• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96122212702
  • خبرنگار : 71565

علوی در دفاع از آخوندی:

وقتی وزارتخانه‌ها را ادغام کردیم باید فکر امروز را می‌کردید

وقتی وزارتخانه‌ها را ادغام کردیم باید فکر امروز را می‌کردید

نماینده مردم سنندج در دفاع از وزیر راه و شهرسازی، گفت: آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ هنگامی که مجلس موجب شد چند وزارتخانه تجمیع شود باید به فکر مشکلات امروز هم می‌بودیم.

به گزارش ایسنا، سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در جایگاه مخالفت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد بلکه در عملکرد کشور در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و در بعد اجتماعی تاثیرگذار است.

وی افزود: آقای آخوندی به آمار و اقدامات انجام شده اشاره کرد. در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و مواردی که در مسیرهای نادرست بوده‌اند در مسیر خود قرار گرفته‌اند و از فرصت‌ها استفاده شد. سوال می‌کنم آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ باید ببینیم ما چه کار کردیم. چهار وزارتخانه را تجمیع کردیم، اینگونه می‌شود که هیچ ابروزیری نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند. ما مجلسیان این مشکل را ایجاد کردیم.

نماینده مردم سنندج تاکید کرد: آیا موضوع هواپیمای ATR مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؟ در آن زمان هم اگر شهید دادمان داخل هواپیما شهید نشده بود استیضاح می‌شد. قانون، رویه، دستورالعمل، آیین‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها در دنیا مقدس است. ما در ایران مستمسک فرد هستیم. ابهام برایمان فضیلت است. هر رییس‌جمهوری آمده از آن تبعیت کردیم. ۲۲ وزارتخانه را ۱۷ وزارتخانه کردیم، باید فکر مشکلات امروز هم بودیم. وزارت راه و شهرسازی ۵۵ هزار نفر نیرو دارد، کارها ساده نیست.

علوی بیان کرد: اخیرا هم یک هواپیمای ترکیه‌ای سقوط کرده، کیست که از مرگ تعدادی در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج متاثر نشود. کیست که در حادثه سانچی متاثر نشود و چه کسی است که در حادثه آن دو قطار متاثر نشود. اینها همه خانواده ما هستند ولی قبول کنیم بخش زیادی مربوط به وزیر و وزارتخانه نیست. بیشتر بخش حمل و نقل ما فرسوده است و برای سال‌های پیش است. میانگین عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است اما در ایران با هواپیماهایی که خریداری شد از ۳۰ سال به ۲۲ سال تبدیل شد. چه کسی باید اعتبار دهد؟ ما باید اعتبار دهیم. برای سال‌های آینده اگر همین وضع بخواهد حفظ شود ۱۷۰ هزار میلیارد بودجه نیاز است اما ما پنج هزار میلیارد اختصاص دادیم یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد.

نماینده مردم سنندج ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته شش درصد هزینه‌های راه‌سازی مربوط به هزینه تعمیر جاده‌هاست. این هزینه در ایران زیر نیم درصد است. در بحث ناوگان هوایی هم این‌چنین است. سیستم کنترل ما فرسوده است، ما تحریم بودیم. اینها نیاز به بودجه کلان دارد.

علوی با اشاره به برخی از دستاوردهای وزارت آخوندی، گفت: در بحث شاخص ایجاد آزادراه در سال به ۳۰۰ کیلومتر رسیدیم. دستیابی به رکورد ریل‌گذاری که از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیدیم. عمر متوسط هواپیما به عمر مناسبی رسید. در جابجایی مسافرین هوایی از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون رسیدیم. همچنین موضوع افزایش توان حمل بار، توسعه ترمینال‌ها و ایجاد باندهای بیشتر در فرودگاه‌ها، اجرایی کردن خطوط‌های سریع‌السیر مانند تهران ـ قم، اینها انجام شده است. همچنین اجرای سیاست بازآفرینی شهری با رویکرد محله محور.

نماینده مردم سنندج با اشاره به حادثه هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد و مورد بررسی قرار گرفت،‌ مشخص می‌شود که کمک خلبان به خلبان اخطار بازگشت می‌دهد. این دو خلبان کنترل را برای اتوپایلت می‌گذارند و روی ارتفاع ۱۵ هزار پا تنظیم می‌کنند و خلبان در آن شرایط موتور را خاموش می‌کند. سنسور هواپیما اعلام می‌کند که نزدیک مانع هستید اما گویا به دلیل تراکم مه و ابر به آن صورت چیزی مشخص نبوده اما تا موتور روشن شود و قوت بگیرد آن حادثه اتفاق می‌افتد. وقتی مشخص نیست موضوع هواپیما مربوط به کجا است سازمان هواپیمایی، صندوق بازنشستگی، وزارت راه و شهرسازی اینگونه می‌شود، مسئولیت‌ها متعدد است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha