به گزارش ایسنا، شرکت راهآهن از چند سال قبل و در جریان یک برنامه مداوم اعلام کرد که قصد دارد واگنهای مسن را از ناوگان ایران خارج کند. پس از این اتفاق ابتدا واگنهای با عمر بالای ۵۰ سال و سپس ۴۰ سال از ناوگان خارج شدهاند تا در سال جاری نوبت به واگنهای ۳۰ ساله برسد.
با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از ظرفیت ناوگان شرکتهای ریلی به واگنهای ۳۰ ساله اختصاص پیدا میکند، تصویب جدید راهآهن با برخی مخالفتها از سوی شرکتهای ریلی مواجه شد. تا جایی که برای چند ماه اجرایی کردن این سیاست در هالهای از ابهام فرو رفت.
پس از این گمانهزنیهای نسبتا طولانی حالا شرکت راهآهن اعلام کرده که واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال یک مجوز مشروط دریافت کردهاند که تا پایان خرداد سال آینده امکان تردد در خطوط ریلی کشور را داشته باشند.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در صورتی که این واگنها تمام الزامات کنترلی را پشت سر بگذارند، امکان آن را دارد که فعلا برای جابهجایی مسافران در خصوص راهآهن کشور فعال باشد.
شرکت راهآهن گفته که این موضوع با نامه رئیس جمهور و تاکید ایشان اجرایی میشود.
در چهارچوب این برنامهریزی واگنهای قابل سیر هر ۱۵ روز برای پیش فروش ظرفیت خود را به مسافران عرضه میکنند و شرکتهای ریلی نیز برنامههای خود برای بازسازی کامل آنها را به راهآهن ارائه کردهاند.
مدیرعامل شرکت رجا در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این خبر اعلام کرد که نامه رییس جمهوری در داخل دستورالعملهای دولتی اجرایی شده و شرکتهای ریلی در این زمینه اقدامی نکردهاند اما در جریان این دستور جدید قرار دارند.
به گفته محمد رجبی بر این اساس طبق برنامهریزی که از قبل نیز در دستور کار قرار گرفته، این واگنها هر دو هفته یک بار ظرفیت فروش خود را در اختیار مسافران قرار میدهند.
وی درباره اعزام شرکت راهآهن در رابطه با برنامهریزی بازسازی ناوگان از سوی شرکتهای ریلی نیز گفت: این موضوع چیز جدیدی نیست و شرکتهای ریلی پیش از آن نیز برنامههای خود برای نوسازی و بازسازی ناوگان را ارائه کرده و در چهارچوب آن اقدامات لازم را انجام دادهاند.
مدیرعامل رجا این را نیز گفت که یکی از اصلیترین دغدغههای شرکتهای ریلی تامین منابع مالی بوده است که در رابطه با لکوموتیو راهآهن باید این منابع را تامین کند تا ناوگان بتواند در راستای جابهجایی مسافران اقدامات لازم را انجام دهد.
انتهای پیام
نظرات