• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97052211500
  • خبرنگار : 90089

راهکارهای یک نماینده برای آزادسازی مشروط قیمت خودرو

راهکارهای یک نماینده برای آزادسازی مشروط قیمت خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت خودرو و سایر کالاهای وابسته به ارز متاثر از قیمت ارز در بازار ثانویه، افزایشی خواهد بود.

محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قیمت خودرو متاثر از هزینه تمام شدهِ تولید است. وقتی خودروساز برای تامین مواد اولیه، ارز مورد نیازش را به قیمت بازار تهیه می‌کند حتما هزینه تمام شده خودرو نیز افزایش می‌یابد.

نماینده مردم ساوه در مجلس افزود: رسمیت یافتن تامین ارز خودروسازان از بازار غیررسمی سرآغاز آزادسازی قیمت خودرو و افزایش حتمی تورم است که نمی‌توان جلوی آن را سد کرد. برای کاهش فشارهای اقتصادی بر طبقه حقوق‌بگیر، حقوق و دستمزدها نیز طبق استانداردهای اقتصاد آزاد و به صورت دوره‌ای باید افزایش داده شود تا تعادل بین آزادسازی قیمتها و رشد حقوق‌ها از یک قاعده منطقی و واحد تبعیت کرده باشد.

وی مکانیزم تولید و عرضه خودرو در بازار را متاثر از افزایش شکاف قیمت کارخانه و بازار موجب شکل‌گیری شبکه مافیای خودرو دانست و مدعی شد: وقتی خودروساز یک خودرو را مثلا به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌کند در حالی که قیمت همان خودرو در بازار ۱۷۰ میلیون تومان است، خودروساز نیز با حذف خریداران و ثبت‌نام کنندگان، خودروی تولیدی را از طریق عوامل و شبکه مافیایی خود به نرخ آزاد در بازار می‌فروشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مکانیزم ثبت‌نام اینترنتی خودرو را غیرعادلانه دانست و افزود: به عینه شاهدیم سایت اکثر خودروسازان با سرعت باور نکردنی باز و بسته می‌شود و مدت بسیار کمی هزاران نفر اقدام به ثبت‌نام می‌کنند حال آنکه اصلا مشخص نیست که این تعداد افراد چگونه و به چه صورتی از زمان باز و بسته شدن سایت ثبت‌نام مطلع می‌شوند و چطور می‌تواند تعداد بالایی خودرو ثبت‌نام کنند؟

منصوری بار دیگر پیشنهاد داد: مناسب‌ترین راه‌حل حذف منطقی فساد و جمع شدن بساط شبکه‌های مافیایی از بازار خودرو «آزادسازی قیمت»ها و توزیع عادلانه درآمدهای حاصله از طریق افزایش درآمد دولت از این ناحیه است به بیان روشن‌تر همزمان با آزادسازی قیمت خودروسازان مابه‌التفاوت هزینه تمام شده کارخانه و قیمت خودرو در بازار توسط دولت دریافت و نظام حقوق و دستمزد به صورت دوره‌ای و متناسب با تغییر نرخ‌ها در بازار افزایش یابد. این سیستم البته قابل تسری به همه اقلام قابل معامله در بازار کالا می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۱۱:۵۸

به شرطی که مشکل واردات حل شود. و الا تولید کم میشود وقیمت بالا میرود.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۴

قیمت آزاد بشه و در عوض تعرفه خودروهای خارجی صفر باشه ورود آن آزاد و خریدار حق انتخاب داشته باشه حق انحصاری هم برداشته بشه، شاید بهترین گزینه باشه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۸:۰۴

موافقم احسنت به شما

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۱۲:۱۶

با علم کردن چند دلال سعی در توجیه گران کردن همه چیز دارند! این آقا هم نمایندۀ مردم نیست نمایندۀ خودروسازان است. در دور بعدی هم ار آن‌ها رأی بگیرد!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۱۲:۳۷

برخی از دلال ها در سایت خودرو ثبت نام می کنند و چون آدمهایی را نیز اجیر می کنند شانس بیشتری دارند اما مردم معمولی نیز ثبت نام می کنند. این جنجال درست کردن ها فقط با هدف گران کردن خودرو است. گران کردن خودرو توسط کارخانه باعث گرانتر شدن آن در بازار میشود. فروش خودرو توسط کارخانه در بازار غیر رسمی تخلف است و باید با آن برخورد شود. راه حل منطقی شدن خودرو تولید و توزیع آن است نه احتکار و گران کردن!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۱۴:۳۸

به نظر ایده جالبی است. شاید اگر با چند مقاله با کمک اقتصاد دانان جزئیات این ایده تکمیل شود کمکی به سیاست گذاران باشد و همراهی مردمی بیشتر شود. امیدوارم.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۲۰:۱۸

هر روز آزاد سازی قیمت یک محصول! و گرفتاری مردم این آزاد سازی سالهاست مردم و بیچاره کرده !

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۵ ۰۰:۳۷

به نظر نمی رسد این نظر قابلیت اجرایی یا کارشناسی داشته باشد