به گزارش ایسنا، محمد بطحایی در افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو، با بیان اینکه آیسسکو محلی برای همکاری و هبستگی بین کشورها و ملت های مسلمان است، افزود: بر این باوریم همکاری هایی که در زمینه فرهنگ، علم و آموزش صورت می گیرد، نقش بسیار مهم و بی بدیلی در ایجاد تفاهم و نگرش مثبت بین ملت ها دارد و این امر، زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری همچنین تقویت همبستگی بین ملت ها را فراهم میآورد به ویژه آنکه نقطه مشترک بین کشورهای عضو آیسسکو، دین مبین اسلام، فرهنگ و تمدن درخشان آن است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، آیسسکو با برخورداری از عضویت ۵۴ کشور اسلامی نقش موثری در جامعه بین المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین المللی و اسلامی، شأن و مرتبه ویژه در مجامع بین المللی دارد.
بطحایی تاکید کرد: ما حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملت های ستم دیده و رنج دیده مسلمان را به ویژه از مردم ستم دیده فلسطین ارج می نهیم و فعالیت های آیسسکو را برای احقاق مردم فلسطین سودمند می دانیم.
رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو با اشاره به نقش موثر ایران در تدوین برنامه های آیسسکو، گفت: ایران از آغاز پیوستن به این سازمان کوشیده است نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه ای آن داشته باشد.
وی ادامه داد: دفتر منطقه ای آیسسکو و کمیسیون های ملی در ایران دو نهاد فعالی است که همواره و در هر شرایطی به تلاش برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه های علمیِ میان مدت و سه ساله همچنین برنامه های ویژه ادامه داده و عزم جدی برای پیگیری فعالیت های آیسسکو دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سنگ بنای پیشرفت و توسعه پایدار است، بیان کرد: چنانچه برخورداری از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز باشد، نقش کلیدی در برقراری تفاهم و صلح بین ملتها دارد؛ از این رو ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش داده و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقا دهیم.
بطحایی با ارائه آماری در خصوص درصد آموزش کودکان سنین مدرسه در ایران، گفت: هم اینک نظام آموزشی ایران، ۹۹ درصد کودکان سنین مدرسه ای در دوره ابتدایی را تحت پوشش قرار داده و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان به بیش از ۸۵ رسیده است.
وی در این باره، افزود: ما توانستهایم ۹۶ درصد دختران سن مدرسه را به آموزش جذب کرده و نسبت برابری جنسیتی را به نسبت ۴۹ به ۵۱ برسانیم.این تلاش ها اکنون سبب شده است ایران در رتبه بندی یونسکو جزء کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی به شمار آید. یکی دیگر از افتخارات در وزارت آموزش و پرورش، نام نویسی و آموزش کودکان و نوجوانان پناهنده در سن مدرسه ای است.
رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو، در مورد آموزش کودکان پناهنده در مدارس کشور، اظهار کرد: ایران از چهار دهه قبل تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدارس خود بوده و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کم هزینه ای برای آنان فراهم آورده است.
وی ادامه داد: این کودکان که بیشترشان به دلیل بودن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی از بیماری های جسمی و روانی رنج می بردند در کشور ما با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار میشوند.
بطحایی گفت: کمک های سازمان های بین المللی به ما در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز بوده است. گذشته از آن انعکاس این اقدام که هرساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر و در سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز پناهنده زیر پوشش خود قرار داده است از سوی سازمان های بین المللی چندان مناسب نبوده است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که این کودکان را بیگانه تصور نکرده و مانند فزندان خود و دیگر شهروندان ایرانی در مدارس تحت آموزش قرار دادیم و بنا به دستور مقام معظم رهبری، هیچ کودک پناهنده ای حتی آنها که بدون داشتن برگه های هویتی به مدارس مراجعه می کنند از تحصیل محروم نکردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این امر مایه افتخار ایران است که شمار قابل توجهی از دانش آموختگان و کارشناسان افغانستانی در کشور خود و سایر کشورهای جهان، دانش آموخته مدارس و دانشگاههای ایران هستند، گفت: کشور ما بر خلاف نظر و موافقت جامعه بین المللی، مورد بی رحمانه ترین تحریم های غیرقانونی و یک جانبه امریکا است و از بسیاری از حقوق خود در عرصه بین المللی محروم شد.
وی تاکید کرد: البته کشور و مردم ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری سر فرود نیاورده است. ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم با وجود دشواری ها و آثار سوء تحریم ها در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش به پیش رویم.
انتهای پیام
نظرات