• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97071709944
  • منبع : نمایندگی همدان

تمدد اعصاب در دستکندها

تمدد اعصاب در دستکندها

ایسنا/همدان دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند در همدان گفت: برای نشان دادن جاذبه دستکندها نباید عجله کرد و بیشترین هزینه را قبل از ورود گردشگران، صرف حفظ حریم، شناسایی ابعاد سایت‌ها، حفاظت، نگهداری و مراقبت از آنها قرار داد.

مهناز اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رازآلود بودن دستکندها اظهار کرد: عدم حضور زمان، مکان و نور در دستکندها و تاریکی مطلق در این نوع معماری باعث ایجاد احساسی غریب در انسان می‌شود.

وی افزود: فضاهای دستکند فقط به واسطه یک در به دنیای خارج ارتباط پیدا ‌می‌کند و تمرکز و خلوص خاصی در این مکان به انسان دست می‌یابد.

اشرفی به آرامش موجود در این دستکندها اشاره و عنوان کرد: تمدد اعصاب، سردرد و کم‌خوابی در بین افراد در این مکان‌ها برطرف می‌شود و تنها آرامش مطلق تمامی وجود افراد را دربرمی‌گیرد که می‌تواند موضوع تحقیق رشته‌ها و تخصص‌های زیادی قرار گیرد. انسان از خاک به وجود آمده و به خاک نیز بازمی‌گردد، از این‌رو ارتباط خوبی با این نوع معماری به وجود خواهد آمد.

این پژوهشگر درباره تعداد دستکندهای شناخته شده در کشور اظهار کرد: بیش از 200 اثر شاخص شناخته شده، توسط محققان در سراسر کشور شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: در پژوهشکده ابنیه و بافت گروهی به نام معماری دستکند تأسیس کردیم که این گروه چند سالیست در استان‌ها به صورت تخصصی مشغول پژوهش و تحقیق است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند بیان کرد: ایران به علت گستردگی فراوان و قدمت تاریخی، از لحاظ تعداد و تنوع کشوری غنی است و گونه‌های مختلفی از قنات تا شهرهای کندوان و سامن را شامل می‌شود.

وی افزود: احتمال پیدا کردن شهرهای زیرزمینی در سراسر کشور وجود دارد چرا که در شرایط سخت گذشته که با کم‌آبی، گرما و سرمای شدید، حملات دشمن و ... وجود داشته است، پیدا شدن شهرهای زیرزمینی دور از تصور نخواهد بود.

اشرفی با اشاره به علاقه محققان در زمینه دستکند، عنوان کرد: آذربایجان‌شرقی، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین ارائه مقاله را در جشنواره‌ها داشته‌اند.

وی به اهداف برگزاری همایش بین‌المللی معماری دستکند اشاره و تصریح کرد: در وهله نخست به دنبال جاانداختن مفهوم معماری دستکند در بین محققان بودیم که با تحلیل مقالات ارسالی، دیدیم این مفهوم جاافتاده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند تاکید کرد: مستند نگاری و مستندسازی شایسته سایت ها و همایش ها بسیار مهم است و در وهله دوم پس از شناسایی حفاظت و مراقبت از بنا در درجه اهمیت قرار دارد.

وی بیان کرد: علل شکل‌گیری و تاریخ ایجاد از جمله سوال‌هایی است که در مراحل بعدی باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

اشرفی درباره دستکندهای همدان نیز گفت: با توجه به شرایط جوی همدان، بیشتر دستکندهای همدان زیرزمینی هستند که در نوع خود بی‌نظیر است و عزم ملی از سوی مسئولان برای شناخت همه ارزش‌ها و عرضه خوب به مخاطبان نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha