• شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97081205408
  • خبرنگار : 71592

نیویورک تایمز نوشت

حمایت شدید دولت ترامپ از بن‌سلمان و ناکارآمدی فشارهای بین‌المللی در تضعیف ولیعهد جوان

حمایت شدید دولت ترامپ از بن‌سلمان و ناکارآمدی فشارهای بین‌المللی در تضعیف ولیعهد جوان

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، فشارهای بین‌المللی روزافزون علیه ولیعهد عربستان به دنبال قتل خاشقجی موقعیت او را در عرصه قدرت ضعیف نکرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان موقعیت خودش را نه به لطف ویژگی‌های دولت در این کشور بلکه به لطف حمایت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حفظ کرده است.

سه منبع آگاه از محتوای رایزنی‌هایی که اخیرا داخل کاخ سفید صورت گرفته، گفتند، دولت آمریکا تصمیم گرفته ولیعهد را درخصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد عربستانی رها نکند.

مسؤولان در نیویورک تایمز تاکید کردند، بن سلمان در تماس تلفنی که نهم اکتبر با جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید داشته جمال خاشقجی را اسلام‌گرای خطرناک وابسته به گروه اخوان المسلمین خوانده است.

منابع آگاه گفتند، دولت ترامپ سهم زیادی در حمایت از بن سلمان به عنوان مهمترین مهره برای اجرای دستورکار سیاسی خود در منطقه دارد، همچنین آمریکا در این خصوص اخیرا درخواست‌هایی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دریافت کرده است و کاخ سفید در این شرایط تصمیم گرفته قدرت بن سلمان را محدود نکند، بلکه به جای آن یک موضع محتاطی را اتخاذ کرده و به دولت‌های منطقه پیوسته که تاثیر احتمالی مساله خاشقجی بر موقعیت‌های بن سلمان را ارزیابی و راه‌های استفاده از آن را بررسی می‌کنند.

مها یحیی، مدیر مرکز کارنگی در امور خاورمیانه در بیروت گفت، ولیعهد عربستان در حال حاضر نیازمند حمایت خارجی برای بازپس گرفتن شهرت خود است و همه تلاش می‌کنند از این امر به نفع خود استفاده کرده و بن سلمان را مجبور به امتیازدهی کنند.

افراد آگاه به نیویورک تایمز گفتند، دولت آمریکا قصد دارد از بحران ناشی از قتل خاشقجی برای پایان دادن به درگیری در یمن و بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس استفاده کند.

این روزنامه به نقل از مسؤولانی در کاخ سفید نوشت، دولت ترامپ قبلا امکان ترغیب ملک سلمان برای تعیین مسؤولی ملی برای پست نخست وزیری یا دیگر سمت‌های درجه اول را جهت نظارت بر اجرای سیاست‌های خارجه عربستان بررسی کرده است.

همزمان با این امر یکی از افراد آگاه از محتوای رایزنی‌ها در کاخ سفید گفت، پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده در پی فشارهای کنگره تحریم‌هایی را علیه عربستان اعمال کند اما روابط قوی میان دولت آمریکا و بن سلمان شکسته نمی‌شود.

دو منبع نزدیک به دفتر پادشاهی عربستان گفتند، بن سلمان و کوشنر از زمان وقوع بحران خاشقجی با یکدیگر در ارتباط بوده و ایمیل‌هایی رد و بدل کردند.

این روزنامه صدق شایعات درباره بازگشت احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه عربستان از انگلیس به ریاض برای مقابله با ولیعهد را رد کرد، چرا که یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان گفته، این خانواده جایگزینی برای ولیعهد در مرحله کنونی با وجود مخالفت شدید برخی از شاهزاده‌ها با او ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha