• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 97052714351
  • خبرنگار : 71489

جهانگیری:

متاسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است

 متاسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اگر با فساد و مسئولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد، امروز مبارزه با فساد به دغدغه عمومی ملت تبدیل نشده بود.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بعدازظهر شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در جمع اعضای تحریریه این خبرگزاری اظهار کرد: باید به یک واقعیت اعتراف کنیم که خبرنگار، روزنامه نگار و رسانه آنقدر اهمیت دارد که نه یک روز، بلکه اگر تمام روز سال به نام آنها نامگذاری شود، حرف گزافی نیست. هر روز باید روز خبرنگار نامیده شود و از تلاش‌های آنها تقدیر شود.

وی افزود: امروز همه مسئولان و شهروندان به صورت جدی به اهمیت و کارکرد رسانه واقف هستند. رسانه‌های تصویری و مجازی و مکتوب نقش مهمی در زندگی مردم و فضای سیاسی و اجتماعی، اقتصادی کشور ایفا کرده اند و در واقع همه بخش‌ها به نوعی رسانه ای شده‌اند.

جهانگیری گفت: امروز افکار عمومی از رسانه هابه صورت جدی تاثیر پذیر هستند. افکار عمومی می تواند دستور اول همه مسئولان قرار گیرد و به همین دلیل است که افکار عمومی می تواند تحت تاثیر این شرایط باشد.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه«کشور در شرایط خطیری قرار دارد»، خاطر نشان کرد: امروز کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در شرایط خاصی قرار گرفته است. البته این به معنای این نیست که در بن بست قرار گرفته ایم و پیش روی ما راهکارهایی نیست. ما حتی به شرایط بحرانی نیز ورود پیدا نکرده‌ایم ؛ چراکه کشور ظرفیت‌های فراوان و کم نظیری از لحاظ منابع طبیعی، انسانی و مدیریتی دارد.این ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی بزرگی که داریم می‌تواند پشتوانه ملت در روزهای سخت باشد.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های کشور در منابع نفت، گاز، منابع طبیعی و ذخائر معدنی و فلزات و همچنین موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: به عنوان کشوری 80 میلیون نفری در میان کشورهای کوچک منطقه همواره نشان داده ایم که در دوران سخت، ما بودیم که  از آنها حفاظت و حراست کرده ایم؛ در همین دوران اخیر وقتی که صدام در یک چشم به هم زدن کویت را به صورت کامل به تصرف خود درآورد، پناهگاهی که کویتی‌ها به آن پناه آوردند جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با اشاره به فعالیت گروهک‌های تکفیری در کشورهای منطقه، افزود: در همین اتفاقی که به اسم گروه‌های تکفیری و داعش برای کشورهای منطقه پدید آمد، کشوری که توانست با کمک مردم و دولت‌های منطقه آن را از بین ببرد، ایران بود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های دانشگاهی و نخبگان، اظهار کرد: امروز هیچ کدام از کشورهای بزرگ دنیا نه می‌توانند و نه تاکنون گفته ‌اند که نقش تمدنی و تاریخی ایران موثر نبوده است. در این شرایط وقتی با چنین کشوری از سر لجاجت دست به اقداماتی می‌زنند، حتما ظرفیت‌هایی وجود دارد که بتواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.

جهانگیری همچنین به تجربه هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد:ما در دوران دفاع مقدس حمله به هواپیمای مسافربری خود را دیده‌ایم؛ در همان مقطع آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و شوروی سابق از رژیم بعثی حمایت و کشورهای عرب منطقه از عراق حمایت مالی می‌کردند و بنادر خود را در اختیار آنها قرار می‌دادند تا بتواند تمام تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند؛ ایران آن دوران را پشت سر گذاشته است، بنابراین برای ایران شرایط امروز بحرانی نیست، اما خطیر است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه« نماد این شرایط خطیر، در یک جنگ اقتصادی شکل گرفته است »، تصریح کرد: مهمترین نقطه‌ای که می‌تواند کشور را از این شرایط سخت با موفقیت بیرون ببرد، ترمیم و بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.

جهانگیری با اشاره به اتخاذ سیاست‌های رسانه‌ای از سوی آمریکا علیه ایران، گفت: آمریکایی‌ها پیش از اینکه وارد جنگ اقتصادی با ایران شوند، یک جنگ رسانه‌ای و سیاسی علیه ما آغاز کردند و در این جنگ رسانه‌ای و سیاسی افکار عمومی ملت ایران را به نوعی تحت تاثیر قرار دادند و سعی کردند مردم را نسبت به آینده کشور بدبین کنند و اینگونه القا کنند که مردم ایران با اوضاع فعلی، آینده‌ای نخواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: امروز نخبگان، صاحب‌نظران، دولت، مجلس و همه ارکان حکومت به جای اینکه خود را با مسائل حاشیه‌ای سرگرم کنند، وظیفه دارند که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملت را دوباره بازسازی کنند تا ملت به آینده خود مطمئن باشند. امروز باید همه نیروهایی را که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شود زیر یک چتر قرار دهیم. امروز زمان آن نیست که بتوانیم مجموعه‌های بزرگی را از پیکره جمهوری اسلامی جدا کنیم و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ امروز کسی که دلسوز ایران و جمهوری اسلامی است می‌داند هیچ موضوعی برای کشور واجب‌تر از اتحاد ملی و انسجام و تفاهم ملی نیست.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: به عنوان کسی که یک مسئولیت اجرایی مهمی بر دوش دارد، می‌دانم که امروز زندگی مردم دچار مشکل است و فشارهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود، آنها را در چه شرایطی قرار می‌دهد؛ همچنین می‌دانم با همین سیاست جدید ارزی چه شرایطی برای واحدهای تولیدی کشور پیش آمده و پیش خواهد آمد؛ می‌دانم وضعیت اشتغال چگونه است و با همین شرایط چه اتفاقات دیگری می‌تواند رقم بخورد. در این شرایط ما زمانی می‌توانیم از این گردنه‌ها با موفقیت عبور کنیم که با هم و متحد باشیم؛ راه اتحاد نیز گفت‌و گو است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد وحدت در جامعه با بیان اینکه «رسانه‌ها باید تبدیل به میدان گفت‌و گو، تفاهم و انسجام ملی شوند»، تاکید کرد: اگر این اتفاق افتاد و ما توانستیم اعتماد ملت و سرمایه اجتماعی کشور را بازسازی کنیم، با اتکا به این سرمایه اجتماعی خواهیم توانست مشکلات کشور را حل کنیم.

وی گفت: یکی از خطراتی که ما را تهدید می کند خارج شدن مرجعیت رسانه ای کشور از دست رسانه‌های اصلی کشور و قرار گرفتن این مرجعیت در دست رسانه‌های خارجی و معاند است. در این زمینه رسانه‌های رسمی باید مرجعیت رسانه‌ای خود را در داخل پیدا کنند و مردم نباید احساس کنند که می‌توانند اخبار صحیح را از رسانه‌هایی بگیرند که با پول دشمنان این کشور و برای آسیب زدن به آنها فعالیت می‌کنند. رسانه‌ها می‌توانند با انجام وظایف خود به نحو مطلوب مانع میدان داری اخبار جعلی و دروغی در رسانه‌ها شوند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به معضل فساد به عنوان یکی از دغدغه‌های عمومی کشور، اظهار کرد: متاسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است و در دوره ای که می‌شد و باید جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولین کشور را به فساد آلوده کردند.

وی با تاکید بر اینکه راه مبارزه با فساد این بود که بدون تبعیض و فارغ از وابستگی‌های جناحی برخورد می‌شد، خاطر نشان کرد: اگر با فساد و مسئولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد، امروز مبارزه با فساد به دغدغه عمومی ملت تبدیل نشده بود.

جهانگیری با اشاره با برخی اظهارات در فضای رسانه‌ای کشور درباره لزوم مبارزه با فساد در کشور، گفت: بسیاری از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شده‌اند، زمانی که به دوره مسوولیت‌های آنها نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که بیشترین فسادها در آن دوران‌ها اتفاق افتاده است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: امروز نیز راه مبارزه با فساد این است که با فساد، بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه گانه و در همه جا مبارزه شود.

وی همچنین با اشاره به برخی سوء استفاده‌ها از سیاست‌های ارزی اتخاذ شده از سوی دولت، اظهار کرد:ممکن است  هر سیاستی که دولت در پیش می گیرد، در آن رانتی وجود داشته باشد. علت آن نیز نقش پر رنگ دولت در اقتصاد است. بنابراین مهم این است کاری کنیم که این رانت در جهت منافع عموم مردم توزیع شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: گاهی نیز ممکن است در جریان اتخاذ تصمیم‌هایی، رانتی از یک گروه به گروه دیگری منتقل شود.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم بر این مبنا حرکت کردیم که هم مبارزه زیرساختی و قانونی را در دستور کار قرار دهیم و هم تلاش کنیم در مسائل زیرساختی و قانونی، راهکاری در پیش بگیریم که این راهکار منجر به از بین رفتن فساد شود یا حداقل از توسعه آن جلوگیری کند.

وی بزرگترین زمینه فساد برای مسئولان دولتی را  رانت اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود. لایحه شفافیت با این هدف به مجلس فرستاده می شود که در واقع مکلف شویم تمام مسایل عمومی کشور به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه «لایحه تعارض منافع نیز در روزهای آینده نهایی و به مجلس فرستاده می‌شود»، خاطر نشان کرد: این دو لایحه از لوایح تعیین کننده ای هستند که می تواند ساختار کشور را سالم کند. در کنار آن دولت الکترونیک ایجاد می شود که همه سامانه هایی که در بخش پولی و بانکی و گمرکی می توانست نظام کشور را سالم کند به صورت الکترونیکی عمل کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تا قبل از اتفاقات اخیر کسی به بانک مرکزی می رفت که ارز بگیرد تا کالا وارد کند، جایی مشخص نبود که آیا پس از دریافت ارز، کالا وارد کشور شد یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع به دلیل نبود هماهنگی میان بانک، گمرک و نظام توزیع بود. به همین دلیل نیز ده ها میلیارد دلار پرونده از گذشته داریم که ارز گرفته اند و مشخص نیست که با این ارز کالا وارد کشور کرده اند یا خیر؟ اما امروز سامانه‌هایی که در بانک مرکزی و نظام بانکی و ارزی ایجاد شده است گمرک، نظام بانکی و تمام صادرات یا واردات را کنترل می‌کند و همه دستگاه‌ها به یکدیگر متصل هستند؛ یعنی از لحظه ای که کسی ارز می‌گیرد و کالا وارد می‌کند همه مشخص است.

وی  در ادامه با اشاره به بر خی نارسایی‌های موجود در نظام مالیاتی کشور، گفت: نظام مالیاتی ما یکی از کانون‌های مهم فرار مالیاتی بود که در همین یکسال اخیر با سامانه الکترونیکی که در بخش مالیاتی ایجاد شده بیش از 22 هزار میلیارد دلار از فرار مالیاتی جلوگیری شد. بیش از شش هزار صادر کننده از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردند، که با اجرای این طرح شناسایی و با آنها برخورد مناسب شد. همچنین در تراکنش‌های بانکی بسیار سنگین که معلوم بود پولی جابه جا می‌شود، بدون اینکه صاحب پول مشخص کند به چه دلیلی این حجم بالای پول را جابه جا می‌کند، شناسایی شدند.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز با اطمینان می توان به مردم گفت که بخش‌های زیادی از دغدغه‌ها برطرف شده است و معتقدم در زمینه فساد و بقیه مسائل زمانی موفق خواهیم شد که رسانه‌ها در صحنه حضور داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه رسانه‌ها باید به عنوان چشم ملت کنترل و به موقع اطلاع رسانی کنند، تصریح کرد: همه باید بدانند که در منظر و نگاه خبرنگار و رسانه هستند، که انشالله این دغدغه برطرف خواهد شد. ما به عنوان دولت نیز همیشه از نقد منصفانه صاحب‌نظران استقبال کرده‌ایم و به تعبیر امام راحل نقد را یک نعمت بزرگ خداوند می‌دانیم؛ چراکه نقد به ما کمک می‌کند که اگر جایی اشتباه می‌کنیم، آن اشتباه را ادامه ندهیم. همچنین نقد صحیح به ما کمک می‌کند که مسیر را تصحیح کنیم.

وی در پایان با اشاره به مصوبات جلیه امروز شورای عالی سران قوا از تصویب تشکیل یک ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی به جهت مقابله با جنگ روانی دشمن که علیه کشور طراحی کرده خبر داد و اظهار کرد:امیدوارم این ستاد با کمک رسانه‌ها بتواند بهتر این دوره را مدیریت کند تا ان‌شاءالله این برهه را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۸:۱۱

عجبا چشم بسته غیب میگی

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۸:۲۲

الان چی آقای جهانگیری ! آیا الان نمیشود جلوی فساد را گرفت؟ کاری کنید ، به داد مردم برسید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۸:۲۶

رسیده است، فعل درستی نیست....از خیلی وقت پیش رسیده است عبارت درست‌تریه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۸:۳۵

یه جوری از فساد ناله میکنن انگار معاون اول رییس جمهور ما هستیم! جناب جهانگیری جلوشو میگرفتی شما حتی الانم جرات نداری بگی مفسد کیه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۸:۳۹

آقای ژنرال ژنرالهاتون از نظر فساد ژنرال هستن فقط

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۹:۱۱

مسئولین رده بالای کشور یعنی چه کسی؟! چرا تشویش اذهان عمومی می کنی تا نظر مردم را به سمت رهبری یا رئیس قوه مجریه یا قوه مقننه یا قوه قضائیه سوق بدهی؟؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۱۲:۳۹

شما مطلقا نگران نباش.چون مردم خودشون چشم دارن و میبینن که اصولا فسادی وجود نداره که بخوان به کسی نسبت بدن.فقط یه مقدار ریز گرد و ذرات معلق در هوا و غبار محلیه که اونم با ماسک حل میشه.تازه منشا همینا هم خارج از ایرانه!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۹:۱۳

قضیه را معکوس اعلام فرمودید جناب جهانگیری...فساد به مسولین رده بالا نرسیده است بلکه از همان ابتدا از مسولین بالا شروع شده بود و به مدیران میانی و رده پایین رسیده است، همان مثل معروف ماهی ابتدا از سر می گندد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۰۹:۲۵

دقیقا

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۲۰:۳۲

متاسفانه عدم پیشگیری باعث این فسادها شده است قوه قضاییه نباید فقط فرد مجرم را مجازات کند بلکه باید ارگانها و دستهایی که فرد مجرم را به این مقامها و پستها رسانده اند نیز توبیخ کند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۲۱:۰۶

این حرف رو که قبلا هم زدید آقای جهانگیری . پس شما چکاره هستید ؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۲۳:۲۶

بهترین کار برای نابودی قساد اقتصادی بریدن دست دلالها در همه جاست

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۲۳:۴۵

منم موافقم . اگر از ابتدا با فساد مقابله شده بود کار به اینجا نمی کشید البته ایشون هم الان معاون رئیس جمهور نبودند !

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۰۰:۴۹

متاسفانه آقاى معاون اول سربسته مي‌فرمايند؛ بايد از وزير ارتباطات كمك بگيريم كه منظور خود مسؤولان بالاست يا اخوى‌ها و فرزندان آنان

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۱۷:۱۶

با توجه به اینکه آقای جهانگیری معاون اول هستند منظورشان از مسئولیت رده بالا، از وزیر به پایین است. در عرف قدرت نمی تواند از مافوق خود صحیت کند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۰ ۰۱:۴۷

درطول این چهل سال مسئولیت چندتاشونا اعلام کردی؟