به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول حمل خدمه دراگون شرکت فضایی "اسپیسایکس"(SpaceX)، در واقع کپسول ناسا برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بینالمللی و برگرداندن آنها است که طی همین هفته آزمایشهای نهایی خود را پشت سر خواهد گذاشت.
این کپسول از تاسیسات قبلی ناسا در اوهایو به فلوریدا منتقل شده است.
در اوهایو، سخت افزار دراگون در مرکز فضایی ایستگاه "پلام بروک" ناسا مورد ارزیابی قرار گرفت. تنها مرکز در جهان که قادر به تست کامل وسایل نقلیه پرتابی و موتورهای موشک تحت شرایط شبیهسازی ارتفاع بالا است.
محفظه اختصاصی این کپسول به مهندسان اجازه داد تا کپسول را در شرایط شبیهسازی دمای شدید و خلاء فضا بررسی کنند.
هنگامی که تمام تستها به اتمام برسد، فضاپیمای حمل خدمه دراگون اولین پرواز بدون سرنشین خود را تحت عنوان ماموریت DM-1 به سوی ایستگاه فضایی بینالمللی انجام میدهد.
برنامهریزی شده است تا ماه آینده موشک فالکون 9، دراگون را بدون سرنشین از مرکز فضایی کندی به سمت ایستگاه فضایی بینالمللی روانه کند.
دراگون طی این ماموریت، چند هفته به ایستگاه فضایی متصل خواهد بود و سپس به زمین روانه میشود. اگر همه چیز خوب پیش برود، اسپیسایکس یک آزمایش همراه با خدمه را دنبال خواهد کرد و ماموریت DM-2 انجام خواهد شد.
اسپیسایکس تنها شرکتی نیست که در حال آزمایش آمادهسازی پرواز حمل فضانوردان است. ناسا همچنین قراردادی را با شرکت بوئینگ منعقد کرده است تا این شرکت هم همزمان با اسپیسایکس، تلاش کند تا فضانوردان ناسا را به صورت اختصاصی به ایستگاه فضایی برساند.
ناسا در بیانیهای اعلام کرد: پس از اتمام آزمایشات پروازی با و بدون سرنشین، ناسا دادههای پرواز را بررسی میکند تا تایید کند که سیستمها، الزامات صدور مجوز را برای ناسا فراهم میکنند. بر اساس مجوز، این شرکتها هر ساله موظف به انجام شش پرواز حمل خدمه به ایستگاه فضایی بینالمللی از سال 2019 تا 2024 هستند.
در حال حاضر بوئینگ در حال آزمایش فضاپیمای "استارلاینر"(Starliner) خود است که برای جابجایی هفت مسافر و یا ترکیبی از خدمه و محموله برای مأموریت در مدار زیرین زمین طراحی شده است.
هر دو شرکت همچنین در حال کار بر روی لباسهای فضانوردی خود هستند. این لباسها، همراه با سایر لوازم جانبی مانند چتر نجات، باید تحت آزمایش کامل قرار بگیرند.
در هر صورت اگر تمام آزمایشات هم موفقیتآمیز باشد، برنامههای ناسا ممکن است همچنان معلق بماند، چرا که چند روز پیش، دیوان محاسبات ایالات متحده آمریکا، گزارشی را ارائه کرد که حاوی توصیههای بسیاری برای آژانس فضایی بود و نشان میداد که صدور مجوزها به احتمال زیاد تا پایان سال 2019 یا حتی سال 2020 ممکن نیست.
ناسا باید به دیوان محاسبات آمریکا اطمینان دهد که پروازها به صورت کاملا ایمن انجام خواهد شد و این بدان معنی است که فضاپیمای سایوز(Soyuz) روسیه، که در حال حاضر تنها فضاپیمای مورد تایید حمل و نقل خدمه به ایستگاه فضایی است، ممکن است برای مدت زمان طولانی تنها وسیله حمل انسان به فضا باشد.
انتهای پیام
نظرات