به گزارش ایسنا، امیر امینی در افتتاحیه این همایش که امروز با مشارکت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سازمان نقشهبرداری کشور برگزار شد، تلاش سازمان نقشهبرداری و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص فرهنگسازی برای استفاده از اطلاعات مکانی را قابل تقدیر دانست و گفت: شاهد ارتقای زیرساختها در این حوزه هستیم.
وی با اشاره به اینکه پیام رئیسجمهور که به مناسبت این همایش صادر شده نیز یادآور نقش مهم اطلاعات مکانی در حوزه حمل و نقل و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است اظهار کرد: این حوزه نیازمند منابع مالی، نیروهای هوشمند و تعامل سازنده و کارآمد حوزههای مختلف است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش ابزار در برنامهریزی برای وزارتخانهای که بیشترین اطلاعات مکانی را تولید میکند یادآور شد: اطلاعات مستند تنها در سیستمهای فرایند محور تولید میشود.
امینی آمار را ابزار ابتدایی برنامهریزی و ابزار دوم را نیز مدلسازی دانست و افزود: مدلسازی به ما نشان میدهد از کدام اطلاعات و دادهها برای اطلاعات مکانی و زمانی خاص استفاده کنیم.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین مدل توسعه خاطر نشان کرد: امکان ندارد یک سازمان منحصر به فرد موجب توسعه شود و نیازمند تولید اطلاعات سازمانهای اجرایی در طراحی مدل توسعه چند هستهای هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد جامعیت مدلهای توسعه چند هستهای با تکیه بر اطلاعات مدیریت شده، دادههای مکانی فراهم شود.
برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای یکپارچه سازی اطلاعات مکانی
امینی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از سال 93 و با توجه به نیاز مبرم به ساماندهی مدیریت و برنامهریزی در دستگاههای اجرایی تابعه وزارت راه، اقدام به تصویب مجموعه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 نموده است.
وی با بیان اینکه در این فضا مدیریت چابک، هوشمند و سرویس محور را مبنای کار قرار دادهایم به مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی اشاره و تشریح کرد: تعریف جایگاه GIS در معماری سازمانی دلایل شکست پروژههای GIS و اجرای پروژه GIS مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامهریزی امور وزارتخانه بر بستر سه سامانه هوش تجاری، اطلاعات آماری و کنترل پروژه انجام میشود.
امینی همچنین به گردآوری اطلاعات مکانی در سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) اشاره کرد و گفت: بایگانی اطلاعات با 80 هزار لایه انجام شده و امیدواریم به 250 هزار لایه برسد.
وی سامانه GIS یکپارچه وزارت راه و شهرسازی را اصلیترین عنصر معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: این سامانه یک سامانه چند هستهای بوده و امیدواریم تا اواسط سال آینده همه سازمانهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به آن متصل شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ذیل چشمانداز برای معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی به پنج محور نحوه مدیریت اطلاعات، استفاده از دادههای مکانی و اطلاعات مستند، راهنمایی مدیران و سرویس محوری و هوشمندسازی وزارتخانه اشاره کرد.
امینی در پایان خاطر نشان کرد: اولین دستگاهی هستیم که سیستم اتوماسیون اداری را به لایههای دادههای مکانی متصل کردیم و تا پایان سال نیز چند فرایند سازمانی از جمله توجیه طرحها و پروژهها در سامانه دادههای مکانی را پیاده خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات