• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97011503432
  • خبرنگار : 71402

آغاز تلاش برای تشکیل دولت جدید در ایتالیا و خروج از بن‌بست

آغاز تلاش برای تشکیل دولت جدید در ایتالیا و خروج از بن‌بست
لوئیجی دی مایو

احزاب ایتالیایی امروز (چهارشنبه) تلاش برای تشکیل دولت جدید را آغاز خواهند کرد و قرار است بعد از یک‌ ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی به این بن‌بست سیاسی پایان داده شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو گروه مهم پیروز این انتخابات شدند؛ یک ائتلاف جناح راست به رهبری حزب راست افراطی و ضد مهاجرتی "لیگ" توانست ۳۷ درصد آرا را به دست آورد و جنبش ضد تشکیلاتی پنج ستاره به عنوان بزرگترین حزب مستقل تنها زیر ۳۳ درصد رای به دست آورد.

هر گروه مکررا بر حق خودش برای تشکیل دولت تاکید می‌کند و آنها به‌رغم توافق هفته گذشته بر سر نامزدهای دو مجلس پارلمان به همان خط چسبیده‌اند. این دو گروه سیاسی سازهای مخالفی در آستانه رایزنی‌ها با سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا می‌زنند.  

لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره سه‌شنبه شب اعلام کرد، تنها با حزب ضد مهاجرتی لیگ یا حزب چپ‌میانه دموکراتیک که رهبری دولت در حال کناره‌گیری را دارد و در انتخابات با به دست آوردن ۲۳ درصد جایگاه سوم را گرفت، توافق می‌کند. به گفته او هرگونه توافق با حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی باید بدون حضور حزب سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا موسوم به فورزا ایتالیا باشد. حزب او دومین حزب بزرگ در ائتلاف جناح راست است که رقیب سرسخت جنبش پنج ستاره به حساب می‌آید.  

رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا گفت: سالوینی باید بین انقلاب و احیا یکی را انتخاب کند. اینکه برلوسکونی را رها کرده و ایتالیا را تغییر دهد یا اینکه با او بماند و تغییری ایجاد نشود.

ظرف دو روز آتی، رئیس‌جمهوری ایتالیا با اعضای مجلس نمایندگان و روسای سنا و رهبران سیاسی برای رایزنی بر سر ترکیب دولت آتی رایزنی خواهد کرد. پس از آن ماتارلا تصمیم می‌گیرد چه گروهی کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت را داراست یا اینکه اعلام کند دور جدیدی از رایزنی‌ها لازم است. جناح راست به ۵۱ کرسی دیگر در پارلمان با ۶۳۰ کرسی و ۲۳ کرسی دیگر در سنا با دارا بودن ۳۱۸ کرسی نیاز دارد تا بتواند یک دولت اکثریت بادوام تشکیل دهد. جنبش پنج ستاره هم به ۹۴ کرسی دیگر در مجلس نمایندگان (پارلمان) و ۵۱ کرسی در سنا نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha