گزارش های میدانی ایسنا حاکی از آن است که زیر پوست بسیاری از جایگاه های عرضه سوخت شهر تهران اتفاقاتی به جز سوخت رسانی صورت می گیرد. اتفاقاتی که گریبان مشتریان را گرفته و موجبات نارضایتی آنها را فراهم آورده است. البته شایعه قاطی کردن آب و هوا با بنزین همواره سر زبان ها بود و بسیاری از مصرف کنندگان همچنان بر این باورند بنزینی که از برخی از جایگاه ها دریافت میکنند زودتر از زمان انتظار تمام میشود.
موضوعی که وزیر نفت هم به آن واکنش نشان داد و اوایل سال ۱۳۹۵ جایگاهداران را به کمفروشی متهم کرد و گفت که هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاهها به زندان میروند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کمفروشی است.
آب+هوا+بنزین!
در این راستا، یکی از مصرف کنندگان سوخت به ایسنا گفت:بعد از اینکه چراغ بنزین ماشین روشن شد، سوخت گیری کردم و بعد از سوخت گیری متوجه بروز خلل در عملکرد ماشین شدم. با مکانیک ماشین تماس گرفتم و مشخصات مشکلات ایجاد شده را شرح دادم. نظر مکانیک این بود که احتمالا جایگاه دار آب قاطی بنزین کرده است. مشابه این اتفاق هفته گذشته برای یکی از دوستانم نیز رخ داده بود.
فصل جدید مشکلات جایگاه های سوخت
اخذ پول بیشتر از مشتریان فصل جدید مشکلات جایگاه ها است. البته این مشکل بیشتر شامل حال خانم هایی می شود که هنگام سوخت گیری خودروی خود را ترک نمی کنند و عملیات سوخت گیری را بر عهده جایگاه دار میگذارند.
در این راستا یکی از مشتریان سوخت به ایسنا گفت: من هیچگاه برای سوخت گیری از خودرو خارج نمی شوم. بارها و در جایگاه های مختلف سراسر شهر متوجه این موضوع شدم که برای مثال برای سی لیتر بنزین هزینه چهل لیتر بنزین را اخذ می کنند.
مصرف کننده دیگری نیز دراین مورد توضیح داد: این اتفاق بارها رخ داده است و جایگاه دار بیشتز از مبلغی که باید، از کارت من پول کشیده است. من حتی سعی کردم این مشکل را به شماره تلفنی که به عنوان مرکز تخلفات ارائه شده بود تماس بگیرم و گزارش کنم اما موفق نشدم.
این مشکلات درحالی از سوی مشتریان سوخت گزارش می شود که مسئولان همچنان بر نظارت بر جایگاه ها و کیفیت سوخت تاکید دارند. البته به نظر می رسد وجود چنین تخلفاتی را غیرممکن نمی دانند و از مردم خواسته اند تخلفات را گزارش کنند.
تخلفات را گزارش کنید
در این راستا، علیرضا رجب پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه سه نوع نظارت کمی، کیفی و درجه بندی بر عملکرد جایگاه ها وجود دارد، توضیح داد: نظارت های کمی و کیفی به صورت هفتگی و ماهانه صورت می گیرد. طی آن تلمبه ها آزمایش می شود. همچنین نمونه گیری به صورت مستمر و روتین و گاهی هم سرزده از بنزینی که در مخازن جایگاه ها وجود دارد انجام می شود. در نظارت درجه بندی هم نظارت کلی بر تمام ابعاد جایگاه شامل زیبایی، ایمنی، نظافت، کارکنان، سالم بودن دستگاه ها و... صورت می گیرد.
وی افزود:البته عدهای سودجو هم وجود دارند که رفتار آن ها باعث میشود بعضا اتفاقات مذکور نیز رخ بدهد. مخصوصا برای خانم هایی که هنگام سوخت گیری از خودرو پیاده نمی شوند. متاسفانه برای هرکدام از این افراد نمی توانیم یک کنترل کننده داشته باشیم. اگر مصرف کنندگان تخلف پیش آمده و مشخصات جایگاه را از طریق شماره ۰۹۶۲۷ منتقل کنند بلافاصله پیگیری می شود و جرایم سنگینی را هم باید بپردازند.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درمورد کیفیت بنزین نیز اظهار کرد:امکان ندارد بنزین تولیدی آب داشته باشد. بنزین از پالایشگاه به انبارها منتقل شده و با نظارت و کنترل کامل بارگیری می شود برای جایگاه ها. هم مخازن هر روز کنترل می شوند و هم نفتکش هایی که بنزین را از انبارها بارگیری می کنند. همچنین بار آن ها قبل از خالی شدن نمونه گیری می شود.
رجب پور ادامه داد: قاطی کردن آب داخل بنزین به صورت عمدی بسیار بعید است اما اگر چنین موضوعی گزارش شود، به محض اطلاع رسانی فورا پیگیری میشود. اگر صحت داشته باشد جایگاه بسته می شود و تخلیه بنزین صورت می گیرد و مواد جایگزین تحویل داده می شود و با متخلف برخورد می شود.
انتهای پیام
نظرات