• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96121709512
  • خبرنگار : 71577

مرسوله پستی در چه‌صورت به شخص دیگری تحویل می‌شود؟

مرسوله پستی در چه‌صورت به شخص دیگری تحویل می‌شود؟

مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با اشاره به قوانین پستی درباره ارسال مرسولات پستی، توضیح داد که در چه صورت یک مرسوله توسط مامور پست به شخصی غیر از شخص دریافت‌کننده تحویل داده خواهد شد.

مهدی مقصودی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کلیات قوانین و مقررات پستی و همچنین طبقه­‌بندی انواع مرسولات پستی اظهار کرد: قوانین پستی شامل آیین­‌نامه پست نامه­‌ها، آیین­‌نامه امانات، کنوانسیون پستی جهانی و قرارداد (پروتکل) نهایی آن و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به علاوه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی است که آئین‌نامه‌ها و کنواسیون به تأیید نمایندگان تام‌الاختیار دولت­‌های کشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی  از جمله کشور ما و همچنین به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

مدیر کل کنترل کیفیت و امور مشتریان پست همچنین در ارتباط با  انواع مرسولات پستی، مرسولات پستی را از نظر شناسایی و تمایز در جریان فرآیندهای پستی به دو گروه اصلی تقسیم کرد و گفت: مرسولات عادی (غیرثبتی) مرسولاتی هستند که بدون هیچگونه عملیات نشانه­‌گذاری و ثبت و ربط و غالباً از صنادیق پستی منصوبه در معابر تخلیه و وارد شبکه پستی شده و در قبال آن‌ها قبض (رسید دریافت مرسوله) صادر نمی­‌شود. لیکن مرسولات ثبتی، به مرسولاتی اطلاق می­‌شود که فرستندگان با مراجعه مستقیم و یا بر اساس قراردادهای منعقده، مرسولات خود را به واحدهای پستی تحویل داده و در قبال آن رسید دریافت می­‌کنند.

وی همچنین افزود: سرویس­‌های سفارشی، پیشتاز و ویژه از نظر ماهوی در زمره مرسولات ثبتی به شمار آمده و وجه تمایز آنها صرفاً در اولویت و سرعت در عملیات، قبول، رهسپاری و توزیع آنهاست.

توزیع و تحویل مرسولات عادی

مقصودی با مرور قوانین مربوط به توزیع و تحویل مرسولات عادی ادامه داد: موزعین مرسولات عادی را در منزل و یا نشانی مندرج برروی مرسوله به دست شخصی می­‌دهند که برای وصول آنها حاضر شده است و یا در صندوق­‌های پستی قرار می‌دهند که در اماکن نصب گردیده است.

تحویل مرسولات ثبتی

مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست  درباره نحوه توزیع مرسولات ثبتی  با اشاره به  بند ۶-۵ از ماده ۱۳۷-RL (مرسولات ثبتی) آیین­‌نامه اتحادیه پستی جهانی اظهار کرد: به استناد ماده قانونی مذکور مجری منتخب توزیع کننده (ادارات پست کشورها)، هنگام توزیع یا تحویل یک مرسوله ثبتی باید یک امضاء یا هر نوع دیگر تأییدیه وصول مبنی بر دریافت مرسوله از گیرنده اخذ کند و علاوه بر امضاء، نام فرد امضاء کننده  نیز باید به صورت واضح و خوانا اخذ شود.

البته چنانچه در مراجعه اول موزعین به نشانی گیرندگان، امکان توزیع مراسلات ثبتی فراهم نشود، نامه­‌رسان  موظف است برای یک بار دیگر (روز بعد) به نشانی مراجعه کرده و در صورت عدم امکان توزیع، با صدور اطلاعیه ورود مرسوله، از گیرنده برای مراجعه به دفتر پستی و دریافت مرسوله خود ظرف مدت زمانی مشخصی دعوت کند.

مرسولات معطله

مقصودی در این باره توضیح داد:  به مرسولات ثبتی که پس از دوبار مراجعه نامه­‌رسان به نشانی گیرنده، توزیع آن‌ها میسر نشود و با صدور اطلاعیه ورود از شخص‌گیرنده برای مراجعه به واحد پستی و دریافت مرسوله خود دعوت می‌شود، مرسولات معطله گفته می­‌شود مدت زمان نگه‌داری  این مرسولات در واحدهای پستی با توجه به نوع سرویس پستی از ۵ تا ۱۵ روز متفاوت خواهد بود. اما در مورد مرسولات قراردادی،  مدت نگهداری مرسولات معطله با درخواست طرف قرارداد و توافق شرکت پست حتی تا چند ماه نیز قابل افزایش است.

مرسولات برگشتی

وی افزود: چنانچه گیرنده یک مرسوله معطله برای دریافت مرسوله خود در طول مهلت قانونی نگهداری به واحد پستی مراجعه نکند، واحد پستی موظف است پس از طی مهلت قانونی، مرسوله را  با ضرب مهر تعیین وضعیت و اعلام علت به مبداء (فرستنده) برگشت دهد. از این جهت به این مرسولات برگشتی گفته می­‌شود.

مرسولات غیرقابل توزیع

مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با ارائه تعریفی از مرسولات غیر قابل توزیع اظهار کرد: به مرسولات ثبتی که امکان توزیع و تحویل آن‌ها به گیرندگان در مقصد فراهم نیامده و پس از برگشت به مبداء نیز به هر دلیل امکان تحویل آن‌ها به فرستندگان وجود نداشته باشد، مرسولات غیرقابل توزیع گفته می‌شوند که نحوه رفتار با این قبیل مرسولات که درصد بسیار اندکی از مرسولات را شامل می­‌شوند در مقررات پستی پیش‌­بینی شده است.

در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت کننده تحویل داده می­‌شود؟

مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست در پاسخ به این سوال که در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت کننده تحویل داده می‌شود؟ گفت: در ماده ۱۳۷-RL آئین­‌نامه پست نامه­‌های اتحادیه پستی جهانی، در قبال تحویل یک مرسوله ثبتی تنها به اخذ امضاء و نام فرد امضاء کننده به صورت واضح و خوانا تأکید و اکتفا شده است که هدف از این امر تسهیل و تسریع در روند اجرای امور بوده و در حال حاضر نیز توزیع و تحویل مرسولات ثبتی کشور به استناد این ماده قانونی با اخذ امضاء و احراز هویت شخصی که در نشانی مندرج برروی مرسوله حضور داشته و نسبت به دریافت مرسوله اقدام می­‌کند، صورت می ‌گیرد.

مقصودی همچنین درباره مقررات مربوط به توزیع مرسولات به شخص گیرنده به مستندات قانونی اشاره کرد و گفت: بر اساس بند ۱ از ماده ۱۴۲-RL (توزیع به شخص گیرنده) آیین­ نامه پست­‌نامه­‌های اتحادیه پستی جهانی، «به تقاضای فرستنده و در روابط بین­‌الملل بین مجریان منتخبی که موافقت خود را اعلام کرده‌اند، مرسولات ثبتی و مرسولات بیمه فقط به شخص گیرنده توزیع می‌شوند، این مرسولات باید با حروف پررنگ عبارت (For delivery to addressee in person ) (برای توزیع به شخص گیرنده) یا معادل آن به زبانی که در کشور مقصد شناخته شده باشد را داشته باشند.

او در پایان اضافه کرد: آیتم تحویل به شخص گیرنده با نرخ ۸۰۰۰ ریال در ردیف پنج جدول شماره ۶ نرخنامه خدمات پستی مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده درج شده است. این آیتم به عنوان یک خدمت جانبی با قیمت مورد اشاره مطرح است و برای مرسولاتی که موضوع تحویل صرفاً به شخص گیرنده و نه شخص دیگر،  برای فرستنده حائز اهمیت باشد مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بر این اساس موزع ضمن مراجعه به نشانی مندرج بر روی مرسوله و پس از  حصول اطمینان از هویت شخص گیرنده که در لفاف مرسوله تعیین شده است،  اقدام به تحویل مرسوله به وی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۸ ۲۰:۰۱

سلام من دو روز پیش یه مرسوله سفارش دادم که الان توی حالت توزیع و معطله است یکی می خواهم بدونم که این حالت توزیع و معطله به چه معناست برای یه مرسوله ؟ و دیگه اینکه می خواهم بدونم که اصلا این حالت به این معناست که ارسال شده یا این که هنوز ارسال نشده و در حال بررسی است ?

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۸

باید حضوری برین از باجه معطله پست خودتون بگیرین. معطله در صورتی میشه که کالا بهرصورتی به دست شما نرسیده مثلا یااومده در خانه نبودین یااینکه آدرس مشخص نبوده ویا...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۶ ۱۸:۵۵

02184470000 عدد 4 رو انتخاب کنید با کارشناسان پست صحبت کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۲۰:۴۰

سلام. یه مرسوله پستی دارم که به نشانی و نام یکی از آشنایان نوشتم ولی در واقع مرسوله متعلق به من است. آیا میتونم با مراجعه به اداره پست و با ارائه کار ملی آن فردیکه مرسوله را به نامش اعلام کردم مرسوله را بگیرم یا خیر؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۹ ۲۲:۱۳

بسته من و به کسی دیگه ای تحویل دادن مگه میشه همچین موردی من باید چکار کنم پیگیری مرسوله انجام دادم میگن تحویل دادیم من باید چکار کنم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۵

به اداره پست منطقه تون برید یا تماس بگیرید، نام مامور تحویل رو بهشون بگید تا پیگیری کنن یا شماره تماس پستچی رو بدن به شما ببینید به کی تحویل داده شده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۱۴:۴۳

درود وقت بخیر من بسته پستیم به کسی دیگه و آدرس دیگه رفته و تحویل داده شده چطور میتونم پسش بگیرم لطفا راهنمایی کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۳۰ ۱۸:۰۸

سلام من یه بسته دارم ولی اشتباهی یکی از شماره های کد پستی رو اشتباه زدم شهر رو زده مرکز اسانی که من زندگی میکنم در صورتی که من یکی از شهرستانها هستم. چه اتفاقی میوفته؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۸ ۱۳:۴۷

سلام من بسته پستی داشتم ولی به فرد دیگه در ی منطقه دیگه ارسال و تحویل داده شده ، مگه زمان تحویل اسم و مشخصات رو نمیپسنده و امضا نمیگیرید چطوری همچین چیزی ممکنه؟؟؟؟ هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۲۱

ایا مامور احراز سکونت همان مامور پست هست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۲۳

سلام کد رهگیری رو زدم میگه پست تحویل داد شد اما ما خونه نبودیم الان من چیکار کنم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۱۸:۰۶

سلام من میتونم بسته ای که مال دوستم بوده و شی قیمتی نیست رو برم با کد مرسوله و مشخصات دوستم بگیرم از اداره پست یا نه؟