• دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 97082009674
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان به ایسنا خبر داد

رکوردزنی حبله‌رود در کاهش آورد آبی

رکوردزنی حبله‌رود در کاهش آورد آبی

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: آورد رودخانه حبله‌رود در تیرماه امسال پس از سال 79 – 80 کمترین میزان در 70 سال گذشته را داشته است.

«ایرج حیدریان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از کاهش 85.2 درصدی آورد رودخانه حبله‌رود در تیرماه امسال، نسبت به دوره بلند مدت خبر داد و گفت: میزان آورد رودخانه حبله‌رود در مردادماه امسال نیز نسبت به دوره بلند مدت 73.5 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: آورد رودخانه حبله‌رود در تیرماه و مردادماه امسال نسبت به میانگین 10 ساله، نیز به تربیت 61.5  و 28.3 درصد کاهش را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به آمار مقایسه‌ای 11 ماهه سال آبی گذشته  و 5 ماهه امسال آورد حبله‌رود و ورودی به شبکه آبیاری گرمسار، گفت: در پی کاهش آورد رودخانه حبله‌رود، درصد کاهش ورودی به شبکه آبیاری گرمسار امسال نسبت به دوره بلند مدت، از ابتدای سال آبی مهر ماه 1396 تا پایان مرداد 97، معادل 48.6 درصد بوده است که این عدد در 5 ماهه امسال برابر 67.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حیدریان تصریح کرد: درصد کاهش ورودی به شبکه آبیاری گرمسار سالجاری نسبت به میانگین 10 ساله، از ابتدای سال آبی مهر ماه 1396 تا پایان مرداد 97، معادل 15.7 درصد بوده است، که این عدد در 5 ماهه امسال برابر 32.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: به‌علت عدم ساماندهی و مدیریت بهینه مصرف در بالادست حوضه، موضوع کاهش برداشت و سازگاری با کم‌آبی در محدوده استان تهران پیاده‌سازی نمی‌شود و سهم کاهش برداشت بالادست در شرایط خشکسالی که در ابلاغیه تخصیص حوضه نیز پیش‌بینی شده است به استان سمنان تحمیل شده و استان سمنان، هم سهم خود و هم سهم استان تهران را در این خصوص متحمل می‌شود.

وی با بیان این‌که رودخانه حبله‌رود در طی مسیر خود جریان شاخه‌های متعدد از قبیل اندور، ساواشی، نمرود، دلیچای و ... را دریافت می‌کند و به سمت پایین‌دست حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: رودخانه حبله‌رود تا رسیدن به بند انحرافی گرمسار به صورت تک شاخه است از این نقطه به بعد(ابتدای ورود رودخانه به مخروط افکنه) رودخانه به پنج شاخه اصلی به نام‌های کردوان، سوداغلن، امامزاده علی‌اکبر، هشت‌آباد و فروان تقسیم می‌شود، حوضه آبریز رودخانه حبله‌رود تا محل بند انحرافی مساحتی معادل 3210 کیلومتر مربع داشته و طول شاخه اصلی آن حدود 118 کیلومتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha