به گزارش ایسنا، محمد راستاد در بیستوپنجمین همایش ارگانهای دریایی با اشاره به این مطلب، گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته بعد از نهایی شدن این گزارش سازمان جهانی دریانوردی نیز از آن استفاده میکند و حتی این حادثه تلخ احتمال دارد که برخی مقررات صنعت کشتیرانی را اصلاح کند.
وی با اشاره به راهبردهایی که شرکتهای کشتیرانی ایرانی در سطوح مختلف پیگیری میکنند، گفت: ما باید تمام امکانات خود را به کار بگیریم تا از بازار جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم زیرا برای رقابت با رقبای خارجی قدرتمند نیاز به حداکثر بهرهوری خواهد بود.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در حال حاضر کشتیرانیهای دنیا درآمد سالانه خود را به حدود 390 میلیارد دلار رساندند که این عدد پنج درصد کل حجم تجارت جهانی به حساب میآید.
راستاد با اشاره به توانایی بالای ایران برای نقشآفرینی در این عرصه، اظهار کرد: ما در حال حاضر 229 فروند کشتی اقیانوسپیما داریم که 1.1 درصد کل آمار جهانی به حساب میآید و ایران را در این آمار در رتبه بیستم قرار داده است. البته ما در حوزه کانتینری عملکردمان با دنیا فاصله بیشتری دارد و در شرایطی که سالانه 145 میلیون TEU کانتینر در دنیا جابهجا میشود سهم بنادر ما تنها سه میلیون آن است. در حوزه نیروی انسانی نیز ما نیاز به پرورش نیروهای قدرتمند خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رتبه 62 ایران در شاخص رقابتپذیری جهانی، اظهار کرد: این در حالی است که ما در منطقه دو کشور داریم که رتبههای آنها در این شاخص 17 و 25 است از اینرو نیاز جدی به آن خواهد داشت که ایران نقش خود در این عرصه بهبود بخشد. در شاخص حمل و نقل جهانی نیز ما رتبه 57 و در شاخص کیفیت بنادر نیز رتبه 71 را داریم در حالی که باز هم کشورهای منطقه جایگاه بسیار مطلوبی در این زمینه دارند.
به گفته وی، سازمان بنادر برنامهریزی کرده تا با استفاده از سرمایه گذاری در فضای پسکرانه، صنایع بندری، اتصال ریلی و گردشگری دریایی بنادر ایران را از نظر رقابتپذیری با دیگر بنادر منطقه و جهان هم مسیر کند که خوشبختانه در طول سالهای گذشته اتفاقات مثبتی افتاده اما هنوز نیاز جدی به بهبود آمارها در بخشهای مختلف وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات