بازدید قرار خواهند گرفت و مدارک آنها اخذ و پس از بررسی مدارک و سوابق توسط دفتر طب سنتی دانشگاه به مراکز قطب فرستاده خواهد شد و پس از تأیید توسط هیئت فوق برای صدور مجوز به وزارت متبوع ارسال می‌شوند.

پلمب 14 مرکز غیرمجاز در همدان

گودرزی با اشاره به اقدامات نظارتی انجام شده عنوان کرد: در سال 96 حدود 60 مرکز غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی و اداره اماکن پلمب شدند و در 6 ماهه ابتدای سال نیز حدود 14 مرکز غیرمجاز دیگر پلمب شد.

وی با بیان اینکه در همدان سه چهار نفر متخصص طب‌سنتی داریم که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند، افزود: در بخش دولتی ارائه‌دهنده تخصصی خدمات طب سنتی ایرانی در سلامتکده‌ها هستند به طوریکه سلامتکده بدیع‌الحکما در جاده دره‌مرادبیگ همدان یکی از این مراکز است که این متخصصان طب‌سنتی هر روز صبح مشغول ارائه خدمت هستند و یک نفر در مطب خصوصی خدمت ارائه می‌کند.

گودرزی در رابطه با ساماندهی عطاری‌ها و افرادی که در حیطه طب‌سنتی و قدیمی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: به تازگی وزارت بهداشت آئین‌نامه‌ای صادر کرده تا افرادی که صلاحیت علمی در حوزه طب سنتی دارند، مدارک خود را تحویل دانشگاه دهند و دانشگاه آنها را بررسی کند؛ چهار دانشگاه ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان به عنوان قطب سه زاگرس هستندو باید تمام مسائل درمانی خود را با یکدیگر هماهنگ کنند که سال گذشته همدان و امسال کرمانشاه مرکز این قطب است به طوریکه یک‌سال در میان بین همدان و کرمانشاه این مرکزیت قطب جابجا می‌شود.

طب سنتی در حال قانونمند شدن

وی با بیان کرد: درخواست‌هایی که از طرف افراد مدعی طب‌سنتی می‌شود که قدیم کار می‌کردند و تجربه دارند، توسط دانشگاه جمع‌آوری شده و به آن کلان منطقه فرستاده می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد و اگر صلاحیت داشته باشند احتمالا مجوزهایی به این آنها داده شود که این دومین گام در راستای قانونمند کردن ارائه خدمات طب سنتی ایرانی است البته تا امروز این داستان وجود نداشته تا اینکه این موضوع درحال قانونمند شدن است چرا که در گذشته باب برای سوءاستفاده عده‌ای باز شده بود و قدمی است که دفتر طب‌سنتی وزارتخانه در جهت قانونمند کردن این خدمات برداشته است.

گودرزی با اشاره به اینکه به شدت در استان همدان با افرادی که به این حیطه ورود پیدا کنند، برخورد می‌کنیم، تأکید کرد: به حیطه درمان مردم حساس هستیم و برخورد هم می‌کنیم به طوریکه در سال گذشته افزون بر حدود 60 مرکز و محیط را که به حیطه درمانی ورود پیدا کرده بودند و بدون اخذ مجوزهای لازم فعالیت می‌کردند را پلمب کردیم و از ابتدای سال تا کنون با هماهنگی دستگاه قضایی، دادستانی، تعزیرات حکومتی و اداره اماکن حدود 17، 18 مورد پلمب شدند. 

مدیر نظارت و اعتبارسنجی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: مجوز عطاری‌ها را سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌دهد و نظارت نیز برعهده خود آنهاست اما اگر به توزیع داروهایی که در حیطه مأموریت معاونت غذا و دارو دانشگاه است، ورود پیدا کنند با آنها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه مجوز عطاری‌ها را صنف خاروبارفروشان و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌دهد و عطاری در وزارت بهداشت دستورالعملی دارد که توزیع داروهای گیاهی را عهده‌دار است، اظهار کرد: آئین‌نامه‌ای که وزارت بهداشت در حوزه توزیع دارو دارد، به داروخانه‌ها مربوط می‌شود، اگر عطاری که باید گیاه و فرآورده‌های گیاهی توزیع کند، دنبال فرآورده‌های گیاهی که در شرکت‌های دارویی تولید می‌شود، برود، بر اساس ضوابط غذا و دارو خلاف است و در حال حاضر بزرگترین چالش در این موضوع همین قضیه است.

برخورد با عطارانی که طبابت کنند

گودروزی با بیان اینکه وقتی یک عطار طبابت کند، معاونت درمان به قضیه ورود می‌یابد چرا که در این قضیه با کسی مماشات نمی‌کنیم و با هیچ کسی اگر به حیطه سلامت مردم ورود کند تعارف نداریم، اظهار کرد: حساسیت به سلامت مردم وظیفه ذاتی دانشگاه است و باید رسالت خود را انجام دهیم و در این زمینه مماشات نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه طب‌سنتی ما قدمت چندین ساله دارد به طوریکه از زمان بوعلی‌سینا خواستگاهی در بین مردم داشته و چیزی است که در فرهنگ مردم جا دارد، حال اینکه اسم آن را چه بگذاریم خیلی مشکلی را حل نمی‌کند، یادآور شد: چیزی که در وزارتخانه بهداشت وجود دارد طب‌سنتی ایرانی است گرچه اعتقاد شخصی بنده این است که تمام این حکمت‌ها به طور قطع در شرع و اعتقادات ما حتما با عقل و منطق مطابقت دارد.

تربیت دانشجو در مقطع تخصصی طب سنتی در آینده نزدیک

مدیر نظارت و اعتبارسنجی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمینه اقدامات صورت گرفته در استان گفت: طی دو سه سال اخیر سلامتکده طب بدیع‌الحکما را در همدان دایر کردیم که یک برند برای جایگاه طب سنتی محسوب می‌شود. مدیریت طب‌سنتی در دانشگاه دارای چارت تشکیلاتی است، سه تا چهار نفر هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان هیئت علمی طب سنتی ایرانی مستقر هستند و دانشجو تربیت می‌کنند و در آینده نزدیک دانشجو در مقطع تخصصی خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تا قبل از اینکه سلامتکده بدیع‌الحکما راه بیفتد، در یکی از کلینیک‌ها به مدت دو سال خدمات طب‌سنتی ارائه می‌دادیم، عنوان کرد: این اعتقاد داریم برند بوعلی باید برای همدان بماند و باید از این برند استفاده کنیم. خواستگاه، مدفن و آرامگاه بوعلی در همدان است و باید از این استفاده شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد دهنده روز پزشک و بزرگداشت بوعلی از همین شهر بوده و اکنون به عنوان یک روز جهانی در حال مطرح شدن است. ما دنبال این هستیم که اسم شهر را بزرگ کنیم و آن چیزی که جایگاه واقعی بوعلی است، در دنیا صدا دهد و اکنون توسط رئیس دانشگاه و استاندار همدان تلاش می‌شود.

گودرزی با اشاره به اینکه چندسالیست که روز پزشک به خوبی برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر از این ظرفیت‌ها  استفاده می‌شود. مطلب مهمتر این است که مسئولان استان و دانشگاه به دنبال بین‌المللی کردن دانشگاه همدان هستند. این کارها در حال انجام است و افق بسیار روشنی را در آینده استان ناظر و شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: امید است این فرهنگ غنی که وجود دارد را بتوانبم در جامعه خود گسترش دهیم و اینکه با دفاع درست و منطقی در سطح جهان به گسترش آن کمک کنیم. واقعا این ظرفیت را داریم که جهانی شویم.

وی در بخش پایانی سخنانش در موضوع طبابت فردی که دارای سابقه خانوادگی در طب‌سنتی است و پلمب عطاری او، اظهار کرد: طبق قانون کار آنها انجام می‌شود و غذا و دارو نیز باید نظر خود را اعلام کند، از نظر درمانی هم در حال بررسی هستیم که اگر تخلفاتی بوده رسیدگی خواهد شد، فعلا این مکان بسته است تا زمانی‌که پرونده آنها بررسی شود.

وی افزود: این خانواده، خانواده بزرگی هستند و پدران این خانواده خدمت بسیار بزرگی به مجموعه طب سنتی ایرانی کردند، ما آبرو، حریم و چارچوب مردم را باید رعایت کنیم اگر جایی، مواردی هم وجود داشته باشد هر کسی هم باشد، به طور قطع طبق قانون عمل می‌کنیم چرا که وظیفه همه ما رعایت قانون است.

فعالیت 200 عطاری در همدان

مدیر اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه حدود 200 عطاری در استان وجود دارد که از این بین 177 مورد در شهر همدان مشغول فعالیت هستند، به خبرنگار ایسنا گفت: با 40 عطاری در استان و 30 مورد در شهر همدان به علت تخلف و نداشتن پروانه کسب برخورد شده است.

دکتر دارا دستان با بیان اینکه فروش هر نوع داروی گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است، اظهار کرد: دارو باید در داروخانه‌ها به فروش برسد، حتی در عطاری‌ها فروش داروهای گیاهی، پودرهای ترکیبی و عرقیات ترکیبی به هرشکل مصرفی ممنوع است. به این علت که توزیع و فروش دارو باید زیرنظر پزشک و داروساز صورت بگیرد درصورتی‌که عطاری‌ها این صلاحیت را ندارند.

وی بیان کرد: نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و طبیعی بر عهده معاونت غذا و دارو و تجویز و طبابت آنها برعهده معاونت درمان است، بعضی از عطاری‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کنند و به علت عدم آگاهی اقدام به فروش داروهای گیاهی می‌کنند که فروش گیاه دارویی مشکلی ندارد.

دستان با بیان اینکه اکثر داروی مکمل‌های چاقی که حاوی کورتون هستند، برای سلامت بدن مضر هستند، یادآور شد: الزاما باید خرید هرنوع داروی گیاهی و شیمیایی از داروخانه زیرنظر پزشک و داروساز انجام شود. مردم اگر با موردی مواجه شدود که عطاری تخلفی مرتکب شده به معاونت غذا و دارو، اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

 گزارش از: احسان محمودی، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha