به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی که از آغاز دولت یازدهم بر این منطقه تکیه زده، تاکنون سه بار از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته است.
نخستین جلسه رای اعتماد آخوندی به مردادماه سال ۹۲ و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم بازمیگردد. آخوندی در این جلسه توانست با اخذ ۱۵۹ رأی موافق، ۱۰۷ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع ۵۶ درصد از آرای نمایندگان را به خود اختصاص دهد تا به عنوان رئیس جدید ساختمان دادمان کار خود را آغاز کند.
این پایان ماجرای وزیر راه دولت روحانی با نمایندگان مجلس نبود. پس از آن در مهرماه سال ۱۳۹۴ و حدود دو سال پس از آغاز به کار وی در سمت جدید، نمایندگان مجلس نخستین استیضاح وزیر راه را کلید زدند. استیضاحی که در نهایت با ثبت رای ۱۷۵ نماینده مخالف اعتماد به آخوندی را به مرز ۷۰ درصد رساند.
وزیر راه دولت روحانی که در طول این سالها تقریبا هر سال یک استیضاح را پشت سر گذاشته در نخستین روز اسفند سال ۹۵ نیز بار دیگر برای استیضاح به مجلس فرا خوانده شد. در این جلسه نیز آخوندی توانست ۱۷۶ رأی مخالف با استیضاح را به دست بیاورد و باز هم در مرز ۷۰ درصد اعتماد نمایندگان را جلب کند.
پس از عبور از این مرحله در اسفندماه سال جاری و پس از سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان وزیر راه و شهرسازی سهشنبه همین هفته برای سومین استیضاح خود وارد صحن علنی مجلس میشود. استیضاحی که با توجه به نزدیک بودن سفرهای نوروزی این نگرانی را به وجود آورده که نبود وزیر راه میتواند مشکلاتی در مدیریت این سفرها به وجود بیاورد.
در کنار این نگرانیها آخوندی خود نسبت به نهایی شدن این استیضاح در روزهای پایانی سال گلایه کرده است. آخوندی در یادداشتی جدید اعلام کرده که مسیر پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جادهای یکطرفه است و قطعا حرکت در خلاف جهت آن جریمهای سنگین دارد اما با این وجود آخوندی از نمایندگان مجلس و استیضاح کنندگان خود سوالاتی را مطرح کرده که آیا این استیضاح پایه استواری دارد؟ آیا مراحل عرف حقوقی خود را طی کرده است؟ و سرانجام آیا بر اثر آن نکته تاریکی روشن خواهد شد؟
وزیر راه و شهرسازی در کنار ابراز خرسندی از سومین حضور خود در صحن علنی مجلس برای پاسخ دادن به مشکلات و سوالات نمایندگان مجلس به چند موضوع پرداخته است.
او در بررسی فرآیند شکلگیری این استیضاح گفته که در پی نیتخوانی نیست و از مقاصد پنهان سخن نمیگوید اما اعلام کرده که در طی سقوط هواپیمای آسمان و در جریان نفتکش سانچی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کار و رفاه اجتماعی مقصر اعلام شدهاند در حالی که باید پرسید که چگونه و با چه مدرکی به این سوال و این مسئله رسیدند.
آخوندی پس از آن به فرآیند پیگیری سوانح اخیر پرداخته و گفته است که در همان روز سقوط هواپیما ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل شده و گزارش ابتدایی خود را نیز منتشر کرده است. لااقل به موجب قانون استیضاح کنندگان میبایست تا زمان گزارش این ستاد صبر میکردند و سپس از ابزارهای نظارتی خود استفاده میکردند آخوندی گفته در حالی که در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانوادههای داغدار بوده، استیضاحش به هیات رئیسه تقدیم شده است. آیا اینکه مسئول درگیر عملیات میدانی در چنین موقعیتی قرار داشته باشد و از کار بازداشته شود، درست است آن هم در شرایطی که کوچکترین اطلاعی از کیفیت وقوع سانحه ارائه نشده. آخوندی این سوال را نیز پرسیده که آیا امکان آن وجود نداشت که دو هفته انتظار کشید تا جعبه سیاه و لاشه هواپیما پیدا شود؟
طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ظرف چند روز آینده، ستاد سانحه نظر نهایی خود را درباره علت سقوط سانحه اعلام میکند و این امکان وجود داشت که استیضاحکنندگان تا آن زمان صبر میکردند و پس از مشخص شدن ابعاد گوناگون حادثه شرایط برای استیفای حقوق مردم فراهم شود.
با وجود تمام این سوالهایی که وزیر راه مطرح کرده، وی باید سهشنبه این هفته در صحن علنی مجلس حضور یابد و برای دفاع دوباره از عملکرد خود آماده شود. عملکردی که برای سومین بار به چالش کشیده خواهد شد و آخوندی در صورت موفقیت در عبور از این استیضاح جدید به نوعی رکورددار وزرای دولت روحانی در گرفتن رأی اعتماد از مجلس خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات