• پنجشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97081004841
  • خبرنگار : 71616

از چاله به چاه نیافتیم!

حذف قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت در دستور کار وزیر جدید صمت

حذف قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت در دستور کار وزیر جدید صمت

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، از تقاضاهای خودروسازان و قطعه‌سازان این است که آن‌ها از قیمت‌گذاری ها معاف شده و در حاشیه بازار معاملات خود را انجام دهند و شرایط سخت‌تر نشود. علاوه براین وزیر جدید صمت باید این اجازه را بدهد که خودروهای فروخته شده با ارز دولتی با همان نرخ تسویه حساب شوند؛ چراکه امکان پرداخت مابه‌التفاوت وجود نداشته و منجر به ورشکستگی شرکت‌ها می‌شود.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در درجه اول توقعات ما از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این است که در درجه اول اجازه دهند خودروسازان مانند سایر خودروسازان دنیا خود تعیین کننده قیمت باشند. ما  گرفتار بروکراسی شورای رقابت شده‌ایم که از ابتدای امسال و طی شش ماه اول دو شرکت خودروسازی بیش از ۵٠٠٠ میلیارد تومان زیان دیده‌اند. به عبارتی دیگر، طبق یک جدول که در این زمینه تشکیل شده است، از اسفند ماه ١٣٩۴ تا شهریور ١٣٩٧ اقلام سازنده یک خودرو با درصد های بسیار بالایی افزایش قیمت داشته است. اما شورای رقابت تنها ١٢.۵ درصد افزایش قیمت برای خودروسازان قائل شده است.

وی افزود: بنابراین درخواست ما این است که این قیمت‌گذاری ها منطقی شود. چراکه این قیمت‌گذاری‌های غلط باعث سرکوب مالی شرکت‌های خودروساز و منجر به ضرر آن‌ها شده است. همچنین در بازار آزاد بسیار اختلاف قیمت پیدا شده است. در  زمان آغاز ثبت نام تمام کسانی که ذی‌نفع این اختلاف قیمت هستند به بازار هجوم آورده و باعث تقاضای کاذب می‌شوند. علاوه براین ستاد تنظیم بازار که تشکیل و تعیین کننده قیمت است، بیش از دو هفته است که قیمت‌ها را ابلاغ نکرده است. بنابراین از چاه در نیامده، به چاه افتاده‌ایم؛ لذا از  وزیر جدید خواستار این هستیم که به طور کلی ما را از قیمت‌گذاری ها معاف کنند و اجازه دهند خودروساز در حاشیه بازار فروش انجام دهد که به دنبال آن دلالی‌ها کنار رفته، تقاضای کاذب از بین رفته و چون تقاضا کم می‌شود، قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: همچنین وزیر جدید صمت با همکاری تیم اقتصادی دولت کمک کنند که سرمایه بانک‌ها افزایش یابد که بتوانند تسهیلات بیشتری به خودروساز بدهند. ما در گذشته با دلار ۴٢٠٠ تومان، گشایش اعتبار را با ١٠ درصد مبلغ انجام می‌دادیم؛ اما در حال حاضر به ارز نیمایی تبدیل شده و بایستی با ١٣٠ درصد بازده کنیم تا گشایش اعتبار صورت گیرد. یعنی نیاز به نقدینگی ما بیش از ٢۵ برابر شده است.

نعمت بخش مهمترین تقاضای خودروسازان از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را اینگونه بیان میکند که باید دستور پرداخت مابه‌التفاوت برای خریدهایی که با دلار ٣٨٠٠-۴٢٠٠ تومانی انجام شده و اکنون با ارز نیمایی تسویه شود، برداشته شود؛ چراکه این امکان وجود نداردکه شرکت از خریداران خودرو که سندهایشان هم صادر شده بخواهد مابه‌التفاوت پرداخت کنند. البته رییس بانک مرکزی هم براساس تقاضایی که وزیر سابق صمت از معاون اول رییس جمهوری کردند، نامه ای نوشته‌اند که حق داده‌اند خریدهای یوزانس باید با قیمت دلارهای دولتی محاسبه شود، اما هنوز ابلاغ نشده است. لذا انتظار داریم خودروهایی که قبلاً با همان نرخ دولتی فروخته شده‌اند، با همان ارز  ۴٢٠٠ تومان تسویه حساب شود که شرکت‌ها دچار ورشکستگی نشوند.

دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری ها فعال شوند. وزیر سابق این وزراتخانه‌ دو تا سه جلسه بیشتر این شورا را تشکیل نداده و فعال نبوده است. بنابراین تشکیل این شوراها مهم وکارگشا خواهد بود، چراکه در این شوراها تصمیم‌گیری‌های کلان و رفع مشکلات انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۰ ۱۳:۵۳

با سلام امیدوارم وزیر جدید صمت در دام این مار هفت خط و شارلاتان نیفتد والا به سرنوشت دو وزیر قبلی دچار میگردد و نفرین میلیونها مصرف کننده را برای خودش و خانواده اش ارمغان خواهد برد

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۰ ۱۴:۳۷

... وقتی خودروسازها میتونن حاشیه بازار بفروشن که گمرک برداشته شه و رقابت ایجاد شه نه بین تیبا و پراید بخوایم انتخاب کنیم

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۳ ۱۳:۰۸

به نام خدا با سلام و احترام طي جلساتي که در تلويزيون در اين چند ماهه در رابطه با قيمت و احتکار خودرو بحث و گفتگو مي شود به يک مورد اساسي که ظلم آشکار ايران خودرو به مشتري مي باشد و دليل اصلي احتکار يا به قول خود ايران خودرو تاخير که به بهانه تامين قطعه صورت مي پذيرد و اعلام مي کند چون سود تاخير مي دهد به ضررش تمام مي شود کسي در جواب اين را نمي پرسد که مگر سود تاخير چقدر است !!!!!!؟؟ در مقايسه با افزايش قيمت چند ده مليوني که مد نظر ايران خودرو است . مثلا بنده که ارديبهشت ?? يک خودرو ثبت نام کرده ام و مي بايست طبق قرارداد ??/??/?? تحويل ميشده و تا الان دعوت نامه نيامده است چرا بابت تاخير ايران خودرو بايد قيمت اضافه بپردازم مگر مقصر تاخير ايران خورو بنده بوده ام مگر سود تاخير چقدر است ؟؟؟ در مقايسه با افزايش قيمت مد نظر ايران خودرو(چند ده مليوني) عددي نيست که کاملا زيرکانه مديرعامل ايران خودرو مي گويد ما چون سود تاخير مي پردازيم دليل ندارد ماشين را نگه داريم کاملا پرواضح است که قيمت بايد در همان ماه که در قرارداد جهت واگذاري آمده پرداخت شود نه اينکه ايران خودرو به عمد تاخير ايجاد کند تا در نهايت به قيمت دلخواه بفروشد.اگر مسئولين محترم و شوراي رقابت و مجلس وصمت اين بند مستبدانه و ظالمانه را از ايران خودرو حذف نمايند به نظر بنده بخش اعظم مشکلات حل خواهد شد به همين آساني حالا چرا اصلا هيچ اشاره اي به اين موضوع در گفتگوها نمي شود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهش ميکنم اين مطلب بنده را به اطلاع برسانيد.در ضمن اگر دقت کنيد مبلغ 22ميليون پرداختي در ارديبهشت ماه معادل5500دلار بوده وحال اينکه در صورت انصراف 24ميليون معادل 1500دلار فعلي پرداخت مي کنند وحال ميبينيم چطور خود را به مظلوم نمايي ميزنند وجيب مردم را خالي مي کنند.و بطور کامل قدرت خريد را ازمن مصرف کننده مي گيرند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۰۳:۱۱

اجازه ورود خودرو به ایران داده شود. بعد این گاری سازها با هر قیمتی می خواهند بفروشند اگر کسی آن وقت پراید را یک ریال خرید.