به گزارش ایسنا، علی مالمیر سهشنبه 8 خرداد در نشست هماندیشی با اصحاب رسانه استان همدان، با بیان اینکه گردشگری امری فرابخشی و فرادستگاهی است و همه افراد، گروهها، نهادها و بخشهای خصوصی و دولتی میتوانند کنشگران این عرصه گسترده باشند، اظهار کرد: در دنیای امروز که همه عرصهها و فعالیتهای گردشگری رقابتی بوده و با توجه به وضعغیت بازار و رقبایی که با استفاده از تمام ظرفیتها و روشهای رسمی و غیررسمی در جهت کسب فرصتهای بیشتر و بازاریابی و بازسازی در تلاش هستند، ضروری است کشور ما نیز با برنامهریزی و خط مشیگذاری علمی در این زمینه گام بردارد.
وی افزود: استان همدان با وجود برخورداری از ظرفیتهای بینظیر گردشگری در حوزههای مختلف از جمله پیشینه تاریخی غنی با انواع بناها و بافتها، یادمانها و محوطهها از ادوار مختلف تاریخی، میراث ناملموس، طبیعت چهارفصل و چشماندازها و جاذبههای طبیعی ارزشمند و منحصربفرد نظیر غارعلیصدر، کوهستان الوند، سرابها همچنین صنایع دستی فاخر و حائز اهمیت ملی و بینالمللی، سوغات متنوع و تنوع قومی و زبانی هنوز نتوانسته است جایگاه شایسته را در بازار گردشگری کسب کند.
مالمیر با بیان اینکه عدم حرکت مداوم و با برنامه در حوزه بازاریابی و تبلیغات میتواند یکی از این دلایل باشد، ادامه داد: یکی از سرفصلهای اساسی و راهبردی استان در حوزه تبلیغات و بازاریابی گردشگری، برگزاری رویدادهاست و استان همدان به منظور کسب جایگاه وقعی خود نیازمند پذیرش میزبانی رویدادهای اثرگذار ملی و بینالمللی است.
وی با اشاره به پیگیری موضوع میزبانی چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت سیاحتی علیصدر و طرح آن در نشست چین و تصویب در شهریورماه سال گذشته، تصریح کرد: به منظور معرفی همدان و گفتمانسازی در صنعت گردشگری در تکاپوی برگزاری رویدادهای اینچنینی بودیم به طوریکه آبانماه امسال میزبانی نشست سازمان جهانی گردشگری را عهدهدار هستیم.
مالمیر ادامه داد: نحوه برگزاری این رویداد کاملا مشخص و دارای پروتکل اجرایی است به طوریکه هیئت نمایندگان سازمان اردیبهشتماه در همدان حضور یافته و از نزدیک اوضاع میزبانی را بررسی کردند و همچنان نقاط قوت و ضعف را منعکس میکنند البته آنها همدان را به اندازه یک کشور دارای ظرفیت و جاذبه گردشگری دانستهاند.
وی در ادامه به بحث برگزاری رویداد اجلاس وزرای گردشگری در همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: در سال 95 میزبانی میهمانان هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری را در استان شاهد بودیم که 140 میهمان از 24 کشور دنیا طی 3 روز در همدان حضور داشتند و ظرفیتهای گردشگری همدان با برنامهریزی مناسبت به آنان معرفی شد و در ادامه این سیاستها در سال 96 برای نخستینبار در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی(ACD) پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اظهار کرد: استان همدان در ادامه سیاستگذاری و برنامهریزی گردشگری، پیشنهاد میزبانی این رویداد را تسلیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کرد و نامزد این عنوان ارزشمند شد که خوشبختانه در نشست کامبوج مورد استقبال وزرای گردشگری ACD و در نشست وزرای خارجه هم مورد تأیید قرار گرفت و آبانماه به استان اعلام شد.
وی برگزاری این رویداد را نخستین تجربه ACD دانست که یک شهر را به عنوان پایتخت گردشگری تعیین کنند و یادآور شد: پیشنهاد برگزاری مراسم افتتاحیه را با حضور اعضای ACD در دیماه سال 96 دادیم اما با چند مشکل مواجه بودیم؛ باید حداقل سه ماه قبل از برگزاری مراسم هیئتهای خارجی را دعوت میکردیم، با افتتاحیه تبریز 2018 تداخل صورت میگرفت و سطح حضور میهمانان در استان همدان کمرنگ میشد و پرداختن به دو رویداد به طور همزمان برای سازمان میراث فرهنگی ناممکن بود بنابراین بهترین فصل یعنی اردیبهشتماه را پیشنهاد دادیم.
وی با بیان اینکه تبریز با وجود اطلاع 2-3 ساله برای برگزاری رویداد «تبریز 2018» مراسم افتتاحیه را تحت عنوان پیشرویداد در سوم فروردینماه و اصل رویداد را در اردیبهشتماه برگزار کرد، افزود: استان همدان نیز به علت اینکه زمان کمی داشت و نیازمند اعتبار بود و در اردیبهشتماه اعتبارات هنوز تعیین تکلیف نشده بود، به صورت مکتوب تیرماه را زمان پیشنهادی خود برای برگزاری رویداد مطرح کرد البته عواملی نظیر تأیید زمان برگزاری توسط وزارت امور خارجه و حضور رئیس جمهور یا معاون اول ایشان در این امر دخیل است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی پس از جمعبندی لازم به این نتیجه رسید که برگزاری رویداد به تأخیر بیفتد، اظهار کرد: پیشنهاد دادیم زمان برگزاری با روز همدان و هفته دولت مصادف شود که 5 تا 7 شهریورماه ابلاغ شد بنابراین با داشتن زمان بیشتر فنیتر میتوانیم امور را پیش ببریم و انگیزه و شوق بیشتری خواهیم داشت.
وی درباره کمیته اطلاعرسانی رویداد نیز گفت: با توجه به اینکه استان و نه تنها ادارهکل میراث فرهنگی متولی برگزاری این رویداد هستند، باید علاوه بر تبلیغ و معرفی خوب همدان، کل مردم استان درگیر موضوع کنیم و این مهم نیازمند فرهنگسازی و گفتمانسازی است که زمانبر و پرهزینه خواهد بود.
وی با بیان اینکه با برگزاری این رویداد به هر نحو چیزی از دست نخواهیم داد و متضرر نمیشویم چرا که این پروژه از صفر آغاز میشود بنابراین هر چقدر مشارکت مردم بیشتر باشد دستاورد بیشتری کسب میکنیم، تصریح کرد: این رویداد بهانه خوبی برای تبلیغ همدان است و خوشبختانه تبلیغات سقف ندارد پس در این راستا کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی از غیردولتیها انتخاب شد تا حرکتها سریع انجام گیرد چرا که ساختار دولتی چابک نیست.
مالمیر، شهرداری را مسئول تبلیغات این رویداد گردشگری معرفی کرد و افزود: شهرداری دستگاه بزرگی است، ظرفیت مالی و گفتمانسازی خوبی دارد و گیروگور اداری و دولتی ندارد بنابراین با مشورت و خردجمعی به این نتیجه رسیدیم که مسئولیت کمیته تبلیغات به این نهاد سپرده شود و مابقی دستگاهها در کنارش به فعالیت بپردازند.
وی نامزدهای کمیته اطلاعرسانی را خانه مطبوعات و روابط عمومی استانداری اعلام کرد و گفت: خانه مطبوعات به علت داشتن دغدغه، تخصص و ابزار بهترین گزینه برای تصدی این کمیته بود هر چند هیچ ممانعت و مرزبندی برای ورود تمام رسانهها و خبرنگاران به این عرصه وجود ندارد کما اینکه خبرگزاری ایسنا با برگزاری چند نشست در این راستا پیشرو بوده و سایر رسانهها کم و بیش به این موضوع پرداختهاند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در باب ارزیابی عملکرد این دو کمیته، نقد بر ضعف در اطلاع رسانی را وارد دانست و خاطرنشان کرد: به لحاظ زمان و امکانات خروجی خوبی را شاهد بودیم اما بهتر از این میتوانست کارها انجام شود.
وی در پاسخ به انتقاد از برنامههای روتین برای رویداد «همدان 2018» اظهار کرد: با توجه به اینکه اجلاسهای زیادی را میزبان نیستیم و از نظر زمان و اعتبار در مضیقه هستیم بنابراین از طریق مکاتبه به تمام دستگاهها اعلام کردهایم هر کس به اندازه وسع و توانش رویداد معرفی و برنامه اجرا کند و به میدان بیاید.
وی با بیان اینکه همایش ملی پویانمایی، جشنواره گردو و جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در قالب رویداد همدان 2018 برگزار شده و میشوند چرا که به دنبال مطرح کردن همدان هستیم، افزود: برگزاری نشست رؤسای بازرگانی ADC، پارکهای صنعتی ADC و همایش ملی دستکند از جمله برنامههای جدید در راستای رویداد همدان 2018 هستند.
مالمیر با بیان اینکه با وجود اینکه طبق مصوبه مجلس 10 میلیارد تومان برای رویداد همدان 2018 اختصاص یافت، هنوز این رقم تخصیص نیافته است، ادامه داد: در برگزاری رویدادهای گردشگری باید متولی بخش خصوصی بوده و ذینفع باشد، جاذب گردشگر بوده و قابل برنامهریزی به منظور حضور گردشگر در آن رویداد باشد.
وی میهمانان اصلی برنامه را وزرا گرشگری ACD، سفرا و مقامات عالی مقام داخلی اعلام کرد و درباره شرایط تبلیغات گفت: پیشنهاد شده طرحی برای تبلیغات تهیه و وظایف عناصر دخیل با دو سناریوی استفاده از ظرفیتهای موجود و انتظار دریافت بودجه برای انجام کار مشخص شود البته مهم سوق دادن ظرفیتهای موجود به سمت رویداد است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، این مجموعه از سال گذشته جهت کاری و اعتبارات جاری و عمرانی خود را به سمت تبلیغات رویداد همدان 2018 سوق داده است و اینکه میگویند شرایط تبلیغات 2018 خوب نیست، قبول ندارم چرا که در نوروز امسال 95 تا 100 اشتغال هتلها را شاهد بودیم و به عنوان استان دوم در رشد میزان اقامت شناخته شدیم.
وی با ابرازخرسندی از توجه و تمرکز کشور و در رأس آن سازمان میراث فرهنگی به استان همدان و تبریز و شکلگیری میز همدان در سازمان اظهار کرد: حضور در نمایشگاه گردشگری، نمایشگاه روستایی- عشایر، پخش تیزرهای تبلیغاتی از صداوسیما، نصب بیلبورد، حضور در برنامه حالا خورشید، تبلیغات فضای رسانهای از جمله تبلیغات در راستای رویداد همدان 2018 است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال انعقاد قرارداد با متروی تهران و انجام تبلیغات در 12 ایستگاه مهم آن هستیم، ادامه داد: انجام تبلیغات محیطی در برج میلاد، در 4 تا 5 مسیر مهم شرکت رجا، کلانشهرها و معابر اصلی کشور، تولید تیزر و پیگیری پخش آنها، رونمایی و پخش 3 مستند از چرم، سفال و منبت استان از شبکه 2، چاپ 50 هزار کتابچه کودک نقاشی و توزیع ان در بین کودکستانها و مدارس تهران، توزیع 2 تا 3 هزار جعبه دستمال کاغذی کوچک در تاکسیهای تهران و پخش فلشهای حاوی تیزرها و جاذبههای همدان از دیگر برنامههای تبلیغاتی استان در راستای برگزاری رویداد همدان 2018 است.
مالمیر در زمینه ضعف در ساماندهی ورودیهای شهر همدان نیز گفت: باید به دنبال ایجاد حداقلها به منظور رونق گردشگری باشیم، همین که کاری آغاز شده خوب است و باید تشویق کرده و تلاش کرد تا به اتمام برسد. نحوه رسیدگی هم باید مطالبه مردم باشد و امیدواریم شتابی که کار به خود گرفته ادامه یابد و امسال ساماندهیها انجام گیرد.
وی با ابرازامیدواری از برقراری سریع قطار همدان- تهران با سرعت مناسب اظهار کرد: با اصلاح ساعتهای پرواز میتوان تورهای گردشگری تعریف کرد چرا که با آژانسهای هواپیمایی در زمینه انجام تبلیغات بحث و گفتگو کردهایم در ضمن شرکت هواپیمایی ترکیش اکنون برای پنج استان تبلیغات دارد که همدان نیز جزء این پنج استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه از برگزاری مسابقه طراحی و عکاسی پوستر رویداد همدان 2018 خبر داد و گفت: 18 طرح از 11 نفر به دبیرخانه ارسال شد و پس از داوری از بین این آثار، یک اثر برتر از سروش حسینی برگزیده شد.
وی یکی از دستاوردهای رویداد را کشف استعدادهای نهان و پنهان افراد دانست و اظهار کرد: طی مکاتبه با دستگاهها اعلام کردهایم هر کس ایده خلاقانهای در زمینه همدان 2018 دارد به دبیرخانه بیاورد تا بانک ایده تشکیل دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گز چهرهها و سلبریتیهای همدانی همچون هنرپیشهها را برای انجام تبلیغات بالا دانست و بر استفاده از ظرفیتهایی چون پیادهراه با محتواسازی تأکید کرد.
وی در ادامه درباره استعفای صیفیکار، مسئول دبیرخانه رویداد همدان 2018 اعلام کرد: این فرد دوست داشتنی و فعال بوده و تلاشش قابل تقدیر است اما به علت مباحث شخصی، اداری و اختلافنظر و عدم همخوانی تعاریف ما از کار با یکدیگر، استعفا داد و خاکسار، معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی استان در این جایگاه قرار گرفت.
انتهای پیام
نظرات