• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97070402698
  • منبع : نمایندگی ایلام

نگرانی معاون وزیر علوم از سربار دولت شدن دانش‌آموختگان دکتری

نگرانی معاون وزیر علوم از سربار دولت شدن دانش‌آموختگان دکتری

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروز حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دانشجوی دکتری در کشور داریم و سالانه ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکتری را تحویل جامعه می‌دهیم. اکثریت این افراد هم به خاطر عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها دکتری گرفته‌اند در حالیکه سالانه نهایتا ۵۰۰۰ نفر از آنها جذب و بقیه سربار دولت می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر «مجتبی شریعتی نیاسر» در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: همدلی ، همراهی و همبستگی مدیران استان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نویدبخش انجام کارهای بزرگ برای اعتلای آموزش عالی در سطح استان و منطقه است.

وی با اشاره به نامه‌ روزولت به یکی از دانشمندان هم‌عصر خود که حاوی سوالات متعدد برای دست یافتن به رمز و راز پیشرفت‌های همه‌جانبه بود، گفت: نقطه مشترک جواب‌های آن دانشمند توجه به نخبگان و دانشمندان و دانشمندان بود.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مرجعیت علمی و تخصصی داشته باشند و سایر زیرنظام‌ها را تحت پوشش قرار دهند، تصریح کرد: دانشگاهیان باید در شرایط کنونی که کشور ایران زیر فشار مستکبران است بیشتر از دیگر مجموعه‌ها توجه داشته باشند و با شناسایی نقاط ضعف در راه حل مشکلات بکوشند چون دانشگاه‌ها در خط مقدم جبهه در مقابل فشار دشمنان هستند و باید در راه حفظ کیان نظام و معاضدت بخش خصوصی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری ، شعار امسال دانشگاه‌ها است که در قالب این موضوع، طرحی تدوین در قالب چهار بند به دانشگاه ها ابلاغ شد، تصریح کرد: توجه به دروس کاربردی، توجه به مهارت‌های عمومی و رصد دانش‌آموختگان از جمله بندهای این طرح است.

وی در ادامه گفت: تمام مدارک دانشگاهی در تمام زیرمجموعه‌های آموزشی در همه‌ مقاطع تحصیلی از از یک درجه اعتبار برخوردارند و هیچ دستگاهی مجاز نیست بگوید من مدرک فلان دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسم، اما دستگاه‌ها این اختیار را دارند که بگویند فارغ‌التحصیل فلان دانشگاه را ضعیف می‌پندارم.

معاون آموزشی وزارت علوم با انتقاد از گسترش بی‌رویه مراکز آموزش عالی از سال های ۸۲ و ۸۳ ، گفت: در وزارت علوم موضوع ساماندهی این مراکز را در دستور کار قرار داریم.

شریعتی درباره ضرورت ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: امروز حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دانشجوی دکتری در کشور داریم و سالانه ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکتری را تحویل جامعه می‌دهیم و اکثریت این افراد هم به خاطر عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها دکتری گرفته‌اند که سالانه نهایتا ۵ هزار نفر از آنها جذب و بقیه سربار دولت می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: متاسفانه تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایران ۸۰ میلیونی بیش از کشور ۱.۵ میلیاردی چین است و از طرف دیگر نیز در کشور بیش از فارغ‌التحصیل دکتری و مهندس به کاردان و نیروی مهارتی نیاز داریم.

شریعتی گفت: از سال آینده شرایطی وضع خواهد شد که دانشگاه‌های واجد آن شرایط می‌توانند دانشجوی دکتری بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه‌ای» به صورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی‌گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم نیز است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می‌شود .

وی «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه‌های ویژه وزارت علوم در سطح کشور دانست و افزود: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه‌های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص‌های جدید در این زمینه انجام خواهد شد.

شریعتی در پایان از دکتر علی‌اکبری به عنوان یکی از روسای موفق دانشگاهی نام برد و گفت: خوشبختانه در دانشگاه ایلام کارهای خوبی با توجه به مزیت‌های منطقه انجام گرفته که امیدواریم تداوم یابد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۵ ۰۸:۳۰

در سال 1357 ؛ ما دانشگاهیان؛ خط مقدم جبهه مبارزه با استعمار و استثمار بودیم و از همه توان خود برای پیشرفت کشور استفاده کردیم. اما سیستم آموزشی ؛ نا خواسته؛ به سمتی هدایت شد که بجای انقلاب در روند آموزش؛ به رفرم های آموزشی بسنده کرد. نا توانی در پاسخ به تقاضا های به حق تشکیل زندگی بعد از اتمام جنگ فرزندانمان؛ ایشان را به طرف ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی و آزاد و ... هدایت کرد تا شاید؛ با رونق سازندگی ؛ جذب بازار کار ناشی از پیشرفت کشور گردند. ولی اختلاف ها؛ دانشگاهایمان را از مسیر اصلی خارج نمود. توسط جناح ها؛ اختلاف های سیاسی به دانشگاه ها هدایت شدند تا با استفاده از مقبولیت نخبگان وطن؛ برنده میدان ها باشند.پرسش ها جواب داده نشد و دانشجوی کنجکاو ؛ ستاره دار و اخراج گردید و استادان مستقل و توانمند غیر خودی انگاشته و با لطایف الحیل ؛ بطور غیر قانونی ؛ بازنشسته و خانه نشین شدند بدون اینکه فکری برای آینده و جذب و بازار کار عزیزانمان شود رشته های دکتری توسعه یافت.چشمان به صادرات نحبگان پیر و جوان دانشگاهیمان بسته شد و جهانخواران؛ به طعمه لذیذ تری از نفت دست پیدا کرده و اینبار شیره جان خانواده های این سرزمین کهن(نخبگانمان) را به یغما بردند. در شرایط بد اقتصادی ؛ بیشتر دانشگاه ها پولی و تجاری شدند و شهریه های پردیسی 8 میلیونی دوره کارشناسی در دانشگاه های معتبر و درجه اول دولتی و 20 میلیونی آزاد دکتری در هر نیمسال را برای تامین مخارج داخلی دانشگاه را اجازه گرفتند و فکری به فشارهای مالی به خانواده ها نکردند. دانشجویان خارجی در دانشگاهای معتبرمان؛ بعنوان سفیران علمی؛ تربیت شدند ولی فرزندانمان در دامن بیگانه ؛ مانند اسرا؛ رها و هیچ تلاشی برای حفظشان نشد و بدینگونه از توان و انرژی استادان فرهیخته؛ در جهت پیشرفت میهن اسلامی ؛ بخوبی بهره نگرفتیم. حال از مقاومت دانشگاهیانی میگوئیم که انبوهی از ترکش در جسمشان وجود دارد ولی هنوز مستحکم و استوار در سنگر علم و دانش ایستاده اند. البته و صد البته؛ با وجود این همه نامهربانی؛ با شناختی که از غیرت های دانشگاهی داریم؛ در موقع دفاع از استقلال میهن اسلامی و سنگر علمی خود؛هرگز عقب نشینی نخواهندکرد. اما بزرگواران مسئول و محترم مطمئنا واقفند که برای برآورده شدن خواسته های ملت؛ آموزش عالی ما نیاز به تغییرات اساسی در ساختار دارد.