• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97041910143
  • خبرنگار : 30054

فضای استارتاپی در ایران

فضای استارتاپی در ایران

چند سالی هست که با باز شدن فضای سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت‌های خارجی و ایرانی اقدام به حمایت از کارآفرینان ایرانی به‌ویژه کارآفرینانی که در صنعت آی تی فعال هستند، کرده‌اند. چنان‌ که هرچند وقت یک‌بار می‌شنویم و می‌بینیم شرکت جدیدی با ایده‌ای نوآورانه صنعتی را متحول کرده، اما با توجه به فراز و فرودهای این مسیر تعداد زیادی از این نوآوران موفق نمی‌شوند، به نتیجه‌ مطلوب برسند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام سایت چنگال، فرایند فعالیت استارت‌آپ‌ها معمولا به این صورت است که ابتدا تیم مستعدی، برای جذب سرمایه اولیه، ایده‌ خود به یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند. اگرچه خیلی از استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌ شخصی شروع به کار می‌کنند و با تجربه‌ سرمایه‌گذاران این حوزه استفاده می‌کنند. در این موارد معمولا میزان سرمایه‌گذاری در این بخش ناچیز است، اما اگر تیم فعالی این ایده را حمایت کند، برای شروع یک کار جدید کافی است. این نوع از سرمایه‌گذاری را «سرمایه‌گذاری بر روی هسته اولیه» می‌نامند.

پس از شروع فعالیت واحد اقتصادی، روند جذب سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاران ادامه پیدا خواهد کرد. در این مرحله کارآفرینان با اندوخته‌ای از تجربه و اطلاعات مالی از حال و پیش‌بینی‌هایشان از آینده‌ فعالیتشان را در اختیار سرمایه‌گذارانی که حاضرند ریسک سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ نوینی که قبلا اجرا نشده را تقبل کنند، قرار می‌دهند. اگر موفق شوند که سرمایه‌گذار را به سود آور بودن فعالیتشان متقاعد کنند، در ازای واگذاری بخشی از سهام شرکتشان از ورود حجم بیشتری سرمایه به مجموعه منتفع می‌شوند. این روند همچنان ادامه می‌یابد و شرکت‌ها می‌توانند بارها فرایند افزایش سرمایه را به‌صورت توافقی تکرار کنند.

عمده شرکت‌های جدیدالتاسیس استارتاپی در ایران از این دست هستند. البته این بازار بازیگران بزرگ دیگری هم دارد که شروع فعالیتشان توسط کارآفرینان ایرانی نبوده است. هسته‌ اولیه‌ آن‌ها با فکر، ایده و سرمایه‌ سرمایه‌گذاران خارجی شکل گرفته است. این دسته از استارتاپ‌ها، با کارآفرینی و ایجاد اشتغال از یک طرف و با ورود سرمایه به ایران سهم قابل توجهی از بازار اشتغال در حوزه استارتاپ‌ها رو به خود اختصاص داده‌اند.

از این دست استارتاپ‌ها می‌شود به سایت چنگال اشاره کرد که بیشتر از یک سال و نیم از عمرش می‌گذرد و علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم ایران در حوزه‌ سفارش آنلاین غذا، سهم زیادی از اشتغال در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه فعالیت چنگال

شرکت ایده‌نگر باربد تجارت، با نام تجاری «چنگال» فعالیت خود را در زمینه سفارش آنلاین غذا از سال ۱۳۹۵ شروع کرده است. فیلیپ ولک، مدیرعامل چنگال، از لهستان به ایران آمده است. در مصاحبه‌ای که سایت ایسنا با وی انجام داده، در مورد علت ورودش به ایران می‌گوید: «نقشه را گذاشتیم جلوی خودمان و بر اساس یک سری شاخص مثل میزان دسترسی مردم به موبایل، میزان درآمد ناخالص ملی، میزان نفوذ اینترنت، میزان دسترسی به اتومبیل، وضعیت اقتصادی مردم و آمار مربوط به جمعیت، تلاش کردیم بهترین کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. در نهایت به یک لیست از کشورها رسیدیم که نام ایران هم در میان آنها بود. البته کشوری مثل آمریکا نیز در فهرست ما وجود داشت اما ورود به بازار آمریکا بسیار سخت است؛ چرا که از یک سو رقبای بسیار قدرتمندی در آن بازار حضور دارند و از سوی دیگر برای موفقیت در آن بازار به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز هست. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ایران بهترین گزینه است. خیلی سریع مطالعه روی بازار ایران را شروع کردیم و تصمیم گرفتیم «چنگال» را بسازیم.»

چنگال چطور کار می‌کند

بنابر اعلام چنگال، این مجموعه یکی از بهترین سرویس‌های آنلاین سفارش غذا به شمار می‌رود. این اپلیکیشن، قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش رستوران‌های اطراف کاربر، امکان ثبت نظر و امتیازدهی به رستوران و پرداخت اعتباری و نقدی هزینه سفارش اشاره کرد.

علاوه بر سفارش از طریق سایت، اپلیکیشن چنگال برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس هم عرضه شده است. در بدو ورود باید شهر و محله‌ خود را برای نمایش رستوران‌ها جست‌وجو و انتخاب کنید.  لیستی از رستوران‌هایی که به محل شما سرویس دارند را مشاهده می‌کنید. اگر به دنبال یک رستوران خاص هستید، می‌توانید از طریق کادر جست‌وجوی رستوران آن را بیابید.

سامانه سفارش آنلاین غذای چنگال نیز از صبح ساعت ۷ صبح فعال بوده و تا ساعت ۱۱:۳۰ شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در این میان سفارشات آنلاین صبحانه، سفارشات آنلاین ناهار و شام را دریافت کرده و از این طریق به مشتریانش خدمت‌رسانی می‌کند.

چنگال، قابلیت فیلتر کردن نتایج جست‌وجو را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است. با استفاده از منوهای بالا و سمت راست صفحه می‌توانید نتایج را بر اساس نوع، قیمت، هزینه ارسال و... شخصی‌سازی کنید.

دو ساعت پس از دریافت سفارش، ایمیلی از طرف چنگال برای شما ارسال می‌شود که در رابطه با سفارش از شما نظرسنجی میکند. با شرکت در این نظرسنجی علاوه بر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با سایر کاربران در رابطه با کیفیت غذا و رستوران، ۵درصد از مبلغ سفارش به حساب شما برمی‌گردد.

شهرهایی که چنگال در آنها فعالیت می کند

سایت چنگال فعالیت خود را از تهران و جزیره‌ کیش شروع کرد و به سرعت بازار شهر کرج را نیز در اختیار گرفت. چنگال به زودی با تعداد زیادی رستوران در مشهد شروع به کار می‌کند. طی مدت زمان کمی ساکنان مشهدالرضا نیز می‌توانند با چنگال سفارش آنلاین غذا دهند.

اهداف و نقشه راه چنگال

چنگال فقط در طی یک سال و نیم توانسته بخش مهمی از بازار سفارش آنلاین غذای تهران را در دست بگیرد. چنگال یک شعار جالب دارد: «همه افراد، مشتری ما هستند چراکه همه به غذا نیاز دارند.»

چنگال در گام اول روی مشتریانی که تجربه‌ خرید آنلاین دارند، متمرکز شد. کسانی که به نحوی از تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی سفارش می‌دهند، جدی‌ترین مشتریان چنگال هستند.

از دید تیم مدیریتی چنگال، همه افراد، مشتری این شرکت هستند؛ از دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار گرفته تا مدیرعامل‌ها و سرمایه‌دارهای بزرگ.

چنگال، اولین شرکت ایرانی حوزه تجارت الکترونیک است که برنامه گسترش خود در چند کشور خارجی دیگر را در مسیر هدفش دیده و مشغول فراهم آوردن مقدمات این امر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha