• شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 97020804534
  • منبع : نمایندگی گیلان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور:

دسترسی ریلی بندر آستارا یک مزیت رقابتی جدید است

دسترسی ریلی بندر آستارا یک مزیت رقابتی جدید است

ایسنا/گیلان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، با اشاره به این‌که دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره‌گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه‌آهن سراسری میسر می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس «محمد راستاد» در مراسم افتتاح پروژه‌های بندر آستارا که با حضور استاندار گیلان انجام شد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پایانه غلات بندر آستارا، اظهار کرد: امروز روز مهمی برای بندر آستارا محسوب می‌شود، چون برای نخستین بار شاهد هستیم که سرمایه‌گذار و اپراتور بخش خصوصی بندر خودش زمینه تأمین ناوگان دریایی را به میزان 10 میلیون یورو ایجاد کرده که کار بزرگی است.

وی با قدردانی از شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه به‌عنوان سرمایه گذار، تصریح کرد: بی‌تردید با کمک سرمایه‌گذار در برنامه‌های بعدی، این بندر می‌تواند به نقش و جایگاه واقعی خودش برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، با بیان این‌که اعتبار لازم برای اجرای زیربنا و روبنای پایانه غلات بندر آستارا حدود 18 میلیون یورو برآورد شده است، افزود: زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا در حاشیه این پایانه‌های بندری بتوانیم صنایع ارزش افزوده هم داشته باشیم، چون موقعیتی که بندر آستارا دارد کمک می‌کند بتوانیم افق‌های خوبی را متصور باشیم.

این مقام مسئول، با اشاره به این‌که دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره‌گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می‌شود. بندر آستارا هم از دریا به تمام کشورهای حاشیه خزر متصل می‌شود و هم این‌که از طریق راه‌آهن می‌تواند به خلیج‌فارس دسترسی داشته باشد، از این‌رو انتظار داریم که توسعه در بندر آستارا به یک تحول جدی در این منطقه منجر شود.

وی یکی دیگر از مزیت‌های مهم بندر آستارا را منطقه ویژه اقتصادی دانست و تصریح کرد: ما در چنین بنادری نباید صرفاً به دنبال این باشیم که تخلیه و بارگیری و لجستیک کالا اتفاق بیفتد، بلکه مسأله مهم این است که بتوانیم از تسهیلات و مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی بهره ببریم، یعنی مواد خام وارد و ارزش افزوده ایجاد شود و صادرات مجدد به میزان ارزش افزوده و سپس واردات صورت گیرد. در این صورت فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی توجیه پیدا می‌کند.

راستاد افزود: جانمایی که برای طرح جامع بندر آستارا پیش‌بینی شده به گونه‌ای است که به خوبی در راستای استفاده از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بود و از این‌رو انتظار داریم در کنار این‌که سرمایه‌گذار و اپراتور در مباحث بازاریابی عملیات بندری و دریایی را انجام می‌دهد، مسئولان استانی هم بکوشند تا چرخه جابجایی کالا در این بندر جایگاه مناسبی به دست آورد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان این‌که بندر آستارا به لحاظ ظرفیت قابل رقابت با سایر بنادر شمال کشور نیست، یادآور شد: این در حالی است که بندر آستارا به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند مزیت‌های رقابتی خاصی ایجاد کند. این بندر از پسکرانه خشک و فضاهای پشتیبانی مناسبی برخوردار است.

وی ظرفیت پیش‌بینی شده را 205 میلیون تن دانست و گفت: سال گذشته 192 هزار تن تخلیه و بارگیری این بندر بوده که با انتظارات ما فاصله دارد، اما ایجاد پایانه غلات که از امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، کمک می‌کند بتوانیم حجم قابل توجهی از غلات ترانزیتی را حمل و نقل کنیم.

راستاد، با بیان این‌که چشم‌انداز خوب و روشنی برای بندر آستارا متصور هستیم، خاطرنشان کرد: استاندار گیلان از یک استان بندری در جنوب به استان شما آمده و کاملاً اشراف دارد که تا چه حد فعالیت‌های بندری و دریایی می‌تواند در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده تأثیر داشته باشد. بندر آستارا می‌تواند به‌عنوان نگینی در میان بنادر تجاری خزر مطرح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha