• شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97080502062
  • خبرنگار : 71402

نامزد خاشقجی دعوت ترامپ را رد کرد

نامزد خاشقجی دعوت ترامپ را رد کرد

نامزد جمال خاشقجی می‌گوید دعوت رئیس‌جمهوری آمریکا برای حضور در کاخ سفید را رد کرده است چرا که معتقد است هدف ترامپ جلب افکار عمومی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی که همین ماه در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد، می‌گوید دعوت دونالد ترامپ برای سفر به آمریکا را رد کرده است زیرا از نظر او این کار رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف تاثیر بر افکار عمومی کشورش است.

نامزد جمال خاشقجی در مصاحبه با هابرترک تی‌وی همچنین تاکید کرد: درخواست دارم تا تمام افراد دخیل در این وحشیگری از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح مجازات شده و در پای میز عدالت پاسخگو باشند.

خدیجه چنگیز همچنین گفت مقام‌های سعودی با او تماسی نداشتند و در صورت کشف جسد خاشقجی هم او احتمالا برای شرکت در مراسم تدفین به عربستان نمی‌رود. نامزد خاشقجی اوایل همین ماه در مطلبی برای نیویورک تایمز نوشت، در صورتی دعوت به کاخ سفید را بررسی می‌کند که ترامپ صادقانه برای افشای آنچه درون کنسولگری ریاض گذشته است، تلاش کند.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا خاشقجی نویسنده‌ای منتقد بوده است، گفت: نمی‌دانم ارزیابی ما از جمال تا چه حد درست باشد... او موضع عینی خودش را داشت. مواردی بود که او انتقاد یا حمایت می‌کرد. من درباره فعالیت‌های جدید، اصلاحات و ولیعهد (محمد بن سلمان) صحبت می‌کنم. او با نگرانی و اشتیاق فوق‌العاده‌ای ساختار اصلاحات را دنبال می‌کرد. از تحولات اخیر و اصلاحات هم خوشحال بود و هم نگرانی‌هایی داشت. بسیار میهن‌پرست بود. این مساله در نوشته‌هایش کاملا مشخص بود.

خدیجه چنگیز همچنین با اشاره به اینکه بعد از ازدواج قصد زندگی در آمریکا و ترکیه را داشتند، گفت: او عاشق استانبول بود. برای همین غالبا به آنجا می‌رفت. خاشقجی قبلا هم با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه دیدار داشت و دوستان زیادی هم در ترکیه داشت.

چنگیز گفت: دوران آشنایی من با جمال در ترکیه به هنگام بحث و گفت‌وگو در حاشیه نشستی درباره خاورمیانه و عربستان سعودی آغاز شد و سپس این روند بسیار سریع اتفاق افتاد. زمانی که من با جمال آشنا شدم یک و نیم سال از سکونت او در آمریکا می‌گذشت. اما هنوز شهروند آمریکا نبود. چندی قبل برای اخذ شهروندی آمریکا اقدام کرده بود. در واقع می‌دانست که ممکن است شهروندی عربستان سعودی باعث ایجاد مشکلاتی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شهروندان عربستان در زندان به سرمی‌برد. او از این جهت یک مسئولیت معنوی در خود احساس می‌کرد. می‌گفت دوستانم نمی‌توانند بنویسند و در زندان هستند.

نامزد خاشقجی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اطلاعات بسیار کمی درباره خانواده‌اش در عربستان سعودی دارم. نمی‌خواست درمورد ازدواج قبلی‌اش صحبت کند. من هم هیچ سوالی نمی‌پرسیدم. بسیار تنها بود.

وی گفت:  ما دهم سپتامبر تا ۲ اکتبر در حال انجام کارهای پیش از ازدواج بودیم. به سرعت این کارها را انجام می‌داد. در درجه اول خانه گرفتیم و سپس وسایل خانه سفارش دادیم. به شهرداری رفته تا برای گرفتن وقت ازدواج اقدام کنیم. مسئولان شهرداری اعلام کردند که باید برای دریافت اوراق مبنی بر اینکه جمال مزدوج نیست به کنسولگری مراجعه کنیم. زمانی که این مساله مطرح شد کمی نگران بود که بازجویی انجام بگیرد و با زور به کشور بازگردانده شود. فکر کردیم به کشور دیگری برویم اما متوجه شدیم که به هر حال باید به کنسولگری مراجعه کنیم.

جنگیز اضافه کرد: جمال به من گفت ترکیه یک کشور امن است و حادثه ناگواری برای او اتفاق نمی‌افتد زیرا ترکیه یک کشور مهم در عرصه بین‌المللی است و عربستان نمی‌خواهد که با ترکیه وارد تنش شود.

وی در ذکر جزییات روز حادثه گفت: اولین بار ۲۸ سپتامبر به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کردیم. یک ساعت و یک ربع طول کشید اما وی بسیار خوشحال از کنسولگری خارج شد و اعلام کرد که برای اولین بار بعد از یک و نیم سال بعد وارد خاک عربستان شده است و همه کارکنان کنسولگری با او بسیار خوب رفتار کرده بودند و اعلام کردند که در طول چند روز آینده اوراق مورد نیاز فراهم می‌شود. اوسپس به لندن رفت و قرار شد چند روز آینده بازگردد. در این میان وسایل و لوازم خانه که در گذشته سفارش داده بودیم می‌رسیدند جمال و من به دلیل نگرانی از بازجویی احتمالی خیلی مضطرب بودیم. با این حال او با خوشحالی از ساختمان خارج شد و از رفتار خوب مقام‌های کنسولگری حرف زد. روز دوم اکتبر مسئولان کنسولگری با وی تماس گرفتند و از وی خواستند که به کنسولگری بیایند. قرار شد ساعت ۱ ظهر به آنجا بروند جمال به من گفت که تنهایی به کنسولگری می‌رود اما حسی به من می‌گفت که او را تنها نگذارم. من نیز می‌خواستم با او وارد کنسولگری شوم اما اجازه ندادند. تلفن همراه را به من داد او رفت و من ساعت‌ها منتظر ماندم و وقتی متوجه شدم ساعت پایان کار است وحشت‌زده شدم. حس خیلی بدی بود. یک مقام ترک به من گفت که کسی داخل نمانده است.تا زمانی که فهمیدم که هواپیماهای خصوصی از عربستان وارد ترکیه شده است هر روز به کنسولگری می‌رفتم اما آن روز فهمیدم که ماجرا بسیار بزرگتر از آنچه که من فکر می‌کنم است. در همین راستا به اداره امنیت منطقه فاتح رفتم. لپ‌تاپ خاشقجی و برخی از وسایل شخصی او را نیز با خود بردم. این شرایط هم جنبه‌های سیاسی و قضایی دارد و هم انسان‌دوستانه. تا آن روز که عربستان در بیانیه‌ای رسما قتل خاشقجی را اعلام کند، هر روز مُردم. تمام مقام‌های دولتی خصوصا اردوغان در این دوران خیلی از من حمایت کردند.

نامزد جمال خاشقجی همچنین اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را متناقض می‌داند. از نظر او اظهارات ترامپ با هدف جلب همدردی عمومی است: قبلا هم گفته‌ام که اگر او گامی در حل این مساله بردارد، به کاخ سفید می‌روم. چند روز بعد از دعوت ترامپ، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تماس گرفت و نظرم را به او گفتم. با این حال اکنون حاضر نیستم به آمریکا بروم.

وی گفت: اکنون انتظار من و رئیس‌جمهور ترکیه این است که هر که مرتکب این جنایت شده است مجازات شود. تحقیقات در این باره نهایی شود و دست‌کم بدانیم که چه اتفاقی افتاده است.

او افزود: تهدیدی دریافت نکرده‌ام اما توئیت‌ها، نوشته‌ها و اخباری منتشر شده در رسانه‌ها به اندازه کافی مرا ناراحت می‌کند. فکر نمی‌کنم به عربستان سعودی بروم.

او هم‌چنین از پیگیری روزنامه واشنگتن پست تشکر و ابراز امیدواری کرد که تمام مجرمان این پرونده محاکمه و مجازات شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha