به گزارش ایسنا، رضا باقری اصل در نشست اعلام نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی سازمانهای دولتی در نوبت دوم، با اشاره به مدل پنج مرحلهای بلوغ منطبق بر ویژگیهای دولت الکترونیکی در ایران اظهار کرد: هر یک از سازمانها از نظر حضور در وب، تعاملی، تراکنشی، یکپارچگی و مشارکتی در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
وی با بیان اینکه ۱۸۰۰ خدمت توسط سازمان اداری استخدامی احصا شده است، افزود: ارزیابی اول انتهای سال ۹۵ با ۶۰ دستگاه انجام شد که ۱۹.۳ درصد دستگاهها الکترونیکی بودند. دوره دوم ارزیابی شهریور ۹۶ با ۸۳ دستگاه اتفاق افتاد و ۲۸ درصد دستگاهها الکترونیکی شدند و در آخرین مرحله در انتهای سال ۹۶، ۹۳ دستگاه ارزیابی شدند که در مجموع به ۳۸.۹۵ درصد الکترونیکی شدند رسیدهاند.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاههای اجرایی در دی ماه ۹۶ توضیح داد: امتیاز عمومی درگاه دستگاهها در این مرحله ۶۳ درصد است. دستگاهها از نظر حضور در وب به ۴۷.۳۲ درصد، از نظر تعاملی به ۴۳.۵۴، از نظر تراکنشی به ۲۷.۸۷، از نظر یکپارچگی به ۴۰.۶۸ و از نظر مشارکتی به ۱۵.۹۴ درصد رسیدهاند.
باقری با ذکر دستگاههایی که بیشترین رشد را در نوبت سوم ارزیابی نسبت به دور دوم داشتند، بیان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۷۳.۴۳ درصد پیشرفت بیشترین رشد را داشتهاست. پس از آن نیز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان امور مالیاتی، شرکت بازرگانی دولتی، شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رتبههای بعدی هستند.
وی درباره مرحله بعدی ارزیابی دستگاهها اظهار کرد: طراحی و بازنگری شاخصهای ارزیابی نوبت چهارم در حال انجام است. از ۲۰ تا ۳۱ خرداد مکاتبات اداری برای معرفی نمایندگان مطلع سازمانها انجام میشود. ارزیابی نوبت چهارم نیز تیر و مرداد اتفاق میافتد و امیدواریم نتایج آن در هفته دولت منتشر شود.
دستگاههایی که بیشترین و کمترین رشد را داشتند
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره سازمانهایی که در آخرین ارزیابی، بیشترین امتیازها را در شاخصهایی مانند میزان استفاده از خدمات، نوع سرویس و تعداد کاربران به دست آوردند، گفت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان ملی استاندارد، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیانی، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شرکت مدیریت منابع آب و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، رتبههای یک تا 10 را مرحله سوم ارزیابی کسب کردند.
باقری درباره سازمانهایی که کمترین رشد را داشتند نیز بیان کرد: به ترتیب انستیتو پاستور، سازمان فضایی، شرکت تولید نیروی برق حرارتی، سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و خانواده، معاونت علمی ریاست جمهوری و نهضت سوادآموزی در پایینترین ردههای این جدول قرار گرفتهاند. همچنین ۱۹ دستگاه در سرعت پاسخگویی عالی عمل کرده و سرعت پاسخگویی ۳۸ دستگاه ضعیف گزارش شده است.
وی درباره رتبه سازمانهای متبوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز توضیح داد: سازمان فناوری اطلاعات ایران رتبه 23، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رتبه ۱۹، ستاد وزارت ارتباطات رتبه ۴۸، مرکز تحقیقات مخابرات رتبه ۵۴، پست بانک رتبه ۸۱ و سازمان فضایی ایران رتبه ۹۲ را در این ارزیابی کسب کردند. البته با توجه به اینکه سازمان فناوری اطلاعات متولی دولت الکترونیک است، باید در جایگاه بالاتری قرار داشته باشد اما تیم ارزیاب مجاب شده که نسبت به دستگاههای وزارت ارتباطات سختگیری بیشتری داشته باشد و از طرفی اصلاحات انجامشدهی اخیر هم اعمال نشده است.
دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی در ادامه تاکید کرد: برمبنای مصوبه هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سازمان از نظر الکترونیکی شدن باید تا پایان امسال به لیست ۱۰ سازمان نخست در این زمینه برسد. در همین حال، سایر زیرمجموعههای وزارت ارتباطات از جمله سازمان فضایی ایران و پست بانک نیز برنامه ارتقای رتبه و افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی را در دستور کار قرار دادهاند.
کدام دستگاهها همکاری نکردند؟
باقری اصل با اشاره به مکاتبات انجامشده برای اعلام ارزیابی دستگاههای اجرایی از خدمات دولتی گفت: دستگاههای معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بازنشستگی کشوری به رغم مکاتبات متعدد با ما همکاری نکردند. البته دو دستگاه نیز در پاسخ به درخواست برای ارزیابی خدمات الکترونیکی، خواستار عدم ارزیابی شدند.
در بخش خدمات الکترونیکی دولت، ۲۳ پروژه اولویتدار در شورای اجرایی فناوری اطلاعات به تصویب رسیده است که سه پروژه سامانه معاملات، سلامت و مالیات در راس این پروژهها قرار دارد و سازمان فناوری اطلاعات ناظر اجرایی شدن این پروژههاست. همچنین در راستای ارائه خدمات سلامت الکترونیک، ۳۷۸ بیمارستان به این سیستم متصل شده و فرآیند حذف دفترچه بیمه و الکترونیکی شدن اسناد پزشکی در حال انجام است.
باقری همچنین درباره راهاندازی سامانه ارزیابی خدمات دستگاههای اجرایی به آدرس payesh.iran.gov.ir توضیح داد: در این سامانه شهروندان میتوانند خدمات دستگاهها را ازریابی کنند؛ امکان خوداظهاری توسط دستگاهها فراهم شده است و در عین حال متخصصان و ارزیابان خبره نیز میتوانند نظرات کارشناسی خود در مورد خدمات الکترونیکی دولت در راستای افزایش کیفیت این خدمات از طریق این سامانه اعلام کنند.
انتهای پیام
نظرات