به گزارش ایسنا، بر اساس گزارشهای موجود از بازار لاستیک، قیمت هر جفت لاستیک خودروهای سنگین، در طول ماههای گذشته از حدود سه میلیون تومان به مرز ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه این کالا در طول سال به عنوان یکی از اصلیترین لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد، نپرداختن به آن میتواند عملا راه را بر حرکت بسیاری از این خودروها ببندد.
هفته قبل سازمان راهداری اعلام کرد که با پیگیریهای صورت گرفته در چند محور مختلف شرایط را برای کاهش قیمت به وجود آورده و در این مسیر از یک سو با موافقت وزارت صمت، نرخ لاستیک وارداتی با تخصیص ارز مورد نیاز کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با اضافه کردن لاستیکهایی که در بخشهای مختلف کشور انبار شده بودند، شرایط برای رساندن تعدادی لاستیک به رانندههای کامیون فراهم خواهد شد.
با این وجود طبق برآوردهای صورت گرفته خودروهای سنگین ایران در طول سال به حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک احتیاج دارند که تنها حدود یک پنجم آن در داخل تولید میشود از این رو باید برنامهریزی جدی برای وارد کردن لاستیک کامیون با بهای کمتر فراهم شود.
به دنبال به وجود آمدن این شرایط روز گذشته وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد که در صورت اجرای آن اتحادیهها و تعاونیهای کامیونداران میتوانند خود رأسا نسبت به وارد کردن لاستیکهای جدید اقدام کنند و آخوندی این وعده را نیز داده که دولت در این مسیر با تخصیص ارز لازم شرایط را برای کامیونداران تسهیل خواهد کرد.
هر چند آخوندی توضیحی درباره چگونگی اجرای این طرح نداده و مشخص نیست کدام نهاد مستقیما مسئولیت این موضوع را بر عهده خواهد گرفت اما صنف اجرایی این طرح میتواند بخشی از مشکلات رانندههای کامیون در تامین نیازهایشان به دور از واسطهها را فراهم کند.
محمدجواد عطرچیان- دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی کالا- در این رابطه به ایسنا گفت: صرف این پیشنهاد قطعا مثبت ارزیابی میشود. زیرا اتحادیهها و اصناف فعال در این حوزه میتوانند با اجرایی شدن این طرح مستقیما نسبت به دریافت نیازشان از بازارهای بینالمللی اقدام کنند و در مرحله اول برخی از واسطهها که در هفتههای گذشته از شرایط بازار سودجویی کردهاند، را حذف کنند.
به گفته وی، اتحادیهها برای این مسئله نیاز به حمایت مستقیم دولت خواهند داشت زیرا در شرایط فعلی تامین ارز مورد نیاز برای واردات اهمیت کلیدی دارد و دولت باید برای اجرای این پیشنهاد تا مرحله آخر از اتحادیهها و اصناف حمایت کند.
عطرچیان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت باید نهادی را مسئول اجرای این موضوع کند، توضیح داد: در گذشته نیز بحثهایی مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جایی نبردهاند. از این رو برای آنکه بتوان برای بازار فعلی لاستیک راهحل قطعی پیدا کرد، نیاز به آن وجود دارد که تمام طرفهای این ماجرا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتحادیهها قطعا آمادگی لازم برای تامین لااقل بخشی از نیازهای خود از طریق واردات را دارند و اگر نهادهای مسئول دولتی شرایط را به طور دقیق رصد کرده و حمایتهای لازم را در دستور کار قرار دهند، میتوان پیشبینی کرد که این پیشنهاد لااقل بخشی از مشکلات به وجود آمده در هفتههای گذشته را سامان دهد و آرامش به این بازار باز گردد.
انتهای پیام
نظرات