به گزارش ایسنا، بندر مهم و استراتژیک چابهار که در ورودی خلیج فارس قرار گرفته از نظر اقتصادی و تجاری توان بالقوه قابل توجهی در ترانزیت و ترانشیپ دارد و می تواند راهی مهم برای افزایش تجارت میان کشورهایی مانند هند و کشورهای آسیای میانه و افغانستان باز کند.
این جایگاه مهم باعث شد دولت های دهلی و کابل توجه ویژهای به این بندر ایرانی داشته باشند و با امضای روسای دولت سه کشور رسما دالان اقتصادی چابهار به عنوان یکی از اصلی ترین طرح های اقتصادی منطقه در دستور کار قرار گیرد. مسالهای که مقامات سه کشور را بار دیگر کنار هم جمع کرد تا بحث های سیاسی گذشته را به کارشناسی و اجرا برسانند.
در این نشست محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و معاون وزیر راه و شهرسازی نماینده ایران بود.
راستاد در ابتدا از شرایط به وجود آمده برای همکاری مشترک سه کشور در این بندر استقبال کرد و گفت: خوشبختانه پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ مقامات سه کشور موافقتنامه ابتدایی برای تاسیس دالان چابهار را به امضا رساندند، مقامات پیگیریهای قابل توجهی را برای اجرایی کردن این موافقتنامه در دستور کار قرار دادند و امروز حضور مقامات این دو کشور در ایران نشان میدهد که فرصتی مهم و ارزشمند پیش روی ما قرار دارد.
او در بخش دیگری از صحبت های خود پیشنهاداتی را از سوی ایران مطرح کرد: راستاد درباره پیشنهادات ایران که میتواند در نشست امروز مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: استفاده هر چه بیشتر از کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و قانونی، توسعه حمل و نقل چند وجهی، توسعه همکاریهای منطقهای، حمایت و تشویق بخشهای خصوصی، مشارکت و سرمایهگذاری چند جانبه برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمهای و بانکی و کاهش نرخ تعرفههای حمل و نقل چند وجهی اصلیترین پیشنهادهای ایران به شمار میرود که میتواند با اجرایی شدن از سوی کشورهای منطقه و عضو این موافقتنامه، پیشرفتهای قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کند.
راستاد در صحبت های دیگر خود درباره آخرین وضعیت فعالیت های بندر چابهار نیز توضیحاتی را ارائه کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که با پیگیریهای انجام شده در رسیدن کار به مراحل پایانی خود بهرهبرداری موقت شرکت هندی از بندر چابهار حداکثر ظرف دو هفته آینده آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: بندر چابهار از نظر جغرافیایی در موقعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و با توجه به این شرایط توانایی جذب سرمایهگذار برای توسعه زیرساختها در چابهار بسیار بالا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور و سرمایهگذاری شرکت APGL در چابهار اظهار کرد: خوشبختانه در طول این مدت سرمایهگذاریهای خوبی در چابهار انجام شده و شرکت اپراتور هندی نیز با پیگیری مقدمات لازم تنها چند گام تا آغاز رسمی کار خود در چابهار فاصله دارد. آخرین بحثی که در این رابطه باقی مانده بود، مربوط به نهایی کردن ضمانتنامههای بانکی میشد که خوشبختانه با نهایی شدن آن میتوان پیشبینی کرد فعالیت این شرکت هندی از دو هفته دیگر رسما کلید بخورد.
راستاد توسعه بندر چابهار را مسالهای بسیار مهم برای منطقه دانست و افزود: نه تنها سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان میتوانند در بخشهای مختلف این بندر فعالیت کرده و اولویتهای اقتصادی خود را از جمله تجارت مشترک و ترانزیت منطقهای در دستور کار قرار دهند، بلکه توسعه چابهار برای کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که با توسعه زیرساختها از ظرفیت چابهار به طور کامل استفاده شود.
وی با اشاره به وارد شدن ۹ محموله کشتی صادرات گندم هند به چابهار تاکید کرد: این موضوع به خوبی نشان میدهد که چابهار توانایی مدیریت تقاضا برای ترانزیت در منطقه را دارد و امیدواریم همین روال ادامه داشته و کشتیهای بیشتری وارد این بندر مهم ایرانی شوند. یکی از مهمترین مزیتهای چابهار امکان رقابت این بندر با دیگر بنادر منطقه است و قطعا تلاش میکنیم که در این راستا با توسعه زیرساختها و بهبود مقررات کار را برای سرمایهگذاران و لاینرهای بینالمللی تسهیل کنیم.
نمایندگان دو کشور افغانستان و هندوستان نیز در این نشست از برنامه ریزی برای توسعه چابهار استقبال کردند. امام الدین وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان از اهمیت بالای چابهار برای دولت این کشور سخن گفت و اصلی ترین سخنش به بحث لزوم دو طرفه شدن این مسیر باز می گشت. نماینده دولت افغانستان معتقد است با توجه به زیرساخت های صادراتی که در این کشور وجود دارد در کنار واردات می توان از چابهار به عنوان مقصد کالاهای افغانستانی نیز استفاده کرد. موضوعی که با استقبال ایران نیز همراه شد و راستاد اعلام کرد که چابهار زیرساخت های لازم برای این موضوع را به وجود آورده است.
تیرو مورتی، قائم مقام وزیر خارجه هندوستان و فرستاده ویژه این کشور به اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل میان کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان اما سخنانی را بیان کرد که برای آینده چابهار اهمیت بالایی خواهد داشت.
نماینده دولت هند با تشکر از میزبانی ایران و تاکید بر اهمیت بالای بندر چابهار برای توسعه منطقه اظهارکرد: بندر چابهار جایگاه استراتژیک مهمی در همکاریهای منطقه دارد. یکی از اصلیترین مزیتهای آن به وجود آوردن مسیرهای جایگزینی ترانزیتی برای کشور افغانستان است. ما میتوانیم با رشد و توسعه چابهار همکاریهای منطقهای را افزایش داده و فعالیتهای راهبردی خود را گستردهتر کنیم.
وی با بیان اینکه چابهار جریان ارزشمند اقتصادی را در منطقه به وجود میآورد، بیان کرد: در صورتی که زیرساختهای لازم فراهم شود، میتوان انتظار داشت فعالیتهای این بندر چه در بخش مسافر و چه در بخش تجاری گسترش پیدا کند. توافقنامهای که ما امضا کردهایم، میتواند مقدمهای برای این موضوع باشد زیرا گسترش رفت و آمد کشتیها میتواند فعالیت اقتصادی کشورها را به شکل جدی تحت تاثیر قرار دهد.
قائم مقام وزیر خارجه هند با تاکید بر اینکه دولت کشورش تعهد کامل دارد تا موافقتنامه چابهار را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: ما گام به گام ایدههای موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش میبریم. پس از جمعآوری ایدهها کار به پروتکلهای جدیدی خواهد رسید که میتواند برای آینده منطقه و تجارت سه کشور اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
با پایان یافتن جلسه صبح امروز، سه طرف برای انجام مذاکرات کارشناسی بحث های خود را آغاز کردند و در صورت رسیدن به یک جمع بندی نهایی، برنامه های بعدی برای این همکاری سه طرفه که می تواند هم اقتصاد ایران و هم اقتصاد آسیا را متحول کند اعلام خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات