مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا، توضیح داد: در تابستان امسال بر اساس توافقی که میان شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد با موافقت نهایی بنا شد ایرلاینها یک قیمت مشخص برای پروازهای داخلی در نظر بگیرند و هیچ یک از شرکتها افزایش قیمتی نداشته باشند اما این توافق با این فرض صورت گرفت که ارز نیمایی مورد نیاز شرکتها به طور کامل به آنها تخصیص پیدا کند.
به گفته وی، این وعده تا کنون به هیچ عنوان اجرایی نشده و تقریبا از هر ۱۰ درخواستی که شرکتها ارائه میکنند تنها یک پرونده موفق میشود که ارز نیمایی دریافت کند. از این رو ایرلاینها مابقی نیاز خود را با استفاده از ارز بازار آزاد تامین میکنند و همین مسئله باعث میشود توافق قبلی دیگر امکان اجرا نداشته باشد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه از این پس ایرلاینها تصمیم میگیرند که قیمت پرواز خود را چگونه نهایی کنند اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از هزینههای ایرلاینها به شکل ارزی تامین میشود قطعا امکان تداوم نرخ گذاری به شکل سابق وجود نخواهد داشت و از این پس به دو شکل قیمتها در اختیار مسافران قرار میگیرد. پروازهایی که توانسته باشد ارز نیمایی بگیرند با یک قیمت انجام میشود و پروازهایی که ارز آزاد گرفته باشند نرخ متفاوتی خواهند داشت و مسافران باید با رصد شرایط بازار و مشاهده قیمتها بلیت مد نظر خود را دریافت کنند.
به گزارش ایسنا، به دنبال بالا رفتن قیمت ارز در ماههای ابتدایی سال جاری قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی به شکل قابل توجهی افزایش یافت که به دنبال این اتفاق ایرلاینها تصمیم گرفتند ابتدا در شهریور و سپس در ماههای بعد نرخ پروازهای داخلی را به شکلی تعیین شده به مسافران ارائه کنند.
شرط اصلی اجرایی شدن این تصمیم رسیدن ارز نیمایی به شرکتها بود که در طول ماههای گذشته هرگز امکان اجرای آن به طور کامل فراهم نشده است. طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از هزینههای ایرلاینها با استفاده از ارزهای خارجی انجام میشود.
انتهای پیام
نظرات