به گزارش ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر شنبه ۱۰ شهریور در پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور با بیان اینکه پتانسیل نسل جوان کشور بالاست اما بهرهبرداری از آن متناسب با سطح توانمندی جامعه نیست، اظهار کرد: کنترل کمی،ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی شعاری است که از ابتدای دولت یازدهم در عرصه آموزش عالی کشور سرلوحه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در این اجلاس منحصرا به موضوع مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال زایی دانشجویان پرداخته میشود، افزود: جمعیت دانشجویان در سال ۵۷ از ۱۷۵ هزار نفر، اکنون به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است که ۵ برابر میانگین جهانی است و تعداد اعضای هیئت علمی ۳ هزار نفری اول انقلاب امروز به ۸۰ هزار نفر رسیده است.
شریعتی نیاسر، فراگیر شدن دانشگاه آزاد، پیام نور و جداشدن رشتههای پزشکی از غیرپزشکی را از اتفاقات مهمی دانست که سرنوشت آموزشهای عالی کشور را تغییر دادند و ادامه داد: از میان کل جمعیت دانشجویی کشور، ۳۵ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۸ درصد در دانشگاههای مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد در دانشگاههای دولتی، ۹ درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و حدود ۷ درصد در سایر نظام ها تحصیل می کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه ایلام پایینترین و تهران بالاترین جمعیت دانشجویی را داراست، عنوان کرد: از سال ۹۳ به بعد شاهد کاهش جمعیت دانشجویی در کشور هستیم که بخشی از آن به علت کاهش جمعیت متقاضی تحصیل است و بخشی از آن ناشی از برنامههای وزارت علوم برای توسعه هدفمند آموزش عالی و توقف رشد بی رویه نیز در این کاهش موثر است .
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه ۴۸ درصد جمعیت دانشجویی کشور در گروه علوم انسانی، ۳۲ درصد در گروه فنی و مهندسی، ۶ درصد در گروه علوم پایه و بقیه در گروههای کشاورزی وهنر قرار دارد گفت: رشته های علوم پایه باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند که در برنامه ششم توسعه نیز به این ضرورت اشاره شده است .
شریعتی نیاسر با بیان اینکه دانشگاه های فنی وحرفه ای کاهش دانشجو نداشته است گفت: یکی از محورها و سیاستهای آموزش عالی، ماموریتگرایی است و باید به این امردتوجه شود بنابراین دانشگاه ها باید ماموریت خود را مشخص کنند .
وی با بیان اینکه این اجلاس همچنین برای نخستین بار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد که نشانه اهمیت راهبردی محور این اجلاس یعنی مهارت افزایی و اشتغال پذیری است عنوان کرد:از سال ۶۱ تاکنون تعداد موسسات آموزش عالی کشور از ۲۴۰ به ۲۸۵۰ موسسه برای کشور ۸۵ میلیونی ما رسیده است این در حالی است که چین با یک میلیارد جمعیت موسسات کمتری دارد .
شریعتی نیاسر با بیان اینکه در غرب به برگزاری دوره های تکنسین توجه ویژه ای می شود ولی متاسفانه ما از آن غافل بودهایم، عنوان کرد: رشد کمی تحصیلات تکمیلی از سال ۸۴ تا ۹۵، ۸ برابر شده و وزارت علوم در مقایسه با وزارت علوم در زمینه دانشگاهها عملکرد بهتری داشته است .
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه دنیا به سمت همافزایی در بخشهای مختلف آموزشی حرکت میکند، گفت: باید از پتانسیل، ظرفیت، همافزایی و امکانات موجود استفاده کرد .
وی بر ضرورت تجمیع و تقویت، همگرایی و همافزایی مراکز آموزش عالی تاکید کرد گفت:امروز که فشارهای سیاسی در کشور ما زیاد است باید دیپلماسی علمی را با کمک کشورهای جهان سوم تقویت کنیم و به کشورهای زورگو امید نداشته باشیم.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه سهمیه ها تاثیر به سزایی در کیفیت علمی دانشگاه ها دارند بر اصلاحیه قانون سهمیه ها و پذیرش دانشجو تاکید کرد و گفت: وجود یک میلیون پشت کنکوری پذیرفته نیست و این رقم باید به دست کم ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و جو روانی کنکور از بین برود .
شریعتی با بیان اینکه طرح حذف کنکور تدوین شده و سال آینده مرحله نخست این طرح اجرا می شود، گفت: آمایش آموزش عالی با حمایت دولت تدوین و ابلاغ شده و همچنین در برنامه ششم توسعه سهم دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تدوین و مشخص شده است .
وی اضافه کرد : براساس همین برنامه تا سال ۱۴۰۰ دانشگاه های کشور باید ۵ درصد دانشجوی بین المللی، ۲۰ درصد ملی، ۳۵ درصد منطقه ای و ۴۰ درصد محلی جذب کنند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه ۵۰ درصد مراکز علمی کشور زیر خط استاندارد هستند، گفت: امروزه شاهد این هستیم که نسل جوان ما به عنوان مدرس به حوزه آموزش ورود پیدا کردهاند بنابراین وظیفه ما این است که راهکاری ارائه دهیم تا استادان جوان برای تعامل بهتر با دانشجویان از آن استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد بخشهای غیردولتی آموزش عالی برای در آمدزایی باید تغییر کند، گفت: این مراکز باید از درآمدهای پژوهشی استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات