• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 97061105543
  • منبع : نمایندگی فارس

آغاز تحول فرهنگی در جنوب شیراز

آغاز تحول فرهنگی در جنوب شیراز

ایسنا/فارس زیرساخت‌ها تاثیر شگرفی در توسعه دارد؛ اثرگذاری ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در کلانشهرها موضوعی است که تمام صاحب‌نظران بر آن تاکید دارند.

به گزارش ایسنا، یکی از علل توسعه نیافتگی در بعضی مناطق شهری کلانشهرها از نگاه کارشناسان، توزیع ناهمگون زیرساخت‌ها خصوصا زیرساخت‌های فرهنگی است و می‌توان با ایجاد مراکز فرهنگی، سینمایی و هنری در نقاط مختلف زمینه‌ی تسهیل دسترسی شهروندان به چنین مراکزی را فراهم کرد و شاهد ارتقاء شاخص‌های فرهنگی بود.

شیراز نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم ایران اسلامی از نقصیه‌ی توزیع نا متوازن زیرساخت‌ها خصوصا در حوزه‌ی فرهنگی رنج می‌برد و شهرداری شیراز با نگاهی شهروند محور حرکت در مسیر ایجاد و توسعه‌ی این زیرساخت‌ها را با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص و همراهی شورای شهر آغاز کرده است.

آغاز عملیات اجرایی پردیس سینمایی جوان در یکی از مناطق کمتر برخوردار شیراز که فاقد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مناسب بوده، را می‌توان نقطه‌ی عطف حرکت به سمت توازن در ایجاد و توسعه‌ی زیرساخت‌ها دانست.

شهردار شیراز شامگاه شنبه ۱۰ شهریور و در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس سینمایی و سالن آمفی‌تئاتر روباز جوان در محله‌ی شاهزاده بیگم در جنوب شرقی این شهر گفت: ارتقاء سطح کیفیت زندگی و توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار شهر از مهم ترین اهداف مجموعه‌ی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

حیدر اسکندرپور گفت: عملیات اجرایی پردیس سینمایی جوان در سال نخست فعالیت مجموعه شهرداری و شورا آغاز شد؛ زیرا افق مجموعه مدیریت شهری ارتقای سطح کیفیت زندگی در شیراز است .

او گفت: مجموعه شهرداری و شورای پنجم با در پیش گرفتن رویکردی نوین، اقدام به تعریف پروژه هایی انسان محور در راستای زیست پذیرتر کردن شهر، کرده اند. در همین راستا خوشحالم که کلنگ «پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز» به عنوان نخستین پروژه از مجموعه ده گانه پروژه های انسان محور شهرداری شیراز در یکی از مناطق جنوبی شیراز به زمین زده شد .

شهردار شیراز افزود: با ساخت این مجموعه فرهنگی- هنری- تفریحی، علاوه بر توسعه فضای فرهنگی این منطقه، دیگر نیازی نیست شهروندان برای دیدن فیلم یا شرکت در کلاس های فرهنگی – هنری به مناطق مرکزی و غربی شهر بروند .

اسکندرپور با تأکید بر اینکه شیراز نیازمند افزایش کیفیت زندگی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار است، عنوان کرد: نیاز امروز مناطق جنوبی و جنوب شرقی شیراز تعریف و احداث پروژه های محرک توسعه است، چون فضای فیزیکی و کالبدی این مناطق توسعه یافته اما به امکاناتی که کیفیت زیست شهری را ارتقا دهند، توجه کمتری شده است. از این رو ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی، اجتماعی و هنری همچون مسجد، فرهنگسرا، سالن سینما، خانه محله و ... برای ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق ضروری است .

شهردار شیراز سرعت بالای اجرای پروژه نخستین پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز را مؤلفه مهمی برای مجموعه مدیریت شهری دانست و خاطرنشان ساخت: در این راستا تمام امکانات شهرداری با پشتیبانی و تزریق منابع مالی در اختیار این پروژه قرار داده شده است .

اسکندرپور ایجاد بوستان در مناطق کمتر برخوردار شهر را یک ضرورت دانست و افزود: افتتاح پارک جوان در میدان کوزه گری، فرصتی مناسب برای تعامل و گفت و گوی هر چه بیشتر شهروندان ساکن در این مناطق به وجود می آورد و رویکرد شهرداری نیز توسعه شهر گفت و گو محور با ایجاد فضاهایی برای افزایش تعامل و مراوده شهروندان با یکدیگر است.

وی با اشاره به برخی از طرح های ده گانه شهرداری شیراز برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر گفت: ضمن اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی، پروژه هایی با رویکرد نوین را آغاز خواهیم کرد. ایجاد پردیس سینمایی «سعدی» با امکانات روز به جای سینما سعدی فعلی، پیاده راه در مجموعه باغات قصردشت و پیاده راه در محور دروازه قرآن- دروازه اصفهان از جمله پروژه های شهرداری شیراز به منظور افزایش کیفیت زندگی شهروندان و زیست پذیرتر کردن شهر است همچنین این پروژه ها فرصت های جدید گردشگری را برای شیراز خلق می کنند .

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم رویکرد شورای پنجم را توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق کمتربرخوردار شهر دانست و گفت: توسعه فرهنگی منجر به کاهش معضلات اجتماعی می شود و این رویکرد شیراز را به شهری زیست پذیرتر و انسان محور تبدیل خواهد کرد چون شهر بیش از توسعه فیزیکی به جریان زندگی نیاز دارد .

ابراهیم صبوری با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه مکان هایی برای گفت و گوی شهروندان با یکدیگر هستیم، افزود: با نگاهی انسان محور و شهروند محور در محل های پرتراکم شهری، بوستان و فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را توسعه خواهیم داد .

وی اظهار کرد: افتتاح پارک جوان و کلنگ زنی پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز گامی در جهت توسعه جنوب شرق شیراز است و این نوید را به شهروندان ساکن در این محل می دهم که روزهای بهتر و زندگی با کیفیت تری در انتظار آنها است .

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در آیین افتتاح پارک جوان و کلنگ زنی پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز گفت: شهرداری توجه ویژه ای به ارتقای کیفیت زندگی و فرهنگ محلات دارد و در این راستا پروژه های خود را در تمام مناطق شهری اجرا می کند .

آرش فرج زاده با بیان اینکه محدوده میدان کوزه گری محور توسعه شرق و جنوب شرق شیراز است، عنوان کرد: در این راستا پروژه هایی همچون بوستان، پارک آبی، ورزشگاه، آمفی تئاتر و ... در این منطقه در دست اجراست که پس از اتمام تاثیر مثبتی بر ارتقای کیفیت زندگی فرهنگی شهر و شهروندان می گذارد .

وی نخستین پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز جنوب شیراز را در سطح کشور بی نظیر دانست و گفت: این مجموعه در زمینی با مساحت چهار هزار متر زیربنا با برآورد 120 میلیارد ریال شامل دو سالن سینمایی با ظرفیت هر کدام 230 نفر و دو سالن دیگر با گنجایش هر کدام 180 نفر و همچنین یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 700 نفر احداث می شود .

شهردار منطقه دو نیز در مراسم افتتاح بوستان جوان گفت: این بوستان با هزینه ای معادل یک میلیارد و 700 میلیون تومان و در زمینی به مساحت سه هزار و 800 متر مربع احداث و شامل پیست دوچرخه سواری به طول 700 متر، زمین فوتسال چمن مصنوعی، آبنما، فضای بازی کودکان، فضای سبز و ... است .

مهندس اکبری با اشاره به تنش کم آبی از یک سو و لزوم حفظ و توسعه فضای سبز شهری از سوی دیگر افزود: در این راستا به جای کاشت چمن در سطح پارک از گیاهان پوشش کم آب استفاده خواهیم کرد .

وی این نوید را به شهروندان ساکن در منطقه ده پیاله داد که بوستان بزرگ آن محله که در جنوبی ترین قسمت شیراز واقع شده در هفته دولت سال آینده افتتاح خواهد شد .

بر اساس این گزارش به مناسبت هفته دولت بوستان جوان به مساحت سه هزار و 800 متر مربع در میدان کوزه گری ابتدای بلوار دلاوران بسیج افتتاح و عملیات اجرایی نخستین پردیس سینمایی و آمفی تئاتر روباز جنوب شیراز با حضور شهردار، جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران شهری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، استاد رحیم هودی پیشکسوت عرصه تئاتر و جمعی از شهروندان آغاز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha