به گزارش سرویس بازار ایسنا، مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر بر این باور است که صادرات یک قصه دو و سه روزه نیست بلکه نیازمند مهندسی و برنامهریزی دقیقی است چرا که اگر ما بخواهیم در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم نباید به شانس، تکیه کنیم بلکه باید مدیریت صحیح داشته باشیم. انتظار میرفت که با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد چراکه صادرات موفق و ماندگار توسط شانس رقم نمیخورد.
وی در ادامه مروری دارد بر صادرات پایدار گروه صنعتی و پژوهشی زر:
در کشور ما هنوز ادبیات صادرات به درستی تعریف نشده و فرامرزی نیست و اکنون باید تلاش کنیم تا در برابر رقبای خود سهمگیری کنیم البته نمیتوان انتظار داشت که این اتفاق یک شبه به وقوع بپیوندد و ما باید یکبار برای همیشه دقت کنیم که دنیا برای موفقیت در امر صادرات چه میکند. کشورهای دیگر برای موفقیت در امر صادرات معجزه نمیکنند و به نظر میرسد که ما هنوز نتوانستهایم تواناییهای خود را در این زمینه شناسایی کنیم در حالی که کریدورهای قوی در منطقه داریم.
۴۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران نیازمند محصولات تولیدی ما هستند. به نظر میرسد که یکی از مشکلات اشتغال ما این است که در دو نقطه شغلی تجمع ایجاد کردهایم در صورتی که اشتغال باید به صورت موردی باشد. ما فرصتهای بسیاری برای صنایع تبدیلی داریم اما از دانش آن استفاده نمیکنیم.
با انرژی منفی و ناامیدی نمیتوان کاری انجام داد، تحریم برای ما بهترین فرصت است و باید تولید را محقق کنیم. بنابراین صادرات به تبع تولید محقق میشود. بخشنامههای یک شبه توسط دولتیها به صادرات این کشور لطمه میزند چرا که اینها موانع تولید است و باید بخش خصوصی واقعی وارد میدان شود. در ۵ ماه گذشته به اندازه ۵ سال بخشنامه صادر شده، بنابراین باید برای صادرات مهندسی منطبق با رقبای خارجی داشت.
در حوزه صادرات کشور، کسی باید اظهار نظر کند که کارنامه عملیاتی مناسب داشته باشد چرا که مردم خسته از محکوم کردن افراد توسط یکدیگر هستند. بنابراین اگر توانمندیها را به درستی بشناسیم هر کسی از بیرون نمیتواند برای ما یک نسخه بپیچد. تحریم استثناییترین فرصت است و باید توانمندیهایمان را در کنار هم قرار دهیم. تحریم اگر ۱۰ برابر از این بدتر شود اگر توانمندیها را شناسایی کنیم در هفت سال آینده میتوانیم سند چشمانداز را محقق کنیم. بخش خصوصی توانسته است و وفاداری خود را ثابت کند؛ در شرایط تحریم بهترین فرصت است که بتوانیم توانمندیها را عملیاتی کنیم و امید به آینده بسیار روشن با انرژی مثبت و امیدواری داشته باشیم.
ورود آگاهانه به بازارهای جهانی
ورود آگاهانه به بازارهای هدف یکی از استراتژیهای اصلی حوزه صادرات در گروه صنعتی و پژوهشی زر است. ورود به بازارهای جهانی تنها از طریق مطالعات عمیق در کشورهای هدف به وسیله واحد تحقیقات و مطالعات بینالملل هلدینگ زر و مهندسی فروش بازارهای آن صورت میگیرد. این مقوله بسیار مهم است که شرکتها نسبت به بازارهای جهانی منعطف باشند و در قبال تغییرات آن واکنش نشان دهند. مقولهای که در گروه صنعتی و پژوهشی زر به صورت کامل و در جزئیترین بخشهای بازارهای هدف صورت میگیرد. این مجموعه با برخورداری از نیروهای متخصص، برنامهریزی دقیق، تولید صادرات محور، بازاریابی بینالمللی و لجستیک خارجی سعی در آن دارد تا با ایجاد یک زنجیره تأمین پویا و انعطافپذیر در بازارهای خارجی نفوذ کند.
صادرات پاستا به بیش از ۸۰ کشور دنیا
وجود برندهای معتبر توان رقابت بیشتری در بازار ایجاد میکند، زیرا بازار مربوط به یک برند معتبر و قوی حتی در حضور رقبای قوی پایدار میماند و ایجاد برندهای ملی به طور قطع در بحث صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی، کمک بهسزایی خواهد کرد. زرماکارون پاستای خود را در حال حاضر به بیش از ۸۰ کشور دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر میکند که همین عنوان این شرکت را در میان مهمترین تولیدکنندگان پاستا در جهان قرار داده است. ورود به بازارهای جدید یکی از تغییر و تحولات صادراتی است که میتوان به ورود اولین محموله پاستای زرماکارون به بازار آمریکا اشاره کرد. علیرغم خروج آمریکا از برجام توسط رییسجمهور آمریکا، هیچ مانعی بر سر راه صادرات ماکارونی این شرکت به این کشور بهوجود نیامد چرا که این مجموعه همواره از تهدیدها فرصت ساخته و از فعالیت بازنمانده و در هیچ مقطعی نا امید نشده است.
رشد صادرات "های فروکتوز" و مشتقات ذرت
در حوزه صادرات از سال گذشته تاکنون اتفاقات بسیار زیادی رخ داده است. صادرات "های فروکتوز" و گلوکز در سالی که گذشت با جدیت هر چه تمام در شرکت زرفروکتوز صورت گرفته است. مالتودکسترین و فیبر ذرت هم از محصولات جدیدی است که طی سه ماه گذشته برای اولین بار به سبد صادراتی کشور اضافه شده است. شرکت زرفروکتوز در دو سال اخیر پرچمدار صادرات محصولات شیرین کننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز بوده که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است. این شرکت به عنوان مهمترین تولیدکننده این محصولات در ایران ضمن تأمین نیاز کشور به شیرینکنندههای طبیعی در سال گذشته این محصولات را به ۱۱ کشور دنیا صادر میکرد که در سال جاری با رشد دو برابری به ۲۲ کشور صادرات این محصول را انجام داده است. محصولی که تاکنون در لیست واردات ایران قرار داشته، اکنون و به همت جوانان این مرزوبوم در مسیر رشد در حوزه صادرات قرار گرفته است.
صادرات فرهنگ رسالت مهم تجارت جهانی
گروه صنعتی و پژوهشی زر در راستای فعالیتهای فرهنگی و مسئولیت اجتماعی خود همواره اقدامات بشردوستانه را سرلوحه کار خود قرار داده است. شروع همکاری با بخش فرهنگی سازمان همکاریهای اقتصادی (ECO) از اقدامات مهم این مجموعه در سال جاری بوده است. هدف از این همکاری بهبود دیدگاه مردم کشورهای عضو نسبت به کالای ایرانی و معرفی فرهنگ ایران است. تنظیم برنامههای تبادل فرهنگی همچون بازدید محققان و پژوهشگران، تقویت همکاری میان دانشگاهها و دیگر مؤسسات فرهنگی منطقه، تبادل برنامههای آموزشی در میان اعضای سازمان و همکاری در برنامه های بشردوستانه از دیگر اهداف این همکاری است. تبادلات فرهنگی بخش مهمی از تجارت جهانی را شامل میشود که بنگاههای تولیدی و صادراتی کشور همزمان با تبادلات اقتصادی میبایست توجه ویژهای به آن داشته باشند چرا که هدف مشترک همه مردم کشور، نهادینه کردن فرهنگ ایران در جهان است.
ورود پرقدرت به بازارهای جهانی در حوزه کانفکشنری
ساخت بزرگترین مجتمع کانفکشنری کشور در شرایط سخت تحریم، نماد توانایی و عزت کشور عزیزمان در عصر حاضر است. قطعاً برای رقابت با برندهای بزرگ دنیا نیاز به زیرساختی به منظور تولید محصولی با کیفیت جهانی با تجهیزات و تکنولوژی مدرن است که گروه صنعتی و پژوهشی زر با حداکثر توان در حال تأمین و استقرار آن است. تفکر صادراتی مدیران ارشد این مجموعه باعث شده تا فاز اول صادرات پیش از تولید اولین محصول شکل گیرد. مطالعه عمیق در بازار ۱۲ کشور دنیا از تولید تا مصرف کننده گویای صادرات محور بودن این مجموعه است. این پیش مطالعات قبل از رسیدن به تولید یکی از دلایل مهم موفقیت در این مجموعه بوده، چرا که خرید تجهیزات و ماشین آلات هم با این تفکر صورت میگیرد.
انتهای پیام
نظرات