به گزارش ایسنا، قرارداد توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر قرار است بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و شهرداری تهران امضا شود.
بر اساس اطلاعاتی که شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در اختیار ایسنا قرار داده، طول اجرای این طرح پنج سال و مدتزمان بازپرداخت در تهران ١٠ سال (تا پایان سال ١٤٠٩) و در کلانشهرها ١٥ سال پس از شروع به کار واگنهای جدید است.
بهبود و ارتقای حملونقل مسافر درونشهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای محیطی متناظر از اهداف این طرح است.
سقف تعهد دولت
بازپرداخت سرمایهگذاریهای صورت گرفته در پروژههایی که قرارداد آنها به تایید وزارت نفت و به بهرهبرداری رسیده باشند، متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگنهای جدید، به میزان ۸.۹ سنت به ازای هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر ۶.۲ میلیارد دلار و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان بازپرداخت خواهد بود.
ارزش صرفهجویی
با توجه به اینکه در مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سالن ۱۴۲ هزار و ۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸ هزار و ۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده است، با اجرای کامل این طرح پیشبینی میشود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱۴۲۱.۵ میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۰۴ معادل ۱۱۸۲.۹۱ میلیون دلار صرفهجویی شود. به عبارت دیگر با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد متر مکعب سیانجی و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی میشود.
انتهای پیام
نظرات