دکتر مسعود برومند، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت افزود: تاکنون سه جلسه شورای معاونان وزارت علوم در مورد این آییننامه برگزار شده است و متن تدوین شده آن را برای بعضی کارشناسان صاحب نظر ارسال کردهایم.
وی با بیان اینکه این آییننامه در حال حاضر مراحل نهایی خود را میگذراند، خاطرنشان: اجرایی شدن این آیین نامه طولانی شدن و دلیل آن این است که میخواهیم همزمان با آن تفاهم نامههایی با بخشهای اجرایی و وزارتخانهها امضا کنیم. این امر میتوانند فضا را برای اجرای این آیین نامه فراهم کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه درصددیم که به ویژه در حوزه علوم انسانی، دستگاههای اجرایی لازم را برای انجام این دورهها آماده کنیم، یادآور شد: ضمن اینکه یک تغییر جزئی از نظر اجرایی برای اجرای آیین نامهها در وزارتخانهها صورت گرفته است که آیین نامهها از این به بعد با نظر جمعی همه بخشهای وزارتخانه و تحت سیستم کدبندی مشخص، منتشر شوند تا آیین نامهها قابلیت بازنگری و ویرایش را داشته باشند.
اجرای طرح اشتغال پذیری دانش آموختگان
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص طرح رصد اشتغال پذیری دانش آموختگان در وزارت علوم و تفاوت آن با آمارهای بیکاری که وزارت کار یا مراجع دیگر ارائه میدهند، توضیح داد: در این طرح میخواهیم ببینیم میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاههای مختلف در چه میزان است، ضمن آنکه میخواهیم دادههایی در زمینههای وضعیت اشتغال رشتههای دانشگاهی و وضعیت مقاطع مختلف دانشگاهی کسب کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح بر اساس شاخص های جدید، میزان اشتغال تحصیلکردگان بررسی میشود، ادامه داد: در حال حاضر این طرح برای دانش آموختگان سالهای 93 و 94 انجام شده است و قصد داریم در سالهای بعد هم این طرح را اجرایی کنیم.
به گفته این مقام مسئول، با اجرای این طرح جامعه آماری از وضعیت اشتغال دانش آموختگان خواهیم داشت تا که بتوانیم دقیقتر وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان را بررسی کنیم.
برومند اضافه کرد: با این دادهها درک صحیحی از مواردی چون درصد اشتغال دانش آموختگان یک دانشگاه مشخص در رشتههای مرتبط به دست میآید و چند درصد در رشتههای غیر مرتبط مشغول به فعالیت هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انتشار این آمار با تاکید بر اینکه آمار مخفی نداریم، ادامه داد: زیرا اعتقاد داریم اگر بخواهیم مسالهای را حل کنیم در ابتدا باید بپذیریم مسالهای وجود دارد و دلایل ایجاد آن مشکل را کشف کنیم.
وی با بیان اینکه برای ادامه این مسیر به خرد و همکاری جمعی نیاز داریم، یادآور شد: از این رو در نشستهایی که مهرماه با روسای دانشگاههای کشور در وزارت علوم خواهیم داشت، اطلاعات اولیه را ارائه خواهیم داد ضمن آنکه هر دانشگاهی آماری که از میزان اشتغال دانش آموختگان خود در اختیار دارد و با این آمارها میتواند وضعیت اشتغال دانش آموخنگان خود و مقایسه آن با سایر دانشگاهها ارزیابی کند.
طرحهای کلان ملی و تصمیمات جدید
دبیر کل شورای عالی عتف در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش طرحهای کلان در شورای عالی عتف محدود به طرحهای مرتبط با بحران آب و محیط زیست شده یا خیر، اظهار کرد: این طور نیست. در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری 31 طرح از طرح های کلان باقی مانده بود که باید اجرا میشد.
وی ادامه داد: از نظر ما هر طرح کلان باید دارای بهره بردار و مشتری باشد و ما به همه بهره برداران با فشار زیاد اطلاع دادیم، اعلام نیاز کنند؛ به این معنی که منابع مالی طرح را تهیه کنند.
برومند ادامه داد: بهره برداران از مجموع 31 طرح، برای 24 طرح اعلام نیاز کردند تا از آنها حمایت کنند و در گام بعد باید برای این 24 طرح منابع مالی برای اجرای مرحله اول طرح فراهم شود که این منابع تامین شد.
برومند گام بعدی را شرح خدمات فاز اول طرح دانست و خاطر نشان کرد: در این فاز به جای اینکه یک عدد بزرگ درخواست کنیم که نمی دانستیم چه زمانی محقق میشود، ابتدا برنامه کلی را ارائه خواهیم داد اما باید مرحله به مرحله برنامه دقیق داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کار بعدی ایجاد دفتر کنترل پروژه در دبیرخانه شورای عتف بود که این نوع از پروژهها را بتوانیم با آغاز شدن در دبیرخانه تحت کنترل قرار دهیم.
وی ادامه داد: بر این اساس موقعیت امروز ما این است که از 24 طرح کلان ملی شرح خدمات (رانت چارتهای اصلی) را با هماهنگی زیاد و برگزاری جلسه دقیق تعیین کنیم و بتوانیم منابع دستگاهها را برای فاز اول پروژه ها کامل کنیم.
وی تاکید کرد: شاخص اصلی ما این بود اگر دستگاه های بهره بردار تا دیروز نامه داده بودند که حمایت می کنیم، امروز باید منابع مالی بدهند، شرح خدمات تعیین کنند و ما به عنوان دبیرخانه کنترل دقیق تری روی روند اجرای طرح داشته باشیم.
انتهای پیام
نظرات