محمدباقر اثنیعشری در گفتوگو با ایسنا، درباره تلاش برای تغییر تعرفه اینترنت در کشور اظهار کرد: در این زمینه هر کسی راهکارهای مختلفی را بررسی میکند و هیچ راهحل قطعی هم وجود ندارد اما یکی از راهحلها آزادسازی تعرفه و راه دیگر تجدیدنظر در تعرفه صوت و همچنین بالا بردن تعرفه اینترنت ADSL است. بنابراین راهحلهای مختلف در مرحله مذاکره و کارشناسی و پیشنهاد قرار دارد و همه میدانند که مشکلی وجود دارد، اما بحث اقناعی است و طرفین باید یکدیگر را قانع کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی تعرفهها پیشنهاد شرکتهای FCP (شرکتهای ارایه کننده خدمات ارتباطات ثابت) است، گفت: حتی آزادسازی تعرفهها هم ممکن است مسئله را حل نکند و درنتیجه باید تعاملی با اپراتورهای موبایل انجام شود که تعرفهها را واقعیتر کنند. پیشنهاد ما این است که تعرفه صوت کاهش پیدا کند زیرا بالا بودن تعرفههای صوت به دامپ بازار توسط اپراتورها کمک میکند و آنها که از بازار صوت منبع درآمد خوبی دارند، از جای دیگر هزینه میکنند. اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مثل اینترنت ثابت که بهطور متناسب کم شده، کاهش پیدا کند، آن وقت تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی میشود.
ترجیح کاربران به استفاده از اینترنت موبایل
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با اشاره به تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت بیان کرد: طبق گزارش کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانهای، تعرفه اینترنت موبایل در همه جای دنیا و روی تلفن همراه، برای یک درصد تا حجمی که بتوانند با پیامرسانها کار کنند، پایین است و برای مرورگری و دانلود کردن، نرخها بالاتر از ADSL است؛ اما در ایران این طور نیست و یک تعرفه ثابت وجود دارد که مصرفکننده در خیلی موارد ترجیح میدهد از اینترنت موبایل استفاده کند.
اثنیعشری ادامه داد: نرخ صوت کاهش پیدا نکرده اما اپراتورهای تلفن همراه که برروی اینترنت حاشیه سود پایینی دارند، حاشیه سودشان برروی صوت خوب است و این حاشیه به آنها کمک میکند که این قسمت را پوشش دهند. این موضوع باعث شده تعداد محدودی از شرکتهای FCP کم کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و در نتیجه مشترکشان را از دست بدهند که این خواسته مردم، صنف و دولت نیست.
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای شرکتهای FCP و تاکید بر اینکه این شرکتها سرمایههای ما هستند اما با اختلاف کم میان تعرفه اینترنت ADSL با تعرفه اینترنت روی اپراتورهای موبایل، بخش عمدهای از بازارشان را به سرعت از دست میدهند تصریح کرد: شرکتهای FCP در زمینه اینترنت ثابت و ADSL که از نیازهای مملکت هستند، اگر نتوانند کارشان را حفظ کنند و توسعه دهند، جای دیگری دچار بحران میشویم.
به گزارش ایسنا، تعرفههای اینترنت سال گذشته از مدل حجمی به مصرف منصفانه تغییر کرد و با واکنشهایی روبهرو بود؛ اگرچه برای کسانی که به حجم بالای اینترنت با سرعت بالا احتیاج داشتند، تعرفههای مناسبی به نظر میرسید، اما کاربران کممصرف به این تعرفهها اعتراض داشتند. همین موضوع موجب شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعدهی اصلاح این وعدهها را بدهد.
پس از چند بار وعدهی تغییر تعرفهها نیز اخیرا حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به تصمیم برای آزادسازی تعرفه اینترنت در راستای اصلاح تعرفهها، از جلساتی با اپراتورهای اینترنتی برای ارائه پیشنهادهایشان خبر داد و با تاکید بر آزادسازی و رقابتی کردن تعرفهها در راستای اصلاح در حوزه خردهفروشی، نسبت به مشخص شدن این وضعیت تا پایان تابستان ابراز امیدواری کرده است.
انتهای پیام
نظرات