• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97073017041
  • خبرنگار : 71093

رییس سازمان بورس اعلام کرد

ابزارهای مالی جدیدی در راه بازار سرمایه ایران

ابزارهای مالی جدیدی در راه بازار سرمایه ایران

رییس سازمان بورس می‌گوید طی ۷ ماهه سال جاری در ارزش معاملات بورس و فرابورس رکورد جدیدی ثبت شده است. او تاکید کرد که ابزارهای مالی جدیدی در راه بازار سرمایه ایران است.

به گزارش ایسنا، شاپور محمدی-  رییس سازمان بورس اوراق بهادار - امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با اشاره به ویژگی‌ها و مختصات بازار سرمایه ایران گفت: بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بورس و فرابورس است که این آمار ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

وی افزود: ارزش معاملات در ۷ ماهه سال جاری ۲۶۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل رشد زیادی داشته و در هفت ماه از رکورد سال قبل عبور کردیم. میزان بازدهی که در بورس و فرابورس کسب کردند، ۹۵ و ۹۲ درصد است.

محمدی اضافه کرد: ۵۹۰ شرکت در بورس و فرابورس ثبت شده‌اند که این تعداد در ۴۰ رشته فعال‌اند. از جمله این صنایع پتروشیمی، بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های خدماتی، های‌تک و امثال این‌ها هستند.

وی ادامه داد: معاملاتی که در بورس کالای ایران انجام می‌شود، تنوع زیادی دارد؛ محصولات مختلفی از جمله محصولات کشاورزی و فلزی در بورس کالا معامله می‌شود. هم‌چنین معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس با بیان عملکرد بورس انرژی گفت: در بورس انرژی برق یا الکتریسیته معامله می‌شود و امیدواریم نفت خام نیز در بورس انرژی معامله شود و البته در حال حاضر نفت کوره در بورس انرژی معامله می‌شود.

وی افزود: بازار سرمایه ایران در ابزارهای مالی تنوع بی‌نظیری دارد. صکوک‌اجاره، سهام، اوراق منفعت، اوراق جعاله و دیگر اوراق اسلامی را درایران داریم. این اوراق اسلامی می‌تواند برای اکثر کشورهای مسلمان جذاب باشد.

محمدی ادامه داد: از نظر نهادهای مالی بیش از ۶۰۰ نهاد در ایران فعال است. بازار بدهی ایران گسترش خیلی خوبی پیدا کرده و الان به بیش از ۸۰ میلیارد تومان رسیده است. از نظر میزان افشا، چهار بار صورت‌های مالی شرکت تا در بورس‌های ایران افشا می‌شود و ۱۲ بار تولید افشا می‌شود که در بورس‌های منطقه نمونه است.

وی تاکید کرد: تا پایان سال، ابزار آتی روی سبد سهام فروش استقراضی و ابزار وارانت، ابزار تامین مالی بیمه اتکایی و ابزار بدهی رویدادهای طبیعی در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی می‌شود. مهم‌ترین هدف علاوه بر معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد مالی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۲۱:۰۱

هر چی ابزار بازار بورس بیشتر میشه جیب ما سهامداران خودرویی هم بیشتر خالی میشه انگار همش درست شده برای نابود کردن ما.تو یکماه 60درصد ضرر کجای دنیا اتفاق میافته که سر ما اوردن.