به گزارش ایسنا، سامانه تست لوپهای سوخت 2 بار و 10 بار که مطالعات، طراحی و ساخت آن توسط کارشناسان جوان ایرانی به نتیجه رسیده است روز 20 فروردین سال جاری با دستور رییسجمهوری در سایت هستهای تهران کار خود را آغاز کرد. این سامانه علاوه بر تست سوخت در زمینه پزشکی به ویژه رادیوداروها مورد استفاده است.
این در حالی است که اخیرا علیاکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از بازسازی کامل راکتور تهران خبر داده بود.
تست لوپهای تست سوخت و مواد هستهای به منظور تست و اطمینان از عملکرد صحیح و مطمئن سوختهای هستهای در سراسر جهان تنها در کشورهای صاحب تکنولوژی تولید سوخت هستهای موجود و مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. انجام تستهای گرم یا اکتیو سوخت قبل از بارگذاری در قلب راکتور اصلی لازمه و پیش شرط تایید و تکمیل چرخه ساخت سوخت هستهای بوده و اخذ مجوزهای ایمنی و مجوزهای بهرهبرداری از هر سوخت تازه تولید شدهای نیازمند انجام این تستها است. در واقع تست سوخت را میتوان آخرین حلقه از حلقههای دستیابی به دانش فنی تولید سوخت هستهای دانست.
تست لوپ تست سوخت راکتورهای تحقیقاتی TRR-FTL1 اولین تست لوپ تست سوخت اکتیو و تحت فشار کشور است که قابلیت انجام انواع تستهای در حین پرتودهی سوخت را داراست و میتوان طیف وسیعی از اطلاعات عملکردی سوخت را در اختیار قرار دهد.
طراحی این تست لوپ ماژولا بوده و بنا بر نیاز میتواند انواع سوختهای میلهای و یا صفحهای را برای تست در این مجموعه به کار گرفت. همچنین پارامترهای طراحی این مجموعه به گونهای در نظر گرفته شده که بتواند کلیه شرایط فرآیندی قلب راکتوری که سوخت در نهایت باید در آن مورد بهرهبرداری قرار گیرد شامل اندازه جریان خنککننده، سرعت سیال بر روی غلاف، فشار محفظه تست، دمای ورودی خنککننده و شارنوترونی و شار حرارتی سوخت را تامین کند.
با استفاده از سوختهای تجهیز شده، این زیرساخت این قابلیت را داراست تا پارامترهای مهمی از قبیل دمای سوخت و دمای غلاف سوخت، فشار گاز درون میله سوخت، پایش گازهای حاصل از شکافت، تغییرات ابعادی سوخت و غلاف، آنالیز آنلاین مشخصات شیمیایی خنککننده، اندازهگیری میزان خوردگی غلاف را در کنار اندازهگیری شار نوترونی در معرض سوخت در حال تست اندازهگیری کند.
شبیهسازی حوادث محتمل برای سوخت یکی دیگر از قابلیتهای این تست لوپ است که با استفاده از آن میتوان میزان مقاومت سوخت در مقابل این حوادث و همچنین اثرات این حوادث را در یک شرایط و محیط کنترل شده بررسی و آزمایش کرد.
در کنار تست سوخت انجام انواع تستهای متریال نیروگاهی مانند غلاف، مواد مخازن و محفظه راکتور (pressure vessel) و همچنین تست ابزارهای اندازهگیری مانند سنسورها از دیگر قابلیتهای این تست لوپ باشد.
با فراهم آوردن تجهیزات مناسب برای انجام تستهایی مانند رادیوگرافی نوترونی و اندازهگیری ابعادی سوخت در کنار این تست لوپ در راکتور تحقیقاتی تهران انجام آزمایشهای غیرمخرب بر روی سوخت در فواصل مشخص بین زمانهای پرتودهی سوخت یا پس از رسیدن به ماکزیمم پرتودهی میتوان تستهای سوخت را به صورت وسیعتری انجام داد.
این تست لوپ همچنین دارای یک محفظه تست سرد یا غیراکتیو است که دارای قابلیت انجام تستهای ترموهیدرولیک و هیدرودینامیک بر روی میله و مجتمع سوخت است. تستهای افت فشار، ایجاد ارتعاشات در اثر جریان و استحکام مکانیکی سوخت از تستهای قابل انجام در این قسمت است.
بنا بر این گزارش، انتظار است طراحی و ساخت چنین زیرساخت با اهمیتی در حوزه سوخت که برای نخستین بار در کشور و به دست متخصصان صنعت هستهای کشور انجام گرفته است بتواند گامهای مهمی در تکمیل و اجرای پروژههای عظیم صنعت هستهای کشور مانند راهاندازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تولید سوختهای نیروگاهی کشور با اتکا به توان داخلی کشورمان ایفا کند.
انتهای پیام
نظرات