• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 97080602768
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک جامعه شناس:

دولت شرایط ازدواج را با راهکاری به غیر از ارائه وام، آسان کند

دولت شرایط ازدواج را با راهکاری به غیر از ارائه وام، آسان کند

ایسنا/اصفهان یک جامعه شناس گفت: افزایش سن ازدواج و سخت شدن آغاز زندگی مشترک موجب شده است تعداد جوانانی که به زندگی مستقل و مجردی روی می‌آورند به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کند.

سامان نافع‌الحسین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص افزایش آمار تجرد طلبی در کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم تعداد جوانانی که در تلاش برای آغاز زندگی مجردی هستند در حال افزایش است. 

وی ادامه داد: افزایش این آمار می‌تواند علل متعددی داشته باشد. برای مثال یکی از علل تغییر شرایط، سخت شدن تشکیل خانواده و ازدواج است که جوانان را به زندگی مجردی سوق می‌دهد.

این جامعه شناس شهری افزود: در دهه گذشته، سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی به واسطه شبکه‌های اجتماعی و مجازی با سرعت بسیار زیادی تغییر کرد و همین مساله موجب شد شکافی عمیق میان نسل‌ها به وجود آید. این شکاف نسلی باعث نبود درک متقابل در میان والدین و فرزندان شده است.

نافع‌الحسین گفت: نبود درک میان نسلی به زبان ساده، جوانان را از خانه فراری می‌دهد و به همین دلیل جوانان به محض امکان مالی استقلال، به زندگی مجردی روی می‌آروند.

وی افزود: نمی‌توان گفت این شیوه زندگی و تجرد آسیب اجتماعی است، اما بی‌شک زمینه را برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هموار کرده و موجب بروز مشکلات متعددی در آینده خواهد شد. 

این جامعه شناس تاکید کرد: قطعا اصلی‌ترین دلیل، مشکلات اقتصادی عمیق حاکم بر جامعه است که با توجه به استانداردهای بالای خانواده‌ها برای ازدواج فرزندان، موجب میل به تجرد می‌شود. امروز حدود یک میلیون و 500 هزار دختر، بدون آنکه هرگز ازدواج کرده باشند، سن ازدواج را رد کرده‌اند.

نافع‌الحسین گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد حدود 11 میلیون جوان در ایران، در انتظار ازدواج هستند و این آمار قدری درباره آینده نگرانی ایجاد می‌کند. به هر حال دولت باید شرایط ازدواج را با راهکاری به غیر از ارائه وام، سهل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha