• شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97020804487
  • خبرنگار : 71592

اولین محک لبنان در برگزاری انتخابات در خارج از کشور و فرصت‌های نابرابر نامزدها

اولین محک لبنان در برگزاری انتخابات در خارج از کشور و فرصت‌های نابرابر نامزدها

لبنان برای اولین بار روز گذشته روند رای‌گیری از لبنانی‌های خارج نشین را طبق قانون جدید انتخابات محک زد و مرحله نخست این تجربه را در شش کشور عربی به سرانجام رساند. قرار است مرحله دوم رای گیری از لبنانی‌های مقیم خارج در ۳۳ کشور فردا (یکشنبه) آغاز شود. انتخابات در داخل لبنان نیز ششم مه (۱۶ اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، تعداد مهاجران لبنانی که حدود چهار ماه پیش برای رای‌گیری ثبت‌نام کرده‌اند حدود ۸۳ هزار تن برآورد شد، نام آنها از لیست‌های موجود در لبنان حذف می‌شود تا مانند انتخابات سابق برای مشارکت در انتخابات به این کشور نیایند.

کنسول‌گری‌ها و سفارت‌های لبنان در مصر، امارات، عربستان، عمان، قطر و کویت از صبح دیروز (جمعه) تا ۱۰ شب به مراکز رای‌گیری تبدیل شد و  اتاقی برای نظارت بر روند انتخابات در مقر وزارت خارجه در بیروت با حضور نمایندگانی از وزارت کشور برپا شده است.

روزنامه الحیاة هم به نقل از منابع خارجی نوشت، برخی از کسانی که نامشان را در عربستان، کانادا، آلمان و بلژیک نوشتند هنگام توزیع اسامی در مراکز رای‌گیری نامشان در لیست‌های رای دهندگان نبود.

تا امروز (شنبه) ۶۶ درصد میزان آرای مهاجران در شش کشور عربی بود، تعداد رای دهندگان در کشورهای مذکور به شکل زیر است، در عمان از میان ۲۹۶ اسامی ثبت شده، ۲۲۱ تن رای دادند، در امارات از میان ۵۱۶۶ تن حدود ۶۰ درصد رای دادند، در کویت از میان ۱۸۷۸ نام ثبت شده ۱۲۹۸ تن پای صندوق‌های رای رفتند، در عربستان از بین ۳۱۳۱ تن، ۱۹۸۹ تن شرکت کردند، در قطر از بین ۱۸۳۲ نام ثبت شده، ۱۴۰۲ تن رای دادند و در نهایت در مصر هم از ۲۵۷ تن ۱۳۱ تن رای دادند.

یکی از لبنانی‌های مهاجر در یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و از وابستگان به گروه‌ "۸ مارس" حامی حزب‌الله لبنان که خواست نامش فاش نشود، گفت: رهبری ما به ما ابلاغ کرده که نمایندگانی برای حضور در مراکز انتخابات در لیست نداریم و نباید حساسیتی در این باره ایجاد کنیم.

وی افزود: با وجود سفارش‌ها مبنی بر عدم ثبت نام، در انتخابات شرکت کردیم تا از امکان وقوع مشکلات آتی اجتناب کنیم. همه ما از شرایط کشورهای عرب و از حساسیت وجود خود در میان این کشورها خبر داریم به همین دلیل با وجودی که دیگر احزاب زیر پرچم موسوم به "۱۴ مارس" به صورت علنی کار کرده، دیدارهایی برگزار و نام نمایندگان خود را نوشتند، اما هنوز هیچ ارتباطی با لبنانی‌های مقیم خارج از کشور  وابسته به حزب‌الله برقرار نشده است.

این شخص وابسته به گروه "۸ مارس" ادامه داد: حساسیت گروه " ۸ مارس" در خارج متفاوت است،  کشورهای عربی و اکثر کشورهای جهان رویکرد حمایتی نسبت به حزب‌الله ندارند، به همین دلیل در برخی مراکز نمایندگانی از جنبش "امل" یا جنبش "المرده" دیده می‌شود اما ما بدون شک یک نماینده از حزب‌الله نخواهیم دید؛ مساله‌ای که به وضوح بیانگر فرصت‌های نابرابر میان همه نامزدهاست.

در این راستا، منابعی در ۸ مارس اعلام کردند، از زمان آغاز حرف و حدیث درباره امکان برگزاری انتخابات در خارج از کشور، این گروه تمایل داشت که به صورت مستقیم در این انتخابات ورود نکند چراکه ممکن است حضور آنها در انتخابات پیامدهای منفی برای رای دهندگان از سوی دولت‌های کشورهایی که در آنجا مقیم هستند داشته باشد. همین امر موجب غیبت نمایندگان این گروه‌ها در مراکز رای گیری در کشورهای عربی شد این در حالی است که ماشین‌های انتخاباتی وابسته به احزاب ۱۴ مارس تلاش کردند رای بیشتری جمع‌آوری کنند.

به گفته این منابع، عدم حضور نمایندگان حزب‌الله و "۸ مارس" در ادامه پرسه رای‌گیری از مهاجران ادامه خواهد داشت به ویژه اینکه برخی کشورها حزب‌الله را یک گروه "تروریستی" می‌دانند، مساله‌ای که موجب می‌شود رای دهندگانش در این کشورها نسبت به اعلام مواضع و رویکردهای خود تردید کنند و این مساله تاثیر منفی بر لیست‌های گروه‌ ۸ مارس به ویژه در بخش‌هایی که تعداد بیشتری از لبنانی‌ها ثبت نام کرده‌اند، خواهد گذاشت.

طبق اعلام این منابع، پس از اینکه اطلاعاتی مبنی بر اینکه برخی کشورها لبنانی‌های مقیم را تحت فشار قرار می‌دهند، حزب‌الله از چهار روز پیش به برخی ثبت نام کنندگان وابسته به گروه‌ "۸ مارس" اعلام کرد در این کشورها رای ندهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha